مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان گفت: آتش سوزی جنگل‌های مریوان فعلا متوقف شده است اما امکان شعله‌ور شدن آتش وجود دارد.

علت جانباختن4 نفر در آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان نیازمند بررسی بیشتر

سلامت نیوز: مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان گفت: آتش سوزی جنگل‌های مریوان فعلا متوقف شده است اما امکان شعله‌ور شدن آتش وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز، سعدی نقشبندی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین آمار و اطلاعات در مورد آتش سوزی جنگل‌های مریوان اظهار کرد: آتش سوزی جنگل‌های مریوان ابتدا از روستای پیله شروع شده و 35 هکتار از جنگل‌ها و مراتع در آتش سوخته است.

وی با بیان این‌که تیم هایی از نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست و مردم منطقه در خاموش کردن آتش یاری رسانی کرده‌اند، افزود: به علت شیب زیاد منطقه، امکان خاموش کردن آتش با آب وجود نداشت، قسمت هایی از آتش به پایین دست منتقل می‌شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با بیان این‌که همچنان تیم هایی از منابع طبیعی، محیط زیست و مردم محلی در محل حادثه حضور دارند، تصریح کرد: با توجه به وزش باد، امکان آتش سوزی دوباره و گسترش سریع آن وجود دارد و تیم‌های اطفاء حریق همچنان در منطقه مانده‌اند.

وی در خصوص علت مرگ چهار شهید این آتش سوزی، با اعلام این‌که برخلاف برخی اخبار مبنی بر انفجار مین، در منطقه هیچ گونه انفجاری رخ نداده است عنوان کرد: با توجه به بارندگی‌های فراوان بهاری و افزایش ارتفاع علف‌های هرز، آتش‌سوزی گسترده‌ای در روستای پیله رخ داده و در کسری از ثانیه حدود 20 متر را طی کرده است، با تغییر مداوم جهت باد این 4 نفر مجال فرار کردن نداشته‌اند.

نقشبندی ادامه داد: این افراد 15 سال در مهار آتش سوزی تجربه داشته‌اند اما به دلیل گستردگی آتش و ارتفاع چند متری آن، طعمه حریق شدند.

وی با بیان این‌که شایعات بسیاری در این رابطه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم منطقه جزو اولین افرادی بودند که در صحنه مهار آتش سوزی حاضر شده‌اند و آن ها منبعی قابل اتکا برای انکار هرگونه انفجار در بحث کشته شدن این 4 نفر شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان در خصوص گفته‌های رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور، مبنی بر انفجار مین گفت: کارکنان اداره منابع طبیعی اولین افرادی بوده‌اند که اجساد افراد کشته شده در آتش سوزی را پیدا کرده و با اتومبیل همین سازمان اجساد سوخته را به بیمارستان منتقل کرده‌اند؛ و این در حالی است که در زمان کشف پیکرها، نیروهای امداد و نجات هلال احمر در صحنه حادثه حضور نداشته‌اند.

وی در پایان با اشاره به نقش پر رنگ مردم منطقه در خاموش کردن آتش سوزی یادآور شد: مردم شهرستان مریوان در اطفا حریق نقش مهمی داشتند و باید از خانواده‌های جانباختگان دلجویی و حمایت شود.

هم‌چنین عرفان حسینی در گفت و گو با ایسنا ضمن عرض تسلیت به مردم کردستان و فعالان محیط زیست استان اظهار کرد: روزگذشته حدود ساعت 12 ظهر، آتشی در روستای پیله در 8 کیلومتری و شمال شرق مریوان به پا شد و تیمی 6 نفره از انجمن سبز چیای کردستان که همیشه آماده مقابله با بحران و آتش هستند، بدون هیچ امکاناتی با سرپرستی مرحوم شریف باجور به منطقه اعزام شدند.

عضو هیات موسس انجمن سبز چیای کردستان در رابطه با علت مرگ جانباختگان این حادثه عنوان کرد: متاسفانه حجم آتش بسیار زیاد بود که علت آن هم هنوز نامشخص اعلام شده است، اما برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که جان باختگان این حادثه، جان خود را بر اثر انفجار مین‌های به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در منطقه از دست داده‌اند و برخی هم می‌گویند که در اثر آتش سوزی شدید جان خود را از دست داده اند به طوری که حتی واژه زغالی شدن را برای این افراد به کار برده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: چرا علت مرگ این افراد باید مبهم باشد، سوال این است که اگر این افراد بر اثر سوختگی جان باخته‌اند، چرا برخی از اندام‌های آن‌ها متلاشی شده است. این ابهامات در حالی مطرح می‌شود که مقامات استانی علت مرگ را سوختگی شدید و رییس امداد و نجات هلال احمر کشور هم روز گذشته در گفت و گوی زنده با شبکه خبر، علت این حادثه را انفجار مین اعلام می‌کند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که کمیته مقابله با بحران انجمن سبز چیای کردستان، برای مقابله با آتش سوزی و بحران ها هیچ گونه امکانات و تجهیزاتی ندارد، افزود: تمام امکانات ما به یک شن کش و بیل ختم می‌شود، متاسفانه منابع طبیعی هم به عنوان بخش دولتی برای مقابله با این بحران ها هیچ گونه امکاناتی ندارد.

وی با اشاره به این‌که دستگاه‌های دولتی باید در این زمینه خدمات بیشتری ارائه دهند تصریح کرد: خاموش کردن آتش وظیفه انجمن‌های مردمی نیست و ما بنا به وظایف اخلاقی، در این راستا فعالیت داریم.

عضو هیات موسس انجمن سبز چیای کردستان، با بیان این‌که منابع طبیعی به عنوان بخش دولتی می‌تواند از انجمن‌های مردم نهاد حمایت کند، گفت: اعضای این انجمن بیمه ندارند و هیچ حمایتی از آنها نمی‌شود و هزینه آنها از محل کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: این افراد جان خود را نه به دلایل شخصی، بلکه برای حفاظت از این آب و خاک داده‌اند.

حسینی در پایان یادآور شد: این انجمن خانواده‌های این شهدای گرانقدر را تنها نمی‌گذارد و حمایت و خدمت به خانواده این بزرگواران را وظیفه خطیر خود می‌داند.

فریبا رضایی، مدیرکل محیط زیست استان کردستان در رابطه با این حادثه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: منطقه‌ای که دچار حریق شده بود جزو نواحی چهارگانه حفاظت از محیط زیست نبوده است اما وظیفه اخلاقی ما ایجاب کرد که در اسرع وقت نیروهای خود را به منطقه اعزام کنیم.

وی افزود: اکیپ‌های ما از شهرستان مریوان و سروآباد برای اطفا حریق به مناطق آتش سوزی اعزام شده‌اند.

خبرنگار ایسنا در ادامه پیگیری‌های خود برای شفاف سازی علت مرگ جانباختگان این حادثه، از مسئولان پزشکی قانونی استان نیز علت را جویا شد و در نهیات به این پاسخ که هنوز علت اصلی جان باختگان مشخص و اعلام نشده است رسید.

شریف باجور، 45 ساله و متاهل از سال 86 در انجمن سبز چیای کردستان مشغول به فعالیت بوده و امید حسین زاده با 33 سال سن و سابقه 7 سال خدمت، عضو این انجمن بوده است، رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی نیز از نیروهای قراردادی منابع طبیعی مریوان بوده‌اند که جان خود را در این آتش سوزی از دست دادند.

پیکر این جانباختگان ساعت 10 صبح امروز در میدان بابارشی شهرستان مریوان تشییع شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha