در سال 1960 زمانی که قرص های ضد بارداری پا به بازار گذاشتند تحول عظیمی رخ داد. و حالا که حدود 55 سال از آن زمان می گذارد این داروها همچنان یکی از روش های معمول جلوگیری از بارداری است که در برند ها و فرمول های متنوع موجود است.

آیا قرص ضد بارداری باعث افزایش وزنم شده است؟

سلامت نیوز: در سال 1960 زمانی که قرص های ضد بارداری پا به بازار گذاشتند تحول عظیمی رخ داد. و حالا که حدود 55 سال از آن زمان می گذارد این داروها همچنان یکی از روش های معمول جلوگیری از بارداری است که در برند ها و فرمول های متنوع موجود است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، تصورات غلط و نیمه درستی درباره این قرص ها وجود دارد و یکی از شایع ترین آنها این است که: روش پیشگیری از بارداری با این قرص ها منجر به افزایش وزن می شود.

از شایع ترین عوارض جانبی قرص های ضد بارداری خونریزی بین دوره های قاعدگی، حساسیت پستان به لمس، تهوع و سردرد است. در برخی خانم ها این قرص ها ممکن است باعث اضافه شدن بسیار جزئی وزن شود، که اغلب به دلیل احتباس مایعات است. این مقدار افزیش وزن اصلا قابل توجه نیست و البته برای همه خانم ها نیز اتفاق نمی افتد. بررسی 44 تحقیق نشان می دهد که هیچ مدرکی دال بر اینکه قرص های ضد بارداری باعث افزایش وزن می شوند وجود ندارد.

همچنین اضافه شدن وزن بر اثر دیگر عوارض جانبی این قرص موقتی است و تنها 2 تا 3 ماه طول می کشد. با اینکه اضافه شدن وزن از عوارض جانبی موقت و غیر شایع این قرص ها است، اگر از خانم هایی هستید که وزنشان اضافه شده با پزشک خود صحبت کنید، ممکن است پزشکتان نوع دیگری از قرص های ضد بارداری را پیشنهاد بدهد، چرا؟

چون همه قرص ها یکسان نیستند. دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد: قرص های ترکیبی، که حاوی استروژن و پروژسترون هستند، و قرص های پروژسترون. با اینکه بیشتر قرص های ضد بارداری از یک نوع پروژسترون با دوزهای مختلف استفاده می کنند، فرمول پروژسترون در هر کدام ممکن است متفاوت باشد. این یعنی هر مارک از این دارو ممکن است نوع کمی متفاوت تر از هورمون را ارائه بدهد. نتیجه چیست؟ مشخص است که نتیجه عوارض جانبی متفاوت می شود.
خرافه ی قرص های ضد بارداری و افزایش وزن از کجا آغاز شد؟

وقتی فروش قرص های ضد بارداری از اوایل سال 1960 آغاز شد، این قرص ها حاوی سطوح بسیار بالایی از استروژن و پروژسترون بودند، حدود 1000 برابر بیشتر از آنچه بیشتر خانم ها نیاز دارند! استروژن در سطوح بالا می تواند با افزایش اشتها و احتباس مایعات باعث افزایش وزن شود. پس، 55 سال پیش این قرص ها می توانستند باعث افزایش وزن شوند. قرص های ضد بارداری امروزه مقدار بسیار کمتری از این هورمون ها دارند. نوادگان قرص های ضد بارداری 55 سال پیش اگر به درستی استفاده شوند موثرترین راه برای جلوگیری از بارداری به حساب می آیند.

منبع:

Planned Parenthood: “History & Successes;” “Birth Control Q&A;” and “Birth Control Pill.” 4Parents.gov: “Birth Control Chart.” MedicineNet: “Birth Control Myths” and “Oral Contraceptives, Birth Control Pills.”
University of Cincinnati: “UC HEALTH LINE: Oral Contraceptive Myths.”

Mayo Clinic: “Edema: Causes” and “Birth Control Pill FAQ: Benefits, Risks and Choices.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha