سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: با مدیریت آب‌های سطحی و مرزی می‌توانیم به عنوان یک برگ برنده و ابزار چانه زنی در دیپلماسی و روابط بین المللی با کشور‌های همسایه استفاده کنیم.

آیا ایران برای مدیریت آب‌های مرزی برنامه دارد؟

سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: با مدیریت آب‌های سطحی و مرزی می‌توانیم به عنوان یک برگ برنده و ابزار چانه زنی در دیپلماسی و روابط بین المللی با کشور‌های همسایه استفاده کنیم.

به گزارش سلامت نیوز، نورمحمد تربتی‌نژاد در گفت‌وگو با خانه ملت، در رابطه با ضعف مدیریت آب‌های مرزی کشور، گفت: کنترل و انتقال جریان آب از کشوری به کشور دیگر تابع قوانین بین المللی است،ضمن آن که تا کنون این قوانین برای کشور ما اجرایی نشده است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به عدم رعایت قوانین بین المللی توسط کشورهای همسایه، افزود: موضوع حقابه‌ ایران از هیرمند و هریرود سال‌ها مسئله‌ روابط ایران و افغانستان بوده است که ضوابط بین المللی، رعایت نشده و اجازه ورود آب به ایران را ندادند. ترکیه نیز به همین صورت قوانین و عرف بین المللی را زیر پا گذاشته است.

تربتی نژاد با اشاره به آب‌های سطحی و مرزی ایران که وارد کشور‌های همسایه از جمله ترکمنستان و افغانستان می‌شود، گفت: با مدیریت آب‌های سطحی و مرزی می‌توانیم به عنوان یک برگ برنده و ابزار چانه زنی در دیپلماسی و روابط بین المللی ایران با کشور‌های همسایه استفاده کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در رابطه با علت مطرح نشدن مدیریت آب‌های سطحی و مرزی کشور، گفت: تا سه الی چهار سال پیش به نظر نمی‌رسید مشکلات و بحران آب به این اندازه جدی باشد، به همین دلیل در رابطه با این موضوعات فکر و مطالعه دقیقی نشده بود، اما اکنون کشور در خشکسالی قرار دارد و لازم است به صورت ویژه به این موضوعات توجه کنیم و در جهت حفظ و مهار آب‌های کشور برنامه منظمی تدوین و از ظرفیت آن برای چانه‌زنی بیشتر استفاده کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس معتقد است: با تدوین برنامه منظم و در چهارچوب قوانین بین المللی مربوط به کنترل جریان آب، آب‌های سطحی مرزی کنترل و مدیریت شود، اگر در این رابطه خصمانه عمل کنیم و اجازه استفاده از آب را به کشوهای دیگر ندهیم، دیگر نمی‌توانیم مدعی حقوق بین المللی آب باشم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha