اظهارات اخیر رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، مبنی بر دریافت گزارش هایی از ارجاع بیماران بستری به خارج از بیمارستان ها برای تهیه وسایل پزشکی و دارو، ادعای مسئولان وزارت بهداشت را زیر سئوال می برد.

ارجاع بیماران به خارج از بیمارستانها/عبور از خط قرمز وزارت بهداشت

سلامت نیوز:اظهارات اخیر رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، مبنی بر دریافت گزارش هایی از ارجاع بیماران بستری به خارج از بیمارستان ها برای تهیه وسایل پزشکی و دارو، ادعای مسئولان وزارت بهداشت را زیر سئوال می برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، موضوع ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان ها برای تهیه وسایل پزشکی و دارو، تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، یک اتفاق عادی در بیمارستان های دولتی بود. زیرا، مراکز درمانی دولتی با مشکلات عدیده ای در تامین هزینه ها مواجه بودند و از همین رو، بیماران را برای تهیه دارو و وسایل پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع می دادند. این در حالی بود که چنین رویه ای، باعث سرگردانی بیماران و سوءاستفاده عده ای برای کسب درآمد از جیب بیماران می شد. بطوریکه در این بین، عده ای به دلالی بیمار مشغول شده و آنها را برای تهیه دارو و وسایل مورد نیاز، به جاهای از پیش مشخص ارجاع می دادند.

به دنبال اجرای طرح تحول سلامت از اردیبهشت سال ۹۳ در سطح بیمارستان های دولتی و دانشگاهی کشور، مهم ترین هدف، جلوگیری از ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان ها بود. موضوعی که سبب آزار بیماران می شد. از همین رو، تامین دارو و وسایل پزشکی بیماران بستری، در اهداف اولیه طرح تحول سلامت قرار گرفت و اینگونه بود که وزارت بهداشت، عدم ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و وسایل پزشکی را جزو موارد «خط قرمز» خودش قرار داد.

بررسی های سه سال گذشته نشان می دهد که با اجرای طرح تحول سلامت، شرایط نسبت به سال های قبل از اجرای این طرح، خیلی بهتر شده و اکثریت مردم به ویژه قشر محروم و آسیب پذیر جامعه، از این موقعیت فراهم شده رضایت داشتند.

حالا این شرایط تغییر کرده و در ماه های گذشته، اخبار ضد و نقیض از ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان ها برای تهیه دارو و وسایل پزشکی، به گوش می رسد که البته مدیران ارشد وزارت بهداشت، همواره بر تکذیب این قبیل اخبار اصرار دارند. اما، اظهارات اخیر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، حکایت از نمایان شدن این قبیل موارد دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: گزارش هایی از ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان ها به دست بنده می رسد

حسینعلی شهریاری در مراسم رونمایی از سامانه ۱۶۶۶ سازمان بیمه سلامت، با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و مشکلات تامین هزینه های اجرای این طرح، به مواردی از گزارش های ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان ها به خصوص در شهرستان های کوچک اشاره کرد و گفت: گزارش هایی به دست من می رسد که چنین مواردی وجود دارد و نمی توان منکر آن بود. زیرا، بیمه ها توان پرداخت هزینه های بیمارستان ها را ندارند، و در نتیجه شاهد هستیم که بیماران را برای تهیه درو و وسایل پزشکی مورد نیاز، به خارج از بیمارستان ها می فرستند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در عین حال بیمه ها مقصر ندانست و گفت که آنها نیز از بودجه و اعتبار کافی برای تامین هزینه های بیمارستان ها برخوردار نیستند.

در همین حال، بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس، موضوع تبانی برخی از پزشکان با برخی داروخانه ها و شرکت های دارویی را مطرح کرد و گفت: یک وقت هست که شرکت های داروسازی برای معرفی داروهای خود به پزشکان بسته یا نمونه دارویی را برای هر پزشک می فرستند تا آن را تبلیغ کنند و به پزشک معرفی کنند که این موضوع اشکال ندارد اما اگر این شرکت ها  مخصوصاً با ارسال مشوق هایی از دکتر بخواهند که به جای مثلاً دارویی که ممکن است برای بیمارمفیدتر باشد، داروی آنها را تجویز کند، مرتکب عمل خلاف قانون شده اند.

وی افزود: پزشک باید طبق تشخیص خود بهترین دارو را برای بیماری تجویز کند و هر عاملی که باعث شود دکتر هزینه اضافی یا طول درمان اضافی به مریض تحمیل کند، درست نیست. البته اثبات این موضوع مشکل است اما اگر مردم با چنین موردی برخورد کردند می توانند به نهاد های نظارتی اطلاع دهند و از پزشک شکایت کنند.

خالقی ادامه داد: در مورد داروخانه ها نیز معاونت نظارت بر درمان وزارت بهداشت باید نسبت به این مسائل هوشیار باشد و به رغم نظارت درست، به شکایت های مردم توجه داشته باشند و بعد از آنکه مطمئن شد که فلان پزشک یا فلان داروخانه مرتکب تخلف شده است، با آن برخورد کند.

سخنگوی وزارت بهداشت: محافظت مالی از بیماران، خط قرمز وزارت بهداشت است

وی افزود: از طرف دیگر وزارت بهداشت در داروخانه ها می تواند قوانین کنترلی اعمال کند و مثلاً داروهای خاص را در اختیار داروخانه های مشخصی قرار دهد تا نظارت بر نسخه پزشکان و دارخانه ها آسان تر شود. اما همه این ها مستلزم همکاری بیماران است بنده اگر مطمئن شوم که در مورد یک بیماری چنین اقدامی صورت گرفته است حتماً موضوع را پیگیری می کنم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه در مورد آزمایشگاه ها هم همین طور است، گفت: شما حتماً متوجه شده اید که برخی پزشکان آزمایشگاه ها و سونوگرافی های خاصی را به بیمار معرفی می کنند، البته ممکن است خود پزشک بدون ارتباط با صاحب آزمایشگاه تشخیص داده باشد که دقت فلان آزمایشگاه بهتر است اما اگر با هماهنگی مسئولان آزمایشگاه این کار را انجام دهد، تخلف کرده و بخش نظارت بر درمان وزارت بهداشت باید به این گونه موارد هم دقت داشته باشد.

این در حالی است که ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، به دفعات و هر بار که بابت این قبیل موارد مورد سئوال خبرنگاران قرار گرفته است، عنوان داشته که محافظت مالی از بیماران، خط قرمز وزارت بهداشت است.

وی تاکید دارد که تهیه هر نوع دارو و ملزومات پزشکی به عهده بیمارستان هاست گرچه بیمه ها در پرداخت ها تاخیر قابل توجهی دارند و شرکت های تامین کننده دارو و سایر ملزومات پزشکی بیمارستان ها را تحت فشار قرار داده اند ولی با فداکاری و ایثاری که در سیستم وجود دارد، روند خدمت رسانی در حال انجام است.

حریرچی به این موضوع تاکید داشته که «خط قرمز» ما ارائه خدمت مناسب به مردم و محافظت مالی از بیماران است و حتی در یک مورد هم اجازه نخواهیم داد تاخیری در ارائه خدمت به بیماران اورژانسی و غیراورژانسی ایجاد شود. در مواردی که مشکلات در بعضی از مراکز شدت بیشتری پیدا می کند هیات های کارشناسی و مدیریتی از ستاد وزارت بهداشت اعزام می شوند و ضمن بررسی موضوع، مشکل را حل می کنند.

اما، خبرهایی از برخی بیمارستان ها به گوش می رسد که حکایت از ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان ها دارد. این موضوع را برخی از روسای انجمن های پزشکی نیز مطرح می کنند و می گویند که وضعیت بودجه ای بیمارستان های دولتی خوب نیست و پولی برای تهیه داروها و تجهیزات و وسایل پزشکی ندارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha