از زمان رضاشاه خدمت سربازی برای پسران اجباری شد. 6 ماه بود اما به مرور زیاد شد؛ در حال حاضر پسران 21 ماه خدمت میکنند. قریب به دوسال از جوانی بسیاری از پسران در پادگان‌های کشور می‌گذرد.

زلزله یک روزه ورود زنان به دنیای آش‌خوری!

سلامت نیوز:  نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: از اساس صحت ندارد.از زمان رضاشاه خدمت سربازی برای پسران اجباری شد. 6 ماه بود اما به مرور زیاد شد؛ در حال حاضر پسران 21 ماه خدمت میکنند. قریب به دوسال از جوانی بسیاری از پسران در پادگان‌های کشور می‌گذرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، آن‌ها در امور اجرایی، عملیاتی و نظامی به کمک نظامیان‌ می‌آیند، دست آن‌ها را می‌گیرند؛ هرچند به دید بسیاری از آن‌ها، ‌ تنها یک وظیفه هستند. حال شایعاتی در رابطه با به‌کارگیری دختران در خدمت مقدس سربازی به گوش می‌رسد. براساس طرحی درون کمیسیونی در مجلس شورای اسلامی عنوان شده است که دختران هم، البته به صورت اختیاری به خدمت سربازی اعزام شوند. این خبر واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. آنچه مشخص است با وجود مخالفان بسیاری در همین ابتدا بدون ارائه طرحی جامع، این طرح هیچ‌گاه به مرحله اجرا در نیاید.


گمانه‌ها از حضور زنان در خدمت مقدس سربازی
روز یکشنبه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسون حقوقی و قضایی طرحی را عنوان کردند که با واکنش‌های فراوانی هم از سوی مقامات و هم از سوی مردم در فضای مجازی مواجه شد. براساس این طرح ارائه شده سربازی اختیاری خواهد شد. در ابتدای انتشار خبر بسیاری از پسران که دو سال از جوانی خود را به خدمت وظیفه مشغول می‌شدند، خوشحال شدند.

در این طرح آمده است: پسرانی که تمایلی برای رفتن به سربازی نداشته باشند می‌توانند با پرداخت ۳ برابر مبلغی که دولت برای یک سرباز هزینه می‌کند کارت معافیت خود را تحویل بگیرند. این پایان ماجرا نیست و در ادامه این طرح سربازی اختیاری دختران نیز مطرح شده است. هیچ اطلاعاتی از اینکه دختران چگونه به خدمت گرفته شوند در دست نیست اما یکی از قوی‌ترین گمانه‌ها حکایت از این دارد که کاهش تعداد سرباز در کشور باعث شده است تا چنین طرحی در مجلس شورای اسلامی عنوان شود.


سردار کمالی: یک شوخی است!
از جمله مخالفان این طرح عنوان شده کاربران فضای مجازی بودند. آن‌ها بیشتر به دنبال برابری جنسیتی در کشور هستند؛ بسیاری از دختران و پسران در شبکه‌های اجتماعی با به سخره گرفتن این طرح کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به حجاب و همچنین بارداری برای مردان این طرح را به چالش کشیدند. این کاربران ضمن مطرح کردن این موضوع که به‌جای اختیاری کردن سربازی برای پسران، حال قصد دارند که دختران را به سربازی بفرستند، نسبت به این موضوع اعتراض کردند.


لازم به ذکر است که بسیاری از مراجع تقلید هم با خدمت سربازی دختران مخالفت کرده‌اند و از همه مهمتر اینکه مطرح شدن این طرح در حالی صورت گرفته است که تصمیم در خصوص این امر باید حتما مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گیرد. در ادامه مخالفت‌ها سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود: «در حال حاضر به هیچ وجه چنین طرحی وجود ندارد و مطرح کردن سربازی دختران چیزی شبیه به یک شوخی است.»


گفتنی است پیش از این در هفته گذشته ابوترابی، نماینده مجلس با عنوان طرح «سرباز داوطلب» عنوان کرده بود که با آن طرح نیز مخالفت‌های زیادی شد و یکی از مخالفان اصلی ستادکل نیروهای مسلح بود.
کمالی در این باره نیز گفته بود: «در طرحی که آقای ابوترابی به منظور اصلاح مقررات سربازی ارائه کرده نیز موضوع سربازی دختران مطرح نشده است و چنین طرحی وجود ندارد.»


سردار کمالی با اشاره به طرح یکی از نمایندگان مجلس در خصوص اصلاح مقررات سربازی نیز خاطر نشان کرد: «در این طرح نیز که برخی‌ها آن را تحت عنوان سرباز داوطلب یا سرباز داوطلب بسیجی نامیده‌اند قرار بود پیشنهادات مطرح شده برای اصلاح مقررات سربازی در کمیته‌ای تخصصی با حضور کارشناسان و نمایندگان ستادکل نیروهای مسلح بررسی شود و هنوز هم چنین اتفاقی نیفتاده و این کمیته تشکیل نشده است.»
گفتنی است از مقامات کشوری و لشکری هیچ شخصی یا ارگانی با این طرح‌های عنوان شده موافقت نکرده است.


صحت ندارد!
از جمله نکاتی که در این طرح مطرح شده است این است که مطمئناً براساس این طرح دختران اسلحه به دست نمی‌گیرند و خدمت آن‌ها به نیروهای مسلح تنها معطوف به مسائل آموزشی و بهداشتی و همچنین رویکرد نرم‌افزاری خواهد بود.
واکنش‌ها به این طرح در حدی بوده که سیده فاطمه ذوالقدر در مصاحبه‌ای به «ایسنا» گفته بود: «هیچ کدام از اعضای فراکسیون زنان به دنبال طرح سربازی دختران نبوده و طراحی و پیگیری این طرح هم از سوی فراکسیون زنان انجام نشده است. شاید برخی آقایان به دنبال این طرح هستند، اما فراکسیون زنان پیگیر آن نبوده و درباره آن نیز اظهارنظر فراکسیونی نداشته‌ایم.»


این برداشت از این اظهار نظر تلقی می‌شود که حتی مطرح کردن این طرح نیز به دیده بسیاری از مسئولان مناسب نبوده و اینگونه خود را مبرا می‌کنند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به این خبر با ابراهیم کریمی، جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تماس گرفتیم که ضمن ارجاع به اظهارات سردار کمالی مبنی بر شوخی بودن چنین موضوعی عنوان کردند: «چنین بحثی مستلزم هماهنگی با نیروهای مسلح است و به نظر من نیز چنین طرحی در حد همان شوخی بوده و سردار کمالی نیز به طور کامل در این خصوص توضیح داده‌اند.»


همچنین محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به این سوال که طرح به خدمت گرفتن دختران در سربازی چگونه‌ است؟ به «ابتکار» می‌گوید: «ببینید این طرح از اساس صحت ندارد. اصلا طرحی وجود ندارد که بخواهم راجع به آن برایتان بگویم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha