آسپرین برای کاهش تب و تسکین دردهای خفیف تا متوسط ​​ناشی از بیماری هایی مانند دردهای عضلانی، دندان درد، سرماخوردگی و سردرد استفاده می شود. همچنین ممکن است برای کاهش درد و تورم در شرایطی مانند آرتریت نیز مفید واقع شود.

قرص آسپرین چیست و چطور عمل می کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، آسپرین به عنوان یک سالیسیلات و یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) شناخته می شود. این ماده با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص در بدن شما برای کاهش درد و تورم عمل می کند. قبل از مصرف برای کودک کمتر از 12 سال با پزشک مشورت کنید.

گرچه آسپیرین یک داروی نسبتا جدید محسوب می شود، اما این قرص از گیاه بید willow استخراج شده که به مدت 6000 سال به عنوان یک ضد درد مورد استفاده قرار گرفته است. بنا به توضیحات تیم تحقیقات، این مسئله مشخص نبود تا زمانی که دانشمندان ترکیب فعال موجود در بید، یعنی سالیسین salicin را استخراج و پاکسازی کردند که بعد از آن آسپرین به شکلی تولید شد که ما امروز از آن استفاده می کنیم.

در بسیاری موارد پزشک مصرف دوز پایین آسپرین را برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می کند که باعث کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی را می شود. در صورت انجام اعمال جراحی خاصی مربوط به گرفتگی عروق مانند جراحی بای‌پس، اندارترکتومی کاروتید ، استنت کرونری احتمالا پزشک دوزهای پایین آسپرین به‌عنوان «رقیق‌کننده» برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز خواهد نمود.

در سیستم گوارشی سالیسین شکسته و به سالیسیلیک اسید salicylic acid تبدیل می شود که سالیسیلیک اسید به کاهش درد و التهاب کمک می کند. دانشمندان آلمانی قادر بودند سالیسین را به میزان زیاد تولید کنند اما برای غشا معده خیلی سخت بود. آسپرین به عنوان ترکیبی که قدرت اسیدی کمتری دارد تولید شد.

نحوه استفاده از آسپرین خوراکی

اگر این دارو را برای خوددرمانی مصرف می‌کنید، تمام دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصول را دنبال کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز بپرسید. اگر پزشک به شما دستور مصرف این دارو را داده است، آن را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید.

همراه با قرص آسپرین یک لیوان کامل آب همراه با آن بنوشید، مگر اینکه پزشک خلاف آن را به شما بگوید. پس از مصرف این دارو حداقل تا 10 دقیقه دراز نکشید. اگر مصرف این دارو با معده شما ناسازگار بود، می توانید آن را با غذا یا شیر مصرف کنید.

قرص دارای پوشش را خرد نکنید

قرص های دارای پوشش به طور کامل ببلعید آن ها را خرد نکنید و نجوید. انجام این کار باعث افزایش ناراحتی معده می شود. در انواع طولانی اثر، جویدن می تواند تمام دارو را به یکباره آزاد کند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. همچنین، این نوع از قرص ها را تقسیم نکنید، مگر اینکه دارای خط تقسیم در میانه خود باشند و پزشک یا داروساز به شما اجازه دهد که این کار را انجام دهید.

دوز مصرفی دارو

دوز مصرف قرص و طول درمان آن بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان است. برچسب محصول را بخوانید تا توصیه‌هایی درباره تعداد قرص‌هایی که می‌توانید در یک دوره 24 ساعته مصرف کنید و میزان مجاز برای مصرف بدون تجویز را بیابید. دارو را بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد. از کوچکترین دوز موثر استفاده کنید. اگر سوالی دارید با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر از این دارو برای خوددرمانی سردرد استفاده کردید و پس از مصرف در صحبت کردن به مشکل برخوردید یا در یک طرف بدن احساس ضعف داشتید و یا دربینایی دچار تغییرات ناگهانی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید اگر سردردهای ناشی از ضربه به سر، سردرد های همراه سرفه یا سردرد هنگام خم شدن دارید و یا اگر سردرد همراه با استفراغ شدید دارید که قطع نمی شود ، تب و سفتی گردن دارید، قبل از مصرف این دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

در صورت بروز اولین علائم از آسپرین استفاده کنید

اگر این دارو را بر اساس نیاز مصرف می کنید (نه بر اساس برنامه منظم)، به یاد داشته باشید که داروهای ضد درد در صورتی بهترین کار را دارند که در اولین علائم درد استفاده شوند. اگر صبر کنید تا درد تشدید شود، ممکن است دارو نیز موثر نباشد. آسپرین دارای پوشش مخصوص است و به صورت آهسته آزاد می شود به همین دلیل ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا درد را متوقف کند زیرا کندتر جذب می شود. از پزشک یا داروساز بخواهید که بهترین نوع آسپرین را برای شما انتخاب کند.

شما نباید این دارو را برای خوددرمانی درد بیش از 10 روز مصرف کنید. شما نباید از این دارو برای خوددرمانی تبی که بیش از 3 روز طول می کشد استفاده کنید. در این موارد با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است شرایط جدی تر باشد. اگر در کنار علاسم احساس زنگ زدن در گوش یا مشکل در شنوایی شدید داشتید، فوراً به پزشک اطلاع دهید.

اگر وضعیت شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد (مانند علائم جدید یا غیر معمول، قرمزی،تورم دردناک، درد،تب که از بین نمی‌رود یا بدتر می‌شود) یا اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکل پزشکی جدی داشته باشید، بی درنگ به پزشک اطلاع دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha