سلامت نیوز : بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ارتقاء وضعیت سیاسی و اجتماعی زنان در كشورهای در حال توسعه به افزایش تعداد زنان سیگاری و در معرض خطر قرار گرفتن سلامتی آنها منجر شده است.

به گزارش فارس، بر اساس مطالعه جدید بین‌المللی منتشرشده توسط سازمان بهداشت جهانی، میلیون‌ها زن در كشورهای در حال توسعه در معرض بیماری و مرگ زودرس در دهه آینده قرار دارند كه دلیل آن سوء استفاده صنعت دخانیات از پیشرفت وضعیت اقتصادی و سیاسی این كشورهاست.

نتایج بررسی‌های جدید در 74 كشور جهان نشان می‌دهد در مقیاس جهانی، مردان 5 برابر بیشتر از زنان سیگار می‌كشند كه میزان شیوع سیگار بین زنان و مردان به طور چشمگیری متفاوت است.

به گزارش پرس تی وی، در كشورهایی مثل چین، اندونزی، پاكستان، عربستان و اوگاندا كه میزان مشاركت زنان در فعالیت‌های اجتماعی كمتر است، مردان بسیار بیشتر از زنان سیگار می‌كشند اما در كشورهایی با مشاركت بالای زنان در فعالیت‌ها‌ی اجتماعی مانند استرالیا، كانادا، نروژ، سوئد و آمریكا، تعداد زنان سیگاری تقریباً برابر با مردان است.

سازمان بهداشت جهانی، میزان مشاركت زنان در فعالیت‌های اجتماعی را بر اساس مؤلفه‌هایی مانند حق رأی زنان، تعداد زنان نماینده مجلس و افزایش میزان درآمد زنان در مقایسه با مردان مورد ارزیابی قرار داده است.

این سازمان با اعلام اینكه مصرف سیگار به طور میانگین بیش از 5 میلیون نفر را به كام مرگ می‌كشاند، از سیگار به عنوان "بزرگترین تهدید بهداشت عمومی جهان " نام برد.

بر اساس هشدار سازمان ملل متحد، در صورتی كه كشورها به كنترل مصرف سیگار اقدام نكنند، احتمال افزایش این رقم به بیش از 8 میلیون نفر تا سال 2030 وجود دارد.

كارشناسان بهداشت جهانی معتقدند كه اپیدمی (فراگیری) مصرف دخانیات در بسیاری از كشورها در مراحل اولیه قرار دارد اما انتظار می‌رود كه روز به روز وخیم‌تر شود.

این مطالعه بر سرعت عمل بیشتر در پیشگیری از مصرف سیگار در زنان كشورهای در حال توسعه تأكید می‌كند؛ یكی از راهكارهای ارائه‌شده برای این امر، ممنوعیت تبلیغ و بازاریابی دخانیات در بین زنان به عنوان نماد مجعول "آزادی زنان " است.

به منظور پیشگیری از مصرف دخانیات در زنان می‌توان از مالیات بیشتر بر دخانیات، هشدارهای تصویری و بهداشتی، قوانین منع مصرف و ممنوعیت تبلیغات و ترویج دخانیات استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha