رئیس مجلس گفت: در حوزه پزشکی باید به تولید داخلی بیشتر توجه کنیم. زیرا بسیاری از شرکت‌های خارجی احتمالا با شرکت‌های ایران کار نکنند. شاید اگر با اروپا به نتیجه برسیم، شرکت‌های کوچک اروپایی با ما کار کنند، اما احتمالا شرکت‌های بزرگ اروپایی همکاری نمی کنند.

بودجه سلامت باید به موقع تخصیص پیدا کند

سلامت نیوز:  رئیس مجلس گفت: در حوزه پزشکی باید به تولید داخلی بیشتر توجه کنیم. زیرا بسیاری از شرکت‌های خارجی احتمالا با شرکت‌های ایران کار نکنند. شاید اگر با اروپا به نتیجه برسیم، شرکت‌های کوچک اروپایی با ما کار کنند، اما احتمالا شرکت‌های بزرگ اروپایی همکاری نمی کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی لاریجانی روز شنبه در نخستین جشنواره ملی تجارب موفق بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف در مرکز همایش های رازی تهران افزود: مجموعه عوامل نظام سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی با احساس مسئولیت کار کردند و طراحی‌های این بخش سنجیده بوده است.
وی گفت: قبل از انقلاب وضعیت نابه‌سامانی از نظر تعداد پزشکان و خدمات پزشکی داشتیم. انقلاب باعث شد که نیروهای پزشکی کشور ساماندهی خوبی به خدمات پزشکی بدهند. این خدمات حالا در بخش‌های دور دست کشور در دسترس مردم قرار گرفته و نیروهای متخصص نیز افزایش یافته است و بر خلاف گذشته که پزشکان هندی وارد کشور می‌شدند، حالا صادرات پزشک به کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد.


رئیس مجلس اظهار داشت: بخش‌های دیگر کشور کمتر توانستند این موفقیت را کسب کنند و این موضوع، فرهیختگی وزارت بهداشت را نشان می‌دهد. در دوران جنگ نیز کادر پزشکی بسیار مسئولانه عمل کردند و با درک شرایط سخت آن زمان، خدمات را با احساس مسئولیت انجام می‌دادند. پزشکان در دوران جنگ پابه‌پای رزمنده‌ها در جبهه‌ها حضور داشتند.


وی با بیان اینکه امروزه شرایط سختی در کشور وجود دارد، افزود: شرایط امروز کشور یک برخورد کلاسیک با دشمن نیست و پیچیدگی‌هایی دارد. جمهوری اسلامی حرف غیرقابل فهمی نمی‌زند. مسیر پیشرفتی را در حوزه تکنولوژی در پیش گرفته که بخشی از آن در حوزه هسته‌ای است. بارها گفتیم که به سمت سلاح نمی‌رویم و همه بخش‌های هسته‌ای را در اختیار آژانس قرار دادیم تا بررسی کنند و با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند ایران هیچ وقت سراغ تولید سلاح هسته‌ای نمی‌رود، قسمت‌های مختلف را در اختیار آژانس برای نظارت گذاشتیم.
لاریجانی با اشاره به مذاکرات ایران با کشورهای پنج به علاوه یک، اظهار داشت: زحمات زیادی در دولت توسط آقای روحانی و با حضور آقای ظریف برای دستیابی به توافق کشیده شد. به هر حال هر توافقی مشکلاتی نیز دارد و در مذاکره، هر دو طرف خواسته‌هایی دارند. ایران توانست مسیر عاقلانه‌ای طی کند و قصد نیز این بود که از نظر اقتصادی فشاری به مردم وارد نشود و دانش هسته‌ای را نیز داشته باشیم، اما کسانی که قدرت را در آمریکا به دست گرفتند این توافق را بر هم زدند.


رئیس مجلس گفت: بعد از خروج آمریکایی‌ها از توافق برجام، اروپایی‌ها تماس گرفتند که ایران از توافق خارج نشود. آنها از ما خواستند که مدتی همکاری کنیم تا شرایط را تامین کنند، به شکلی که ایران خسارتی نبیند. تردید داشتیم که اروپایی‌ها توانایی این کار را داشته باشند، اما به علت تماس سه نفر از رهبران اروپا، خواستیم دوره‌ای را بگذاریم تا ببینیم آیا اروپایی‌ها توانایی این کار را دارند یا خیر.


وی اضافه کرد: استدلال ما همواره این است که فشار کمتری به مردم وارد شود. در اینکه توانمندی‌های کشور برای عبور از شرایط فعلی زیاد است، شکی نیست. به طور مثال در حوزه پزشکی زمینه‌های رشد وجود دارد. 97 درصد داروهای مصرفی تولید داخل است و این رویکرد باید به تجهیزات پزشکی نیز تسری پیدا کند. در نتیجه باید توجه کنیم که رویکرد ما در شرایط تحریم چیست و آیا از ابتکارات استفاده می‌کنیم یا خیر.
وی گفت: در دوران جنگ نیز مشکلات زیادی وجود داشت و بخش‌هایی از سرزمین ما را دشمن اشغال کرده بود. وقتی ابتکارات جدید پیش آمد و مردم به جنگ پیوستند و جنس کار تغییر کرد، پیروزی‌هایی حاصل شد. حالا نیز جنس دیگری از سختی را داریم و البته بسترهایی برای رشد نیز وجود دارد. اقتضای زمان ایجاد می‌کند که از این بسترها استفاده کنیم.


لاریجانی اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان، تجربه بسیار خوبی با حضور پزشکان شکل گرفت و بیمارستان‌های خصوصی خوبی رشد کرده و به وجود آمدند. تجهیزات پزشکی خوبی به کشور وارد شد و بخش‌های زیادی در حوزه دارو فعال شدند. طرح تحول سلامت نیز که در دولت یازدهم اجرایی شد، جای تشکر دارد. در نظرسنجی‌های دستگاه‌های دولتی و حتی خارج از دولت مشاهده کردم که نگاه مردم در حوزه سلامت بسیار بهتر از سایر بخش‌ها است. نمره مردم در حوزه سلامت و امنیت بسیار بهتر از سایر حوزه‌ها است و این نشان می‌دهد طرح تحول سلامت مورد حمایت مردم قرار دارد.


رئیس مجلس با بیان اینکه رقم‌های خوبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی صرفه جویی شده، گفت: بخش زیادی از بودجه کشور به حوزه سلامت و آموزش و پرورش و نیروهای مسلح اختصاص پیدا می‌کند. این تخصیص بودجه لازم است. تکنیک کار برای اینکه بیمارستان‌ها مشکلی نداشته و با رویکرد فعلی چرخه اقتصادی مناسبی داشته باشند نیازمند طرح خوبی برای عبور از شرایط سخت اقتصادی امسال و سال آینده است.
وی با اشاره به بدهی‌های بیمارستان‌ها بیان کرد: بودجه باید به موقع تخصیص پیدا کند. وزیر بهداشت نباید کفش آهنی بپوشد و دنبال بودجه باشد. برای سال آینده با توجه به شرایط اقتصادی نیاز به ابتکارات جدید داریم.


لاریجانی با بیان اینکه حمایت از بخش خصوصی و بیمه‌ها باید بیشتر شود، گفت: وقتی کار به دست مردم قرار بگیرد، بخش‌های بیمه‌ای می‌توانند فشار بر مردم را کاهش دهند. واگذاری بیمارستان‌های نیمه تمام که دولت قدرت تکمیل آنها را ندارد به بخش خصوصی، لازم است. انگیزه‌هایی مثل معافیت مالیاتی 10ساله و غیره در نظر گرفته می‌شود تا بخش خصوصی وارد کار شده و پروژه‌های نیمه تمام را به پایان برساند.
رئیس مجلس درباره منابع پایدار سلامت نیز بیان کرد: قسمتی از مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت اختصاص یافته،‌ اما باید فکرهای دیگری نیز انجام داد تا حوزه سلامت نگرانی تامین منابع مالی نداشته باشد. امسال بخشی از هزینه‌های سلامت را از منبع یارانه‌ها متصل کردیم، اما راضی کننده نبود. به هر حال باید روی این موضوع که منابع پایدار مالی سلامت را از کجا می‌توان تامین کرد فکر کرد و پیشنهاد داد.
وی با اشاره به تولید داخل، گفت: با وجود همت و تجربه شرایط سخت می‌توان این دوره را نیز گذراند و خدمات پزشکی را به مردم ارائه کرد. مجلس از طرح تحول سلامت در سال آتی نیز حمایت خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha