شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 250213

روند رو به رشد مراجعه کنندگان به پزشکان و شلوغی مطب ها زمینه ای برای ویزیت های گروهی و فله ای بیماران و نقض حریم خصوصی آنان شده است.

ویزیت فله ای

سلامت نیوز:روند رو به رشد مراجعه کنندگان به پزشکان و شلوغی مطب ها زمینه ای برای ویزیت های گروهی و فله ای بیماران و نقض حریم خصوصی آنان شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، با حضور در سالن انتظار مطب برخی از پزشکان، دیدن صحنه صف طولانی بیمارانی رنجور که به علت شلوغی و کمبود فضا، دل نگران و مضطرب به در و دیوار تکیه داده و یا از شدت خستگی روی زمین نشسته اند، هر فردی را متاثر می کند.
زنانی بچه بغل یا پیرمردهایی که عصا را تکیه گاه خود قرار دادند باید ساعت ها ایستاده منتظر ویزیت ثانیه ای پزشک، چشم به در اتاق بدوزند و دردناک تر از آن اینکه ناچارند در کنار دردشان، اخم و غرولندهای منشی را هم تحمل کنند.
نکته قابل تأمل اینجاست که برخی منشی ها هنگام وقت دادن به بیماران زمان تعیین شده را وقت حضور بیمار در مطب تفسیر کرده و آن را به منزله زمان ویزیت نمی دانند و این نوع وقت دادن ها با وجود حضور به هنگام بیمار در مطب، موجب می شود بیمار تا زمان ویزیت ساعت ها به انتظار بنشیند.
دنباله این حکایت دردناک این است که شماری از پزشکان به بهانه کوتاه کردن صف های طولانی بیماران چشم انتظار، اقدام به ویزیت گروهی افراد می کنند غافل از آنکه بیمار نمی تواند در برابر چشم و گوش های جستجوگر دیگر بیماران حاضر در داخل مطب پزشک، مشکلات خود را واضح و بی پرده بیان کند.
چه بسا شرم و حیای بیمار از بیان کامل مشکل خود به پزشک معالج زمینه ای برای تجویز اشتباهی یا ناقص دارو شده و به جای درمان، دردی هم به آلام بیمار افزوده شود.
به طور حتم ویزیت همزمان چند نفر موجب اجحاف در حق بیمار به ویژه در زمینه حداقل زمان در نظر گرفته شده برای معاینه بیمار که 15 دقیقه تکلیف شده است، می شود.
برخی مواقع سرعت معاینه به حدی بالا است که پزشک تنها با شنیدن چند کلمه از بیمار و قبل از تمام شدن درد و دل های او نسخه را در دستش قرار داده و با ناتمام گذاشتن صحبت های او ویزیت دیگر مراجعه کننده را آغاز می کند.
باید به مشکلات یاد شده ناشی از ویزیت گروهی، مراوده مالی برخی پزشکان با تعدادی از آزمایشگاه ها را هم افزود چراکه دنباله تجویز پزشک به دریافت آزمایش یا سی.تی.اسکن، تاکید بر این است که تنها آزمایش صورت گرفته در فلان آزمایشگاه مورد تایید اوست و از بیمار می خواهد که برای گرفتن آدرس آزمایشگاه به منشی مراجعه کند.
با توجه به اینکه نظارت و برخورد با این نوع تخلف ها برعهده سازمان نظام پزشکی است، علیرضا مدرکیان رئیس سازمان نظام پزشکی همدان در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار ایرنا به این دغدغه ها پاسخ داد.

** ویزیت گروهی در کمتر 10 درصد مطب ها
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان با بیان اینکه 90 درصد مطب های همدان مشکلی با عنوان ویزیت گروهی ندارند، گفت: ویزیت گروهی از منظر سازمان نظام پزشکی غیرقانونی است بنابراین با حضور معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، چند نشست با پزشکان متخلف برگزار و توصیه ها و تذکرهای لازم ارائه شد.
مدرکیان بیان کرد: اقبال مردم به شماری از پزشکان تا جایی است که حتی ماه ها انتظار برای ویزیت توسط پزشک مورد نظرشان را تحمل می کنند این در حالی است که مطب بخشی از پزشکان خلوت و بدون مشتری است.
وی اضافه کرد: اصرار برخی از بیماران برای ویزیت توسط چند پزشک خاص موجب شده که این طیف از پزشکان حتی با وجود رعایت نکردن استاندارد زمان ویزیت برای چهار تا 6 ماه بعد به مراجعه کنندگان وقت بدهند.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان ادامه داد: اگر این طیف ملزم به رعایت استاندارد تعیین شده شوند، معاینه بیماران از 60 تا 70 نفر به 20 بیمار در روز کاهش یافته و به دنبال آن وقت های بعدی پذیرش بیمار برای 2 تا 2.5 سال بعد موکول می شود.
مدرکیان ابراز امیدواری کرد: مردم برای برخی بیماری ها اصرار بر تجویز پزشکان متخصص و معروف شهر نداشته باشند بلکه به صورت پایه - پایه از خدمات پزشکی بهره گیرند.
وی توضیح داد: بیماران ابتدا به پزشک خانواده یا پزشک عمومی مراجعه کرده و در صورت تجویز پزشک معالج به خدمات بیشتر به افراد متخصص مراجعه کنند.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان اظهار داشت: برخی از پزشکان از مراجعه زیاد افراد به مطب شان کلافه هستند به گونه ای که برای رفع مشکل مردم مجبورند آخرین ساعات شب راهی خانه شوند که تداوم این وضعیت موجب بروز آسیب به خانواده و زندگی آنها نیز شده است.
مدرکیان تاکید کرد: اگر مردم به این باور برسند که نیاز نیست با احساس اولین علامت بروز بیماری، به حاذق ترین و معروفترین پزشک شهر مراجعه کنند، شاهد این مشلات نخواهیم بود.

** استاندارد زمان ویزیت بیمار ناقص است
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان بیان کرد: بسیاری از مسائل کشور همانند استاندارد زمان ویزیت بیمار، الگو برداری از دیگر کشورهاست در حالیکه این الگو برداری نادرست و ناقص اجرا شده است.
مدرکیان توضیح داد: زمان پیش بینی شده برای ویزیت در سایر کشورها علاوه بر دریافت شرح حال و معاینه، ثبت اطلاعات بیمار در سامانه الکترونیک را نیز شامل می شود در حالیکه ثبت آمار در مطب های کشورمان صورت نمی گیرد.
وی افزود: با توجه لحاظ نشدن ثبت آمار در معایه بیماران، بنابراین کاهش زمان ویزیت نسبت به استاندارد تعریف شده امری طبیعی است.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان اظهار داشت: با وجود اینکه زمان استاندارد تعیین شده در مطب ها رعایت نمی شود اما در بیشتر مواقع بیمار با رضایت از مطب پزشک خارج می شود.

** ویزیت گروهی در صدر گلایه مندی ها
مدرکیان گفت: عمده ترین گلایه های مردم از پزشکان به واسطه ویزیت گروهی و رعایت نکردن زمان ویزیت شکل می گیرد.
وی افزود: وقتی یک فرد با احساس درد در معده به جای پزشک عمومی به یک متخصص گوارش مراجعه می کند بار مضاعف بر مطب و پزشک وارد می شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان ادامه داد: اگر این پزشک متخصص استاندارد زمانی پیش بینی شده را رعایت کند به طور حتم روزانه تعداد اندکی از بیماران را معاینه و ویزیت می کند.
مدرکیان اضافه کرد: تشخیص برخی از بیماری ها به ویژه بیماری مراجعه کنندگانی که با اندک احساس درد در مطب پزشک حضور یافتند در کمتر از سه دقیقه امکان پذیر است بنابراین نیازی به صرف زمان استاندارد برای معاینه نیست.
وی اظهار داشت: در سال های اخیر فرهنگ درمانی روال منفی را طی کرده و میزان مراجعات غیر ضروری مردم به استفاده از خدمات پزشکی افزایش یافته است.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان افزود: این روزها اصرار بیهوده بیمار به تجویز آزمایش های مکرر افزایش داشته است و با وجود محرز شدن سلامت فرد بعد از دریافت آزمایش، اما آنها به دیگر پزشکان برای انجام مجدد معاینه و آزمایش مراجعه می کنند.
مدرکیان اضافه کرد: مراجعه مکرر و غیر ضروری بیماران به مطب پزشکان متخصص موجب شده که نوبت به درمان بیماران واقعی و نیازمند خدمت نرسد.
وی ادامه داد: راه اندازی شبکه سلامت و حضور پزشکان در برنامه های مختلف، با وجود رویکرد مثبت اما منجر به افزایش استرس و میزان مراجعات مردم به مطب ها شده است.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان گفت: ماحصل تلاش صدا و سیما برای پخش برنامه های سلامت محور با وجود نیت خیرخواهانه منجر به افزایش شاخص های سلامت نشده بلکه میزان مراجعه درمانی به مطب پزشکان و درمانگاه ها را افزایش داده است.
مدرکیان افزود: صدا و سیما، اینترنت و فضای مجازی، جهان وسیعی از اطلاعات را در اختیار افراد قرار می دهند که این موضوع با وجود مزیت، آسیب هایی نیز به همراه دارد.
وی توضیح داد: افراد پس از کسب اطلاعات از صدا و سیما و اینترنت، با ذهنیت اشرافیت کامل در تشخیص بیماری به پزشک مراجعه می کنند.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان مثال زد: فردی که طبق یافته های علمی خود از اینترنت یا برنامه های شبکه سلامت، بر این باور رسیده که کم کاری تیروئید دارد از پزشک می خواهد که داروها و آزمایش های منطبق با این نوع بیماری را تجویز کند.
مدرکیان اضافه کرد: چنانچه پزشک به این نتیجه برسد که بیمار نیازی به آزمایش یا دارو ندارد، فرد به ظاهر بیمار، به پزشک دیگری برای نوشتن داروها و آزمایش های منطبق با بیماری تیروئید مراجعه کرده و در صورت ممانعت دیگر پزشکان، این روال تا حصول به نتیجه ادامه داد.
وی بیان کرد: حتی در صورتی که جواب آزمایش های صورت گرفته بیانگر سالم بودن فرد باشد، بازهم مراجعه کننده، پزشک و آزمایشگاه را متهم کرده و همچنان خود را بیمار می داند.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان ادامه داد: این فرد مجدد به دیگر پزشکان متخصص مراجعه کرده و آزمایش های خود را در چند آزمایشگاه انجام می دهد که این کارهای غیر ضروری بار مراجعات و صف افراد در انتظار را افزایش داده است.

***نسخه های فرمایشی
مدرکیان گفت: این روال موجب شکل گیری نسخه های فرمایشی شده است؛ چراکه بیمار ذهن پزشک را به سمتی سوق می دهد که او مجبور به تجویز دارو و آزمایش هایی با بیماری های خیالی فرد مراجعه کننده می کند.
وی افزود: برخی مواقع با مقاومت پزشک برای نوشتن یک ام آر آی یا آزمایش های مشابه، بیمار اقدام به مطالعه علائم بیماری در اینترنت کرده و یافته های خود را به منزله آثاری که در او آشکار است به پزشک هنگام معاینه منتقل می کند.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان اضافه کرد: پزشک معالج نیز پس از شنیدن این شرح حال، با توجه به منطبق بودن این علائم با یک نوع بیماری اقدام به تجویز آزمایش می کند.

**شکل گیری روابط ناسالم در حرفه پزشکی
مدرکیان گفت: در مواردی هرچد بسیار اندک احتمال می رود پزشک یا منشی پزشکی با یک داروخانه و آزمایشگاه مراودات ناسالم مالی داشته بانشد و بیمار را برای گرفتن دارو و آزمایش به این مراکز هدایت کنند.
وی افزود: با اطمینان عنوان می کنم که در همدان با توجه به سیستم نظارتی قوی و بررسی روزانه داروخانه ها، مطب های دندان پزشکی و درمانگاه ها امکان شکل گیری این نوع رفتار ناسالم در همدان وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان بیان کرد: هر چند برخی مواقع پزشک به ویژه در زمینه سی تی اسکن و ام آر آی با تصور اینکه گزارش های متخصصان رادیولوژی خاصی برای آنها اعتبار بیشتری دارد بیمار را برای انجام آزمایش به این مرکز سوق می دهند.
مدرکیان با عنوان اینکه شکل گری باندهای سازمان یافته در این زمینه صحت ندارد، اظهار داشت: برخی مواقع شاهد تخلف هایی از سوی منشی ها بودیم با این وجود از شهروندان درخواست می شود در صورت مواجهه با این قبیل تخلف ها آن را به نظام پزشکی اطلاع رسانی کنند.

** کمبود پزشک در برخی رشته ها
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان گفت: هر روز شاهد حضور پزشکان متخصص رشته های مختلف در رسانه ملی و ارائه صحبت های کارشناسانه و تشویق مردم به مراجعه به پزشکان دارای تخصص هستیم.
مدرکیان اضافه کرد: مردم با شنیدن این اظهارات و باور اینکه آنها هم به این بیماری مبتلا هستند و نشانه بیماری در آنها نیز وجود دارد به مطب پزشکان متخصص مراجعه می کنند.
وی بیان کرد: پس از هر نوبت پخش مطالب پزشک متخصص از صدا و سیما، شاهد افزایش شمار مراجعه کنندگان به پزشکان متخصص هستیم این در حالیست که به میزان مراجعه کنندگان، پزشک متخصص وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان از متولیان و برنامه ریزان صدا و سیما خواست به جای برنامه درمانی برنامه های سرگرمی برای مردم پخش کنند.
طبق مصوبه دولت متوسط زمان ویزیت برای پزشک عمومی دست کم 15 دقیقه، پزشک متخصص دست کم 20 دقیقه، پزشک فوق‌تخصص دست کم 25 دقیقه و برای روانپزشک دست کم 30 دقیقه تعیین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha