شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 251870

کم خونی یا آنمی مشکلی جدی برای سالمندان است و مصرف ناکافی فولات که به نام های ویتامین B9 و اسید فولیک نیز شناخته می شود می تواند منجر به کم خونی شود.

سلامت نیوز: کم خونی یا آنمی مشکلی جدی برای سالمندان است و مصرف ناکافی فولات که به نام های ویتامین B9 و اسید فولیک نیز شناخته می شود می تواند منجر به کم خونی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند، مکمل های غذایی روشی ساده برای سالمندان به منظور دریافت مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن هستند که از وعده های غذایی روزانه دریافت نمی شوند.

به گزارش "ایزی هلث اپشنز"، برخی مکمل ها به ویژه برای مراقبت از حافظه، استحکام و قدرت استخوانی و عضلانی، عملکرد اندام های داخلی و ... ضروری هستند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین مکمل های غذایی برای سالمندان بیشتر آشنا می شویم.

فولات

کم خونی یا آنمی مشکلی جدی برای سالمندان است و مصرف ناکافی فولات که به نام های ویتامین B9 و اسید فولیک نیز شناخته می شود می تواند منجر به کم خونی شود. فولات در میوه ها و سبزی ها و همچنین بسیاری غلات صبحانه غنی شده یافت می شود. فولات یکی از اعضای خانواده ویتامین B است و برای رشد سلولی سالم ضروری محسوب می شود. اگر به میزان کافی میوه و سبزی مصرف نمی کنید، استفاده از مکمل های فولات را بر اساس دوز روزانه توصیه شده مد نظر قرار دهید.

ویتامین D

ویتامین D فواید بسیاری برای سالمندان دارد. این ماده مغذی از پوکی استخوان پیشگیری کرده و به استخوان ها در جذب کلسیم بیشتر و حفظ تراکم سالم خود کمک می کند. ویتامین D در پیشگیری از برخی شرایط مزمن که سالمندان مستعد ابتلا به آنها هستند، مانند آرتریت، دیابت، و حتی بیماری ام‌اس و سرطان نیز نقش دارد. بدن این ویتامین از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می کند، اما بسیاری از سالمندان ممکن است توانایی حضور کافی در فضای آزاد را نداشته باشند تا سطوح لازم از ویتامین D را دریافت کنند. غذاهایی که این  ویتامین در آنها موجود است نیز چندان زیاد نیستند، از این رو مصرف مکمل ها می تواند روشی خوب برای تامین این ماده مغذی باشد.

کلسیم

اگر از رژیم غذایی خود کلسیم کافی دریافت نکنید، ویتامین D نیز به تنهایی کارایی لازم را ندارد. کلسیم در بسیاری از محصولات لبنی و همچنین سبزی هایی مانند بروکلی و کیل وجود دارد. با افزایش سن، استخوان ها شکننده‌تر می شوند، از این رو به کلسیم بیشتری برای حفظ قدرت و استحکام استخوان ها نیاز خواهید داشت. مصرف مکمل کلسیم می تواند از دریافت این ماده مغذی به میزان کافی اطمینان حاصل کند.

ویتامین B12

ویتامین B12 یک ماده مغذی به واقع ضروری برای عملکردهای مختلف داخلی بدن انسان است، اما دریافت آن به میزان کافی از رژیم غذایی ممکن است دشوار باشد. با افزایش سن، پردازش و جذب ویتامین B12 به طور طبیعی از غذا دشوارتر می شود. بر همین اساس، مصرف مکمل می تواند روشی خوب برای تامین نیاز بدن به این ماده مغذی باشد. ویتامین B12 به تولید گلبول های قرمز خون و DNA سالم، و همچنین عملکرد عصبی کمک می کند. گوشت و محصولات لبنی از منابع خوب برای این ویتامین هستند.

منیزیم

منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی کلیدی است که با افزایش سن پردازش و جذب آن در بدن انسان دشوار می شود. منیزیم در طیف گسترده ای از غذاهای فرآوری نشده، مانند میوه ها، سبزی ها و غلات کامل یافت می شود، اما جذب کارامد آن برای افراد مسن دشوارتر است. از آنجایی که سالمندان به طور معمول داروهای مختلفی مصرف می کنند، این شرایط نیز می تواند اثر منفی بر توانایی بدن در پردازش منیزیم داشته باشد. منیزیم نقش مهمی در عملکردها و سیستم های مختلف بدن مانند سیستم ایمنی و سیستم قلبی عروقی ایفا می کند. بسیاری از مولتی ویتامین ها حاوی منیزیم هستند و به راحتی می توانید آن را دریافت کنید.

ویتامین B6

ویتامین B6 یکی دیگر از اعضای خانواده ویتامین B است که افراد مسن باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند. همانند ویتامین B12، ویتامین B6 برای تولید گلبول های قرمز خون اهمیت دارد و بسیاری از سالمندان به میزان کافی این ماده مغذی را از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. این ویتامین از اعصاب در برابر آسیب نیز محافظت می کند که دلیل دیگری برای دریافت کافی آن با افزایش سن محسوب می شود.

پتاسیم

پتاسیم از مهم‌ترین مواد معدنی است که باید از غذاهای مصرفی خود دریافت کنید، اما بسیاری از سالمندان به میزان کافی از آن مصرف نمی کنند. موز یکی از منابع شناخته شده برای پتاسیم است، اما میوه ها و سبزی های دیگری نیز وجود دارند که حاوی این ماده معدنی هستند. پتاسیم در عملکردهای مختلف بدن نقش دارد. این ماده معدنی سلول ها را هیدارته نگه می دارد و از عملکرد درست آنها اطمینان حاصل می کند که از خستگی عضلانی پیشگیری می کند. همچنین، پتاسیم می تواند سطوح فشار خون و خطر تشکیل سنگ های کلیه را کاهش دهد که هر دو مورد از خطراتی مهم برای سالمندان محسوب می شوند. همانند هر مکمل دیگری، پیش از استفاده از مکمل پتاسیم باید با پزشک خود مشورت کنید تا از دوز کافی مصرف آگاهی داشته باشید زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند خطرناک باشد.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها نوعی مهم از باکتری های مفید هستند که در دستگاه گوارش انسان زندگی می کنند و به فعالیت های گوارشی و اجابت مزاج سالم و راحت کمک می کنند. پروبیوتیک ها در ماست و دیگر محصولات لبنی یافت می شوند. افراد بسیاری این باکتری های مفید را به میزان کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند، به ویژه آنهایی که از مصرف لنبیات پرهیز می کنند. مکمل ها روشی ساده برای تامین این باکتری های مفید بدون مصرف لبنیات هستند.

فیبر

فیبر برای دستگاه گوارش انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدون فیبر، پردازش کارآمد غذا برای بدن دشوار می شود و می تواند به مشکلات معده بلند مدت منجر شود. مواد غذایی بسیاری مانند غلات کامل، میوه ها، سبزی ها و لوبیاها حاوی فیبر هستند. مصرف ناکافی فیبر به ویژه برای سالمندان مشکل آفرین است. مصرف مکمل فیبر روشی ساده برای حصول اطمینان از عملکرد روان و منظم دستگاه گوارش است.

روغن ماهی

روغن ماهی مکملی خوب برای سالمندان است. این مکمل ها حاوی اسیدهای چرب امگا-3 بوده که برای کاهش التهاب در سراسر بدن خوب هستند. همچنین، روغن ماهی به هیدارته نگه داشتن چشم ها، پوست و مو کمک می کند که مشکلی برای بسیاری از سالمندان است. روغن ماهی می تواند از انسان در برابر بیماری های مزمن مضر مانند سرطان، بیماری قلبی، بیماری آلزایمر و افسردگی مزمن نیز محافظت کند زیرا عملکرد مغز را بهبود بخشیده و بدن را سالم نگه می دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha