دستمزد پزشکان پارسال فقط 3 درصد افزایش داشت

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دستمزد پزشکان پارسال فقط سه درصد افزایش داشته است، تاکید کرد: این در حالی است که هجمه‌های غیر منصفانه‌ای هم علیه جامعه پزشکی  و هم در مورد درآمدهای آنها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آنا، سیدحسن قاضی‌‌زاده هاشمی شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری سیما در خصوص بخش‌های مختلف حوزه سلامت به توضیح پرداخت و گفت: ایران رتبه 15 دنیا در زمینه پیشرفت‌های علم پزشکی را به خود اختصاص داده و از مقام نخست منطقه را دارد.
وی با اشاره به پژوهش‌های علمی در زمینه تولید دارو، اضافه کرد: ۹۵ درصد داروی کشور، در داخل تولید می‌شود و ان‌شاالله امسال صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت.


وزیر بهداشت با بیان اینکه هدف از اجرای طرح تحول سلامت، افزایش آرامش بیشتر مردم بود، افزود: متاسفانه اجرای طرح تحول با سقوط ناگهانی قیمت نفت از یک‌سو و بیمه‌کردن تعداد زیادی از افراد همراه شد و همین مسئله، موجب شد تا شرکای ما کم‌کاری کرده و این طرح با مشکل مواجه شود.


قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه ۸۰۰ میلیون دلار مکمل غذایی از اخذ ارز دولتی محروم شدند، ادامه داد: کمبود داروی وارفارین برطرف شد، ولی مشکل برای داروی پارکینسون هنوز وجود دارد. البته ریشه این مشکل، مربوط به سه ماه اخیر است که در کل کشور، داد و ستدی نبود و وضعیت اقتصادی مبهم بود.


وی با بیان اینکه ارزی که به دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است قابل مقایسه با ارز داده شده به سایر حوزه‌ها نظیر خودرو نیست، گفت: البته از این موضوع ما ناراحت نیستیم. ارز کمتری که دریافت کردیم نشان می‌دهد که وزارت بهداشت مسیر خوبی را طی کرده است، فکر می‌کنم ارز تخصیص داده شده به ما نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار در طول چند ماه اخیر بوده باشد.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص نظارت‌ها بر ارز دریافتی وزارت بهداشت، بیان کرد: در لیستی که در سامانه وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی وجود دارد ۸۰۰ کد پزشکی وجود دارد، امروز نمی‌توان دقیق اعلام کرد ارزی که گرفته شده است بابت چه محصول و کد پزشکی بوده است البته فکر می‌کنم این موضوع تا دو سه هفته آینده دقیقاً مشخص شود ولی نظارت به نحوی است که تمام تولیدات و خدمات پزشکی تحت نظر است.


وی بیان اینکه بعضی از داروها که خارجی هستند ولی مشابه داخلی دارند گران شده است، گفت: گرانی این نوع از داروهای خارجی به این دلیل است که ما دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارویی که مشابه داخلی دارد نمی‌دهیم، البته متاسفانه وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام می‌شود ولی ساز و کار عرضه ارزمناسب نیست بسیاری از خدمات پزشکی معطل می‌ماند امروز ما این مشکل را در تامین تجهیزات پزشکی داریم.


وزیر بهداشت افزود: برخی از تجهیزات پزشکی می توانند ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرند اما برخی دیگر نمی‌تواند متاسفانه کسی که تجهیزات پزشکی در انبار دارد آنها را عرضه نمی‌کند، کسی هم که چنین محصولاتی در اختیار ندارد برای دادن سفارش مردد است.


طرح پزشکان ظالمانه است
وی در ادامه به انتقاد از طرح پزشکان پرداخت و گفت: مجلس هر بار آمده سخت‌تر عمل کرده و ظلم بیشتری به فارغ‌التحصیلان این رشته می‌شود؛ مجلس موظف کرده است همزمان با طرح، کسی نتواند مطب تاسیس کند. در برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه این موضوع بسیار سخت‌گیرانه بود، حتی آنها به مراکز خیریه نمی‌توانستند، بروند.


قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه یک پزشک زمانی‌که به نقطه مرزی می‌رود، اجازه تاسیس مطب ندارد؛ مگر اینکه ۵۰ درصد دوره طرح خود را گذرانده باشد، افزود: باید به تدریج طرح برداشته شود، اصل قانون در این رابطه عادلانه نیست، نزدیک ۶۰ درصد ظرفیت‌ها با سهمیه پر می‌شود و نه به صورت داوطلب آزاد؛ ۳۰ درصد ظرفیت هم مربوط به مناطق محروم می‌شود.


وی ادامه داد: نباید این موضوع را در مجالس بعدی دستکاری کنند، ۳۰ درصد ظرفیت قانون به دوست، آشنا، فامیل، عروس و بچه تعلق می‌گیرد، یعنی آنها با نمره‌های پایین در بهترین رشته‌ها قبول می‌شوند، در قانون آمده است که سه برابر مدت تحصیل آنها، نباید مدرک داده شود؛ باید در استان بمانند و کار کنند. نباید پارتی بازی کرد، در این صورت است که مشکل طرح در ۱۰ سال آینده حل می‌شود.


وزیر بهداشت، با بیان اینکه شرایط دستیاران ما را هیچ کجای دنیا ندارند، تاکید کرد: این افراد در ایران، یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند، اما در کشورهای پیشرفته حقوق دریافتی آنها کمتر از 2 هزار و 500 تا 3 هزار دلار نیست. البته حقوق این افراد را دولت نمی‌دهد، بلکه بیمارستان‌ها فقط ۲ درصد از محل درآمدشان را به آنها اختصاص می‌دهند.


قاضی‌زاده هاشمی گفت: دستمزد پزشکان سال گذشته سه درصد افزایش داشت، در حالی که امسال هیچ افزایشی در بخش دولتی و خصوصی نداشتیم، ولی حالا ببینید چه تبلیغات اغواکننده‌ای در این زمینه می‌شود؟


وی با بیان اینکه بیمارستان‌ها خودشان زیان‌ده هستند، ادامه داد: اشکال کار در این است که با حوزه بهداشت و درمان نمی‌خواهیم با منطق اقتصادی کار کنیم، بلکه با زور می‌خواهیم همه چیز را جلو ببریم.


قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: بیمارستان یک بنگاه اقتصادی است و باید علاوه بر هزینه‌ها، یک سود منطقی را دریافت کند. همچنین در حوزه بهداشت و درمان و تعرفه‌های پزشکی، به‌دلیل اینکه خریدار عمده خدمات، بیمه‌ها یا همان دولت است و در مورد قیمت تمام‌شده خدمات و هزینه‌ها حاضر به سخن گفتن صریح با مردم نیستیم، مشکلات زیادی وجود دارد.


وی اعلام کرد: وقتی سازمان برنامه و بودجه تعرفه‌ها را به درستی تنظیم نمی‌کند و کمیسیون‌های مجلس نیز کمک نمی‌کنند، تمام چرخه اقتصادی حوزه سلامت دچار مشکل می‌شود.


پاسخ به گلایه مردم از پزشکان
وزیر بهداشت در بخش دیگری از این برنامه و در پاسخ به گزارش مردمی و گلایه‌مندی آنها از عدم وقت‌گذاشتن پزشکان برای ویزیت بیماران گفت: گزارش پخش‌شده، گزینشی بود؛ نظرسنجی وزارت اطلاعات، ایسپا و همچنین صدا و سیما و ... را ببینید. هر آنچه هست، به‌نفع پزشکان و رضایت‌مندی از آنهاست.
وی در مورد نبود دستگاه کارت‌خوان در مطب برخی پزشکان گفت: تخریب را می‌توان مهندسی کرد، البته الان برخی بلال‌فروشان و متکدیان هم کارت‌خوان دارند، پس برای آسایش مردم باید دستگاه کارت‌خوان باشد؛ ولی اینکه یک مسئول مالیاتی می‌گوید که ۵۰ درصد پزشکان تهران فرار مالیاتی دارند، درست نیست.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در کشورهایی که خدا و پیغمبر نمی‌شناسند بسیار دقیق عمل می کنند، خاطرنشان کرد: دریافت غیر قانونی و زیرمیزی قابل قبول نیست، در همه جای دنیا کارآفرینان مورد احترام قرار می گیرند.


قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه هی دائم نگوییم که فلانی چقدر درآمد دارد و چه کار می کند افزود: در ایران ثروت آفرینان را تا می توانیم به عنوان دزد و مال مردم‌خور و غارتگران بیت‌المال معرفی می‌کنیم. با کسانی که به مردم خیانت کردن باید برخورد کرد، اما دقت کنیم که حتی یک نفر از غارتگران، اخلاسگران، جاسوسان و دزدان پزشک نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha