چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 249978

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: یکی از معضلات کشور در حوزه درمان که گاهی خطاهای پزشکی را به دنبال دارد، بدخط بودن پزشکان است. این مشکل با اجرای «طرح نسخه الکترونیک» برطرف و خط پزشکان خوانا می شود.

خط پزشکان خوانا می شود

سلامت نیوز:  معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: یکی از معضلات کشور در حوزه درمان که گاهی خطاهای پزشکی را به دنبال دارد، بدخط بودن پزشکان است. این مشکل با اجرای «طرح نسخه الکترونیک» برطرف و خط پزشکان خوانا می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مهدی درخشان افزود: بسیاری از پزشکان به شیوه ای نسخه تجویز می کنند که حتی گاهی اوقات خودشان هم نمی توانند آن نسخه را بازخوانی کنند و در نهایت با هنر داروسازان، نسخه خوانده شده و داروها به بیماران داده می شود.
وی اظهار داشت: به دلیل بدخط بودن پزشکان خطاهای پزشکی نیز به وجود می آید زیرا بسیاری از داروخانه ها نمی توانند نسخه پزشک را بخوانند اما با اجرای طرح نسخه الکترونیک بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.


درخشان با بیان اینکه اکنون فقط در بخش درمان مستقیم (مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی) نسخه بیماران به صورت الکترونیکی تجویز می شود، افزود: با اجرای نسخه الکترونیک می توان با اطمینان گفت که دیگر خطای پزشکی در تجویز دارو مشاهده نخواهیم کرد زیرا اسامی تمام داروها به صورت الکترونیکی در اختیار پزشکان قرار می گیرد و فقط پزشک با انتخاب داروها، آنها را در نسخه الکترونیک بیماران ثبت می کند.


وی تصریح کرد: همچنین روی نسخه های بیماران برچسب هایی به صورت الکترونیکی چسبانده می شود و دستور دارویی هم برای آنها لحاظ می شود و دیگر مانند گذشته نیست که با خودکار روی دارو دستور آنها نوشته شود. همچنین تداخل دارویی با الکترونیکی شدن خدمات به صفر می رسد.
درخشان اظهار داشت: در مراکز درمانی و بیمارستانی تامین اجتماعی طرح نسخه الکترونیک محقق شده است و امیدواریم با همکاری وزارت بهداشت این طرح در تمام مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی اجرایی شود تا بتوان از بروز خطاهای پزشکی و تداخل دارویی در این مراکز و مطب های پزشکان جلوگیری کرد و بیماران با اطمینان خاطر بیشتری داروهای خود را مصرف کنند.


معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: با اجرای نسخه الکترونیک حتی سابقه مصرف دارویی بیماران نیز مشخص می شود؛ زیرا ممکن است یک بیمار در طول یک هفته به چند پزشک مراجعه کند و به این ترتیب پزشکانی که این فرد بیمار را ویزیت می کنند، می دانند که در نسخه های قبل چه داروهایی را مصرف کرده است.


وی با بیان اینکه اجرای این طرح از انبار شدن داروها توسط بیماران نیز جلوگیری می کند، اظهار داشت: در این طرح سابقه مصرف داروی بیماران نیز مشخص است و بیماران برای مراجعه دیگر نیازی به در دست داشتن دفترچه های درمانی خود در مراکز ملکی تامین اجتماعی ندارند.
درخشان افزود: تاکنون 80 میلیون نسخه الکترونیک در مراکز درمانی و بیمارستانی سازمان تامین اجتماعی تولید شده است که گام بعدی پس از اجرای این طرح در مراکز ملکی تامین اجتماعی، اجرای طرح نسخه الکترونیکی در تمام مراکز بهداشتی و درمانی طرف قرارداد این سازمان است.
وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی سازمان تامین اجتماعی این است که خدمات نسخه الکترونیکی به سمت درمان غیرمستقیم برود و در مراکز طرف قرارداد اعم از مراکز دولتی و خصوصی اجرایی شود، البته ابزار اصلی این کار در دست سازمان تامین اجتماعی نیست اما وزارت بهداشت تاکنون اقدامات خوبی برای تامین زیرساخت های این طرح در کشور انجام داده است.


سازمان تامین اجتماعی با حدود 42 میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر، 18 نوع خدمت بیمه ای و درمانی به افراد زیر پوشش ارائه می دهد.
این سازمان دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است و 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کند.
بخش بیمه ای تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود. همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به خدمات تامین اجتماعی، شعب اقماری و کارگزاری های این سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب، مشغول فعالیت هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha