دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 250426

کم آب شدن بدن خیلی راحت اتفاق می افتد. از دست دادن 1.5 درصد از آب بدن ( 60 درصد بدن انسان را آب تشکیل می دهد ) برابر است با رسیدن به مرز کم آب شدن بدن. این اتفاق به دلایل مختلفی ممکن است رخ بدهد و می تواند خیلی بیشتر از یک احساس ساده ی تشنگی با خود به همراه داشته باشد.

چرا کم آب شدن بدن برای سلامت بد است

سلامت نیوز: کم آب شدن بدن خیلی راحت اتفاق می افتد. از دست دادن 1.5 درصد از آب بدن ( 60 درصد بدن انسان را آب تشکیل می دهد ) برابر است با رسیدن به مرز کم آب شدن بدن. این اتفاق به دلایل مختلفی ممکن است رخ بدهد و می تواند خیلی بیشتر از یک احساس ساده ی تشنگی با خود به همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، کم آب شدن بدن می تواند آسیب هایی نظیر خستگی ، بوی بدن دهان و حتی پریشانی را برای ما به وجود بیاورد.

دهانتان بد بو می شود

در طول یک روز پر مشغله فراموش کردن نوشیدن آب بسیار ساده است، اما وقتی به پایان روز می رسید متوجه می شوید وقتی دهانتان را باز می کنید دیگران دور از شما می ایستند.
دکتر مارشال یانگ، دندانپزشک در کالیفرنیا می گوید: کم آب شدن بدن می تواند باعث بد بو شدن دهانتان شود. بزاق دارای خواص ضد باکتریایی مهمی است. وقتی بدن کم آب می شود کاهش بزاق دهان باعث می شود باکتری ها رشد کنند، و نتیجه اش هم بد بو شدن دهان است. پس به خاطر خودتان و کسانی که اطرافتان هستند آب بنوشید.


باعث می شود هوس قند کنید

کم آب شدن بدن ممکن است خود را با پوشش گرسنگی نمایان کند، به ویژه حوس خوردن قند. دکتر امی گودسون، متخصص تغذیه ورزشی در دالاس می گوید: این اتفاق مخصوصا زمان هایی رخ می دهد که ورزش کرده باشید.
وقتی آب بدنتان کم است و ورزش می کنید، از گلیکوژن ( کربوهیدرات های ذخیره شده ) با سرعت بیشتری استفاده می کنید، در نتیجه ذخایر خود را با سرعت بیشتری از دست می دهید. زمانی که ورزش تمام می شود، تمایل به خوردن غذاهای شیرین پیدا می کنید تا ذخایر گلیکوژن را مجدد پر کنید و برای ورزش بعدی آماده شوید.


ورزش تان را خراب می کند

حتی مقداری کم آب شدن نیز می تواند روی ورزشی که می کنید تاثیر منفی بگذارد. 2 درصد کاهش آب بدن باعث می شود عملکرد ورزشی یک فرد تا 10 درصد افت داشته باشد، و هرچقدر کمبود آب بیشتر شود فرد نیز عملکردش بدتر می شود.
در طول ورزش اگر احساس کردید ادامه دادن برایتان سخت شده ممکن است دچار کمبود آب شده باشید پس کمی صبر کنید و مقداری آب بنوشید.

پوستتان را خشک می کند

دکتر آنا ماریا ترمین، متخصص پوست در کالیفرنیا می گوید: برای سالم و درخشان نگه داشتن پوست باید به اندازه کافی آب بنوشید. بهتر است پوست از درون مرطوب شود، بسته به سبک زندگی که دارید باید مصرف آب خود را تنظیم کنید.
اگر هر روز بیرون از خانه کار می کنید یا عاشق کافئین هستید، باید آب بیشتری بنوشید، چون کار در بیرون باعث عرق کردنتان می شود و کافئین نیز مدر است، این موارد می توانند بدن را کم آب کنند.
همچنین دکتر ترمین توصیه می کند برای داشتن پوستی نرم و مرطوب دوش گرفتن را کوتاه کنید ( کمتر از پنج دقیقه ) و فقط از آب ولرم استفاده کنید چون آب گرم پوست را بیش از پیش خشک می کند.


ممکن است روی درست رانندگی کردن تاثیر بگذارد

بعضی چیزها حتی از گیر کردن در ترافیک یا نیاز به دستشویی در حال رانندگی در یک مسیر طولانی نیز ناراحت کننده تر هستند. شاید منطقی باشد که قبل از رفتن به جاده با ماشین آب ننوشیم.
اما تحقیقات جدید نشان داده تعداد خطاهای رانندگی در زمانی که راننده بدنش حدود دو ساعت کم آب می شود دو برابر است، و این مقدار خطا برابر است با زمانی که راننده مست باشد! بسیاری از ما برای اینکه اسیر دستشویی رفتن نشویم معمولا قبل از نشستن پشت فرمان آب نمی نوشیم و همین کار ممکن است آمار تصادفات جاده ای را بالا ببرد.


خسته تان می کند

خواب آلودگی بعد از ظهر شاید بیش از آنچه فکر می کنید به کم آب شدن بدن مربوط باشد. دکتر لوگا پودستا، می گوید: وقتی بدنتان کم آب می شود فشار خون افت می کند، ضربان قلب بالا می رود، جریان خون به مغز کند می شود، که همه این موارد عوامل احساس خستگی هستند.
کمبود آب عضلات نیز باعث می شود انجام کارها برایتان سخت تر شود و از انجام آنها بیشتر احساس خستگی کنید.


خلق و خو را ترش می کند

بد اخلاق شده اید؟ یک لیوان آب بنوشید تا اخلاقتان سر جایش بیاید. تاثیر کم آبی روی مغز و اعصاب ممکن است باعث کج خلقی شود. در یک تحقیق محققان 25 خانم جوان را از نظر مقدار آب بدن و خلق خو مورد آزمایش قرار دادند.
به گروهی از آنها به اندازه کافی مایعات دادند و بدن گروهی را با ورزش و مواد ادرار آور کم آب کردند. گروهی که بدنشان کم آب شده بود ( تنها 1 درصد ) گزارش دادند که دچار سردرد، کاهش تمرکز و کج خلقی شده اند.


باعث لرزتان می شود

شاید زیاد منطقی به نظر نیاید، اما کم شدن آب بدن ممکن است باعث لرزتان شود. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که بدن حریان خون به پوست را محدود می کند. علاوه بر این آب گرما را نگه می دارد پس اگر بدن کم آب شود تنظیم دمای آن مشکل می شود، که این مسئله باعث می شود حتی اگر در فضایی سرد نیز نباشید احساس سرما کنید.


باعث گرفتگی عضلات می شود

دکتر ری کاسیاری، مدیر پزشکی مرکز بهداشت آمیستاد در کالیفرنیا می گوید: کمبود آب باعث کاهش جریان خون می شود، که می تواند گرفتگی عضلات را در پی داشته باشد، بدن می خواهد از اعضای حیاتی خود محافظت کند، پس مایعات را از عضلات و هر چه حیاتی نمی داند می کشد.
گرفتگی عضلات می تواند بسیار دردناک باشد و باعث سفتی عضله شود. تغییر در سدیم و پتاسیم به دلیل عرق کردن نیز می تواند با گرفتگی عضلات در ارتباط باشد.


باعث گیجی و منگی می شود

علاوه بر عضلات با کم شدن آب گردش خون در مغز نیز کاهش می یابد، که باعث گیجی می شود. علاوه بر این کم شدن آب بدن انجام کارهای ذهنی رابرای فرد سخت می کند او احساس مه ذهنی می کند. تحقیقات نیز تغییرات شدید ذهنی را در مردان و زنانی که بدنشان کم آب شده است نشان می دهد.


کم آب شدن بدن ممکن است باعث سردردتان شود

کم آب شدن بدن به طرق مختلف می تواند باعث سردرد شود. کمبود آب روی سطح سروتونین تاثیر می گذارد، که باعث سردرد می شود. علاوه بر این رگ های خونی باریک در مغز به سرعت به کم آب شدن بدن واکنش نشان می دهند، که منجر به درد و حتی میگرن تمام عیار می شود.
دفعه بعد که دچار سردرد شدید یک یا دو لیوان آب بنوشید و خواهید دید که سردرد محو می شود. حتی می توانید میوه هایی که آب فراوانی دارند نیز میل کنید.


باعث یبوست می شود

بدن برای گذراندن مواد از روده بزرگ به آب احتیاج دارد، وقتی به اندازه کافی آب ننوشید، بدن مقداری از آن را با کم کردن آب مدفوع جبران می کند، و همین کار را برای دفع آن سخت می کند.
در چنین مواقعی ارزشش را دارد که یک لیوان آب بنوشید اما این کار ضرورتا یبوست را التیام نمی دهد چون ممکن است دلیل یبوست چیز دیگری باشد مثلا دارویی که استفاده می کنید، مشکلات سلامت و یا کمبود فیبر در برنامه غذایی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha