معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: باید مشکلات و آسیب‌ های اجتماعی را به صورت بومی در نظر گیریم و بعد به دنبال راه حل باشیم. این‌گونه نیست که فکر کنیم همه آسیب‌ های جامعه مربوط به اعتیاد یا طلاق است و آسیب های متنوعی در استان های مختلف وجود دارد.

همه آسیب های اجتماعی اعتیاد و طلاق نیست

سلامت نیوز:معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: باید مشکلات و آسیب‌ های اجتماعی را به صورت بومی در نظر گیریم و بعد به دنبال راه حل باشیم. این‌گونه نیست که فکر کنیم همه آسیب‌ های جامعه مربوط به اعتیاد یا طلاق است و آسیب های متنوعی در استان های مختلف وجود دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا  معصومه ابتکار افزود: یکی از استان‌ های کشور نسبت به سایر استان ‌ها از نظر اعتیاد در وضعیت سفید و خوبی قرار دارد، اما یکی از بزرگترین مشکلات همین استان آمار بالای خشونت است.


به گزار ش معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده،وی که در دومین نشست تدوین پروتکل کارگاه ‌های طرح ملی گفت‌ و گوی ملی خانواده توسط انجمن جامعه شناسی ایرا سخن می گفت، اضافه کرد: اقدامات کارگاه‌ های طرح گفت ‌و گوی ملی خانواده باید فراگیر و علمی باشد و طرح ملی گفت ‌و گوی خانواده و بین نسلی نیازمند جریان‌ سازی است.


معاون امور زنان رئیس جمهوری گفت:با جریان ‌سازی اجتماعی قوی و انگیزه بالا می ‌توان طرح گفت و گوی بین نسلی را در سراسر کشور اجرا کرد، ولی این اتفاق ابتدا باید از لایه‌ های درونی جامعه آغاز و از پایین به بالا رخ دهد.
وی تاکید کرد: امیدواریم با اجرای طرح ملی گفت ‌و گوی خانواده، خشونت ‌ها و آسیب‌ های جامعه کاهش پیدا می ‌کنند.
ابتکار با اشاره به اینکه در بحث خانواده همه قوا و دستگاه ها باید همکاری داشته باشند ساختار ستاد ملی زن و خانواده را مورد تاکید قرار داد و گفت: ستاد ملی زن و خانواده بخشی فرا قوه ‌ای است و فقط دولت متولی آن نیست، ریاست این ستاد را رئیس جمهوری بر عهده دارد و قوای مقننه، قضاییه و تعدادی از وزرا نیز در آن عضویت دارند.
ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود به پژوهش‌ دانشگاه‌‌های مختلف درباره خانواده اشاره کرد و افزود: سال 95 حدود دو هزار و 500مورد و در سال 94 نیز بیش از هزار و 800 پایان ‌نامه و پژوهش در دانشگاه ‌های ایران در ارتباط با خانواده نوشته شده، اما چه تعداد از آنها خروجی و نتایج مثبتی برای دستگاه ‌ها و حتی خانواده‌ ها داشته است؟
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تاکید کرد: کارهای مطالعاتی و پژوهشی درباره جامعه و آسیب‌ های اجتماعی اقدام درستی است، اما اگر قرار باشد مشکلات را حل نکنند و ایرادهای دستگاه‌ها در روندهای اجرایی گرفته نشود ارزشی نخواهند داشت. ما دائما با این پرسش مواجه هستیم که مشکلات جامعه ایران را باید چگونه حل کرد؟ بنابراین از همه اساتید دانشگاه‌‌ ها و پژوهشگران درخواست کمک و یاری داریم تا با آسیب ‌ها توسط روش ‌های علمی و هدفمند برخورد شود.


وی افزود: طرح تاب‌ آوری از دوره معاونت سابق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در استان‌ ها اجرا شد و ما از سال گذشته تاکنون این توان ‌افزایی را با جدیت دنبال کردیم. این طرح در بسیاری از شهرهای ایران نیز در حال اجراست و ادامه خواهد داشت. همزمان با برگزاری طرح گفت ‌و گوی ملی خانواده، طرح تاب ‌آوری هم باید در استان ‌ها به اجرا در آید، زیرا این دو با یکدیگر پیوند‌های زیادی دارند.
ابتکار با بیان اینکه اعتبار طرح های توان‌ افزایی و تاب‌ آوری در بعضی شهرها افزایش یافته، گفت: با شناسایی آسیب‌ ها و با کمک کارشناسان، تعداد تسهیل گران و میزان اعتبار تاب ‌آوری در برخی شهرهای ایران مانند سرپل ذهاب به حداکثر رسیده تا از افزایش آسیب ‌ها جلوگیری شود.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: مشکلات اقتصادی و اجتماعی را در بحث افزایش آسیب‌ ها نمی‌ توان نادیده گرفت، چرا که این مسائل خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می ‌دهند، اما با جریان ‌سازی درست و مشارکت اساتید و نخبگان می‌ توان مشکلات اقتصادی و اجتماعی را کاهش داد تا از این طریق خانواده ‌ها کمترین آسیب را ببینند.


وی، نگاه واقع‌ بینانه نسبت به آسیب‌ ها را راه حلی مناسب برای کاهش مشکلات خانواده ‌ها دانست و افزود: آموزش ‌ها باید در همه لایه‌های درون جامعه صورت بگیرد، اما بهتر که این آموزش‌ ها ابتدا در مدارس، انجمن اولیا و مربیان و دانشگاه‌ ها انجام شود.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: جلسات و نشست ها در زمینه گفت و گوی ملی نباید زنانه باشند، زیرا بحث خانواده فقط شامل زنان نمی‌ شود. در حال حاضر 18 استان فعالیت خود را با حضور دانشگاهیان، احزاب، استاندار، معاونان و مدیران کل بانوان درباره گفت‌وگوی ملی خانواده آغاز کرده اند و معاونت زنان نیز در حال رصد است.


وی گفت: این معاونت اطلس وضعیت زنان و خانواده را در استان‌ های کشور تهیه و تدوین و با آخرین سرشماری سال 95 به روز کرده است. این جامعه آماری و اطلاعات را در اختیار جامعه شناسان قرار می‌ دهیم تا با کمک یکدیگر بتوانیم مشکلات و آسیب‌ ها را به حداقل برسانیم.
وی تصریح کرد: البته با ارائه گزارش کار از وضعیت زنان، خانواده‌ ها، آسیب‌ ها و مشکلات استان‌ های مختلف بهتر می‌ توان برای بودجه سال آینده اعتبار گرفت.
ابتکار با تاکید بر اینکه تحقق کامل طرح ملی گفت‌ و گوی خانواده نیازمند مشارکت همه گروه‌ ها و اقشار مختلف جامعه است، افزود: احزاب و رسانه‌ ها نقش تاثیرگذاری در جامعه دارند و با همگرایی آنان می ‌توانیم به اهداف ترسیم شده دست پیدا کنیم. بنابراین ارتباط خودتان را با تشکل ها و رسانه‌ها افزایش دهید.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار کرد: بعد از حوادث دی‌ 96 تصمیم گرفتیم طرح گفت‌ و گوی بین نسلی را که مخاطبان آن را جوانان و نوجوانان هستند به اجرا درآوریم. در این طرح باید به پرسش ‌های جوانان پاسخ داده شود، زیرا با این کار می خواهیم صدای آنان شنیده شود؛ برای هموار کردن مسیر از وزارت علوم خواسته ‌ایم تا مهارت‌ های گفت‌ و گو را به میان جوانان و دانشجویان ببرد همچنین وزارت آموزش و پرورش از طریق شبکه سینا همکاری کند.
در ادامه این نشست، اساتید، پژوهشگران، اعضای انجمن جامعه شناسی و نمایندگان مختلف در استان ‌های کشور نظرها و پیشنهادهای خود را درباره طرح ملی گفت‌ و گوی خانواده به معاون رئیس جمهوری ارائه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha