چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 252399

به خاطر داشته باشید که تغییرات وزن ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی معمولاً اندک است، پس بدون مشورت با پزشک، مصرف آنها را قطع نکنید. قطع ناگهانی می تواند باعث مشکلاتی مانند اضطراب، بدخلقی، سردرگمی و مشکلات خواب شود.پزشک شما می تواند با شما همکاری کند تا دوز مصرفی شما را کاهش داده یا از عوارض جانبی جلوگیری کند.

تاثیر قرص های افسردگی بر چاقی و لاغری

داروهای ضد افسردگی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین نشان داده شده است که داروهای ضد افسردگی در مدیریت بسیاری از علائم افسردگی موثر هستند. این داروها می توانند بخش مهمی از درمان، همراه با مشاوره و درمان شناختی رفتاری (CBT) باشند.

آنها تا حد زیادی علائم افسردگی را با تغییر انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین بهبود می بخشند. این تغییرات همچنین می تواند منجر به نوسان وزن شود.پنج دسته اصلی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد و تعداد کمی افزایش وزن را به عنوان یک عارضه جانبی ذکر می کنند، اما نتایج فردی می تواند متفاوت باشد.

5 دسته اصلی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد:

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)
  • مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs)
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs)
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)
  • داروهای ضد افسردگی غیر معمول

به گزارش سلامت نیوز مهدی احمدخانی کارشناس پرستاری/ دکتر مصطفی نوروزی دانشیار علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم طبق تحقیقاتی دریافتند  داروهای ضد افسردگی (Antidepressant) داروهایی هستند که برای درمان افسردگی اساسی و بیماری‌هایی مانند: افسرده‌خویی، اختلالات اضطرابی، اختلال وسواس فکری- عملی، اختلال خوردن، دردهای نوروپاتیک(عصبی) و در برخی موارد، قاعگی دردناک، خروپف، میگرن، اختلال کم‌توجهی -  بیش‌فعالی، وابستگی و اختلال خواب به استفاده می شوند.

در این تحقیق مشخص شد 

  • افزایش وزن یکی از عارضه های مصرف داروهای ضد افسردگی است، و بر مبنای یافته های برخی منابع 25 درصد افرادی که داروهای ضد افسردگی استفاده میکنند با افزایش وزن روبه رو می‌شوند.
  • محققان به طور کامل از این موضوع آگاهی ندارند که چرا داروهای ضد افسردگی در برخی مصرف کنندگان باعث افزایش وزن میشوند.
  • یک نظریه وجود دارد که هم متابولیسم و هم میزان گرسنگی ممکن است با مصرف این داروها تغییر کند.
  • واکنش‌های مربوط به داروهای ضد افسردگی خاص در میان افراد متفاوت است، عارضه برخی از آنها بیشتر از برخی دیگر آنها است.
  • داروهای ضد افسردگی بر روی سروتونین مغز تاثیر می‌گذارند. سروتونین باعث کنترل اشتها اضطراب و خلق می‌شود.
  • این تغییرات ممکن است باعث افزایش علاقه به غذاهای پرکربوهیدرات همچون نان، ماکارونی، و انواع دسرها را افزایش دهند.
  • وقتی مردم به افسردگی دچار می شوند، اشتهای آنها تحت تأثیر قرار میگیرد.
  • در بعضی مردم، این تغییرات باعث افزایش اشتها و گرسنگی می‌شود که ممکن است ناشی از آن باشد که وقتی داروهای ضد افسردگی بر فرد تأثیر میکنند، اشتهای معمول برخی افراد افزایش  می یابد و این باعث افزایش وزن آنها می شود.
  • افسردگی میتواند به خستگی مزمن و عدم فعالیت منجر شود، و فقدان فعالیت جسمانی میتواند به افزایش وزن بینجامد.یعنی فردی که بر اثر عدم تحرک و ... چاق شده است که با برگشت فعالیت فرد باعث کاهش وزن فرد شود.پس گاهی اوقات عارضه چاقی به خاطر خود افسرگی است نه عارضه قرص ها و حتی گاهی اوقات افراد فرض می‌کنند که این قرص ها باعث لاغری آنها می شوند در صورتی که ناشی از برگشت فعالیت آنها است.
  • تحقیقاتی از اثر ضد افسردگی گل محمدی از طریق آزاد کردن موادی که مانند قرص های ضدافسردگی عمل می کنند، در جریان است و نشان داده که گل محمدی تاثیر گذار است ولی باید تا پایان این تحقیقات صبر کرد.
  • برخی داروها بیشتر از سایرین ایجاد چاقی می کنند، داروهای ضد افسردگی معرفی شده که بیشتر از سایرین احتمال دارد باعث افزایش وزن شوند: ضد افسردگیهای سه حلقه ای (TCAs): داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای که جزو اولین دارو های ضدافسرگی هستند، این داروها امروزه استفاده زیادی ندارند چون عارضه افزایش وزن در آنها بسیار مشهود است.تحقیقات نشان داده افرایش وزن این داروها باعث قطع دارو توسط بسیاری از مصرف کنندگان شده است، به هر جهت داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای میتوانند به ویژه در افرادی که به سایر درمان‌ها پاسخ نمیدهند مؤثر باشند. مثالهایی از این دارو ها:  آمی‌تریپتیلین، آموکساپین، دسی‌پرامین، دوکسیپین، ایمیپرامین نورتریپتیلین، پروتریپتیلین. مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs): یکی دیگر از داروهای ضد افسردگی هستند که با نسلهای جدیدتر داروهای ضد افسردگی جایگزین شده اند. اگرچه این داروها مؤثرند ولی باعث افزایش وزن می شوند و عوارض دیگری نیز دارند.
  • افرادی که از این دارو استفاده می کنند نیاز به تغییر رژیم غذایی خود دارند چون این داروها میتوانند در صورت مصرف با برخی غذاها و داروها به افزایش فشار خون منجر شوند. با این حال در بعضی افراد  که با مصرف داروهای دیگر جواب نمی‌گیرند باعث کاهش و تسکین علایم افسردگی میشوند.  انواع این داروها مثل: ایزوکاربوکسازید، فنلزین، ترانیلسیپرومین. دارویی از این نوع به اسم سلیگیلین (ایمسام)، که نوعی داروی موضعی است که روی پوست مالیده میشود، که با  کاهش وزن در بعضی افراد همراه شده.  مهار کننده های بازجذب سروتونین: یکی از رایجترین داروهای تجویزی ضد افسردگی است که با بروز کاهش وزن در استفادۀ کوتاه مدت مرتبط شدهاند، اما این داروها در صورت استفاده در درازمدت میتوانند باعث افزایش وزن گردند.  مثل: سیتالوپرام (سلکسا)، فلوکستین (پروزاک)، پاروکستین، سرترالین (زولافت). افزایش وزن ناشی از این داروها بستگی به زمان مصرف این داروها دارد.

بر اساس مطالعاتی که در سال 2017، روی این دارو ها انجام شده، نشان داد که هنگامی با افزایش وزن در مصرف کننده مرتبط هستند که مصرف کنندۀ آنها درگیر "رفتارهای تغذیه ای ناسالم" مثل خوردن غذاهای مربوط به رژیم غذایی پرکالری، عدم ورزش و استعمال سیگار باشد.
 

کاهش وزن در صورت مصرف داروهای ضد افسردگی چقدر شایع است؟

اگر با افسردگی زندگی می کنید، می دانید که علائم شما می تواند از خفیف تا جدی متغیر باشد و شامل علائم فیزیکی مانند درد و خستگی و همچنین احساساتی مانند ناامیدی، غم و اضطراب باشد.

افسردگی می تواند بر اشتهای شما تأثیر بگذارد و ممکن است باعث افزایش یا کاهش وزن شود و سطح سروتونین می تواند باعث تغییرات اشتها شود. سطوح بالا باعث از دست دادن اشتها و سطوح پایین منجر به افزایش اشتها می شود.

داروهای ضد افسردگی اغلب بیشتر از کاهش وزن با افزایش وزن مرتبط هستند و این ممکن است از ترکیبی از عوامل از جمله ژنتیک، نژاد، سن و جنسیت باشد.

آیا داروهای ضد افسردگی می توانند باعث کاهش وزن شما شوند؟

تغییرات وزن با داروهای ضد افسردگی به فرد بستگی دارد. گفتن اینکه چگونه یک دارو بر وزن شما تأثیر می گذارد دشوار است.

اگرچه علل دقیق آن ناشناخته است، تصور می شود که مواد شیمیایی مغز مثل دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین در افسردگی نقش دارند و همچنین افسردگی و وزن با هم مرتبط هستند.

برخی از داروهای ضد افسردگی که گزارش هایی از کاهش وزن داشته اند:

  • بوپروپیون Aplenzin) ، Forfivo، (Wellbutrin؛ این دارو دارای بیشترین مطالعات مرتبط با کاهش وزن است.
  • فلوکستین (پروزاک)؛ نتایج متفاوت است اگرچه برخی افراد کاهش وزن را تجربه می کنند
  • دولوکستین (Cymbalta)؛ در حالی که نتایج نامشخص است، برخی افراد کاهش وزن را گزارش می کنند
  • SSRI ها ممکن است با استفاده کوتاه مدت باعث کاهش وزن شوند، اما مصرف آنها به مدت 6 ماه یا بیشتر می تواند منجر به افزایش وزن شود.

قبل از شروع هر داروی جدیدی، پزشک درباره مزایا، خطرات و عوارض جانبی صحبت خواهد کرد. این شامل عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی مرتبط با وزن هم میشود. اگر عوارض جانبی آزاردهنده باشد، گزینه های دیگری وجود دارد که پزشک با شما در میان می گذارد. با این حال، کاهش وزن به طور کلی در هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی بر اساس علم فعلی یک نگرانی عمده نیست.

اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید چگونه از کاهش وزن جلوگیری کنید؟

بسیاری از داروهای ضد افسردگی به جای کاهش وزن باعث افزایش وزن می شوند. ممکن است در ابتدا با یک داروی SSRI وزن کم کنید، اما هر چه مدت طولانی‌تر آن را مصرف کنید تغییر می‌کند.

همچنین، از آنجایی که دارو برای بهبود علائم شما کار می کند، ممکن است اشتهای شما افزایش یافته و به سطح طبیعی بازگردد. این به حفظ وزن کمک می کند.اگر کاهش وزن نگران کننده است، با پزشک خود در مورد بهترین راه های کنترل وزن در حین مصرف داروهای ضد افسردگی صحبت کنید. آنها می توانند نکات و راهکارهایی را برای حفظ وزن سالم از طریق رژیم غذایی ارائه دهند.

استرس، اضطراب و کمبود خواب نیز می تواند بر وزن تأثیر منفی بگذارد. درمان شناختی رفتاری و بهبود برنامه های مراقبت از خود می تواند به مدیریت این نگرانی ها کمک کند.همچنین می توانید در مورد غذاهایی که ممکن است برای افزایش یا ثبات وزن مفید باشند، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

آیا ممکن است داروهای ضد افسردگی برای کاهش وزن تجویز شود؟

داروهای ضد افسردگی به چند دلیل برای کاهش وزن تجویز نمی شوند:

  • برای کاهش وزن توسط سازمان غذا و دارو  تایید نشده اند.
  • به عنوان عوامل تاثیرگذار کاهش وزن به اثبات نرسیده اند.
  • آنها می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند.
  • اکثر داروهای ضد افسردگی با افزایش وزن مرتبط هستند.

اگر در حین مصرف داروی ضد افسردگی وزن اضافه کنم چه می شود؟

مطالعات نشان داده اند که افزایش وزن ممکن است با داروهای ضد افسردگی جدیدتر اتفاق بیفتد. علاوه بر این،پژوهش ها نشان می دهد که افسردگی خود می تواند منجر به افزایش وزن شود.داروهای ضد افسردگی همراه با علائم اختلالات خلقی، رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی کم تحرک و سیگار کشیدن همگی می توانند به افزایش وزن کمک کنند.

افزایش وزن یک نگرانی رایج برای افرادی است که داروهای ضد افسردگی ، به ویژه مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند اسیتالوپرام (Lexapro) و سرترالین (Zoloft) مصرف می کنند.این داروها افراد مختلف را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد مثلا گاهی  باعث افزایش اندک یا کاهش اندک وزن بدن شما شود یا اصلا تغییری ایجاد نکند. درنظر داشته باشید که اگر داروهای ضد افسردگی مصرف میکنید و اضافه وزن دارید الزاما به دلیل مصرف قرص ها نیست و ممکن است نتیجه عوامل مختلفی باشد.

برخی از داروهای ضد افسردگی که گزارش شده اند باعث افزایش وزن می شوند عبارتند از:

  •  MAOISایزوکاربوکسازید، فنلزین
  • TCA ( آمی تریپتیلین، دزیپرامین)
  • SSRI (پاروکستین، سرترالین)
  • میرتازاپین (رمرون)
  • داروهای ضد افسردگی غیر معمول ( اولانزاپین ، کوتیاپین )

اگر داروی شما به علائم شما کمک می کند اما نگران افزایش وزن هستید، به طور ناگهانی مصرف دارو را قطع نکنید. با پزشک خود صحبت کنید.

راه حل هایی برای مدیریت افزایش وزن وجود دارد

  • صحبت با یک متخصص تغذیه در مورد رژیم غذایی سالم تر
  • تنظیم دوز یا زمان مصرف دارو
  • تغییر به داروی دیگر
  • اضافه کردن یک برنامه ورزشی روزانه برای حفظ وزن
  • خواب کافی

فراموش نکنید که تغییر داروها می تواند منجر به عوارض جانبی مختلف یا بازگشت علائم افسردگی شود. همچنین، تأثیر برخی داروها ممکن است چند هفته طول بکشد.

تغییرات وزن می تواند با داروهای ضد افسردگی نگران کننده باشد. در حالی که بیشتر داروهای ضد افسردگی معمولاً باعث افزایش وزن می شوند، تعداد کمی از آنها می توانند اشتها را کاهش دهند و باعث تهوع، استفراغ یا کاهش وزن شوند. این ممکن است موقتی باشد تا زمانی که بدن شما به دارو عادت کند.پزشک در حین مصرف داروهای ضد افسردگی، تغییرات وزن را به دقت بررسی می کند و می تواند نکاتی را در مورد نحوه مدیریت وزن ارائه دهد.

به خاطر داشته باشید که تغییر وزن ممکن است به دلیل اختلال خلقی یا دلایل دیگر باشد. مهم است که به تمام جنبه های تغییرات وزن توجه کنید.در هیچ نقطه ای به طور ناگهانی مصرف داروهای خود را قطع نکنید. ممکن است منجر به تغییرات خلقی و رفتاری جدی تری مانند کناره گیری یا عود افسردگی شود.اگر دارویی برای بهبود علائم شما کار نمی کند یا وزن یک نگرانی جدی است، پزشک می تواند برنامه ای برای کمک به تغییر دارو ایجاد کند. به یاد داشته باشید، داروهای جدید ممکن است مدتی طول بکشد تا شروع به کار کنند، بنابراین مهم است که صبور باشید.

داروهای ضد افسردگی و افزایش وزن

داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی می توانند بر اشتها و متابولیسم شما تأثیر بگذارند. که  این تغییرات می تواند باعث افزایش یا کاهش وزن شما شود. برخی از این داروها با افزایش جزئی وزن همراه است، اما تصور می شود که خود دارو این اثر را ایجاد نمی کند. در عوض، افزایش وزن احتمالاً به دلیل بهبود اشتهای ناشی از مصرف دارو است. اشتهای بهتر می تواند باعث شود که شما بیشتر بخورید و منجر به افزایش وزن بدن شود.

از سوی دیگرداروهای ضد افسردگی همچنین می تواند اشتهای شما را کاهش دهد و به کاهش وزن خفیف منجر شود. مطالعات هر دو اثر را نشان داده اند . سخت است که بگوییم آیا باید منتظر افزایش وزن باشید یا کاهش وزن.

نتیجه گیری

  • داروهای ضد افسردگی درمان بسیار مؤثری برای بسیاری از مردم محسوب میشوند و باعث درمان آن ها می شوند.
  • مصرف کنندگان باید بدانند که افزایش ورن به دنبال مصرف داروهای ضد افسردگی در بسیاری موارد خواهد آمد و به این خاطر نباید مصرف آن را ترک کنند.
  • به بیماران توصیه می شود که برای کاهش وزن ناشی از این داروها راههایی مثل تغییرات رژیم غذایی و فعالیت جسمانی بیشتر را شروع کنند.
  • تحقیقات نشان می دهند که ورزش علاوه بر کاهش وزن میتواند باعث بهبود خلق و کاهش افسردگی نیز شود.
  • ورزش علاوه بر کاهش وزن خود درمانی برای افسردگی است.
  • فرد نباید به صورت خودسرانه از داروها یا مکملهای کاهش وزن استفاده کند، چون این داروها و مکملها میتوانند با داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    8 2
    سلام چند سالی هست وسواس فکری ، عملی و افسردگی داشتم و از داروهای ضد افسردگی مصرف میکنم. خیلی چاق شده ام .دیگه دوست ندارم دارو مصرف کنم .پزشکم جواب دقیق نمیدن ، آیا مصرف این داروها مادام العمر هستند ؟ میتونم یه روزی بدون نگرانی دارو مصرف نکنم ؟ ممنون میشم جواب بدین .
  • شقايق ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    13 0
    ولي من قرص اس سيتالوپرام ميخورم و اشتهام رو از دست ميدم
  • bahar US ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 1
    ممنون بخاطر اطلاعات خوبتون .میخوام بدونم بعد از این که دوره مصرف قرصمون تموم شد ،بازم به وزن قبلیمون بر میگردیم حتی اگه ورزش نکنیم؟
  • Moslem IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    من یکماهه پاروکسیتین استفاده میکنم دو کیلو کاهش وزن داشتم.بر عکس هرکاری میکنم چاق نمیشم