محسن هاشمی: تغییر مدیریت پی‌در‌پی باعث نابسامانی در مدیریت تهران می‌شود عمر ٢,٥ ماهه كرسی‌نشینی شهردار تهران، مانند شهردار قبلی تهران، محمد‌علی نجفی با چالش‌های بسیاری همراه بوده است. چالش‌هایی كه نشان از جایگاه حساس شهرداری پایتخت دارد.

سلامت نیوز: محسن هاشمی: تغییر مدیریت پی‌در‌پی باعث نابسامانی در مدیریت تهران می‌شود عمر ٢,٥ ماهه كرسی‌نشینی شهردار تهران، مانند شهردار قبلی تهران، محمد‌علی نجفی با چالش‌های بسیاری همراه بوده است. چالش‌هایی كه نشان از جایگاه حساس شهرداری پایتخت دارد.

به گزارش سلاممت نیوز به نقل از اعتماد ،چالش‌هایی كه به اعتقاد بسیاری برای منحرف كردن شهردار تهران در ادامه راه نجفی برای مبارزه با رانت و فساد و اصلاح ساختار مالی شهرداری در پیش گرفته است، برنامه‌ریزی می‌شوند. در مقابل افشانی تلاش كرده تا امروز، به دور از تمامی این حاشیه‌ها و جنجال‌ها به كار خود در آرامش ادامه دهد. گرچه با روشن شدن چگونگی ساخت كلیپ از نوجوانی كه گوشش آسیب دیده واقعیتی ملموس می‌شود و آن اینكه كودكان و آسیب‌پذیران زیادی در حاشیه چرخ‌های مدیریت شهری باید مراقبت شوند اما بیش از پیش می‌توان به دست‌ها یا جریاناتی توجه كرد كه می‌توانند به سادگی یك ماجرای رسانه‌ای برای جلب‌ توجه ایجاد كنند.

گوشی كه بریده نشد!

روز دوشنبه انتشار كلیپی در مورد كودكی كه مدعی بود، گوش‌اش را ماموران شهرداری منطقه ٣ بریده‌اند. این كلیپ كه با انعكاس وسیعی در رسانه‌های داخلی و به‌خصوص فضای مجازی و حتی رسانه‌های خارجی روبه‌رو شده بود با واكنش‌های مختلفی از سوی مدیران سطوح مختلف از مدیران شهری تا معاون رییس‌جمهور همراه بود. شورای شهر تهران ضمن محكوم كردن این اقدام، خواستار پیگیری هر چه سریع‌تر ماجرا از سوی شهرداری شد. شهردار تهران به تمامی بخش‌های مرتبط شهرداری دستور پیگیری و برخورد با متخلفان احتمالی داد و حتی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور نیز در دستوری به وزیر اطلاعات، نیروی انتظامی و شهرداری تهران پیگیری ماجرا را خواستار شد.

این موج خبری احساسی، چنان مردم و مسوولان را تحت تاثیر قرار داده بود كه كمتر كانالی در فضای مجازی را می‌توانستید، پیدا كنید كه به این مساله نپرداخته باشد. موضوعی كه برای چند روز حتی گرانی دلار و یورو و طلا و ركورد‌زنی آنها را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داد. با این حال همان روز، رییس شورا و برخی دیگر از اعضای شورا رسما اعلام كردند كه در مورد حقیقت و اصالت این حادثه به ‌شدت مشكوك هستند. مصطفی سلیمی، شهردار منطقه ٣ نیز كه بر اساس كلیپ منتشر شده، گفته می‌شد حادثه در محدوده مدیریتی وی رخ داده  تنها به ذكر این جمله اكتفا كرد كه ما اصلا نمی‌دانیم ماهیت ماجرا چیست! چون در كلیپ منتشر شده هیچ رد و نشانی از محل و زمان وقوع حادثه وجود ندارد. برای همین ترجیح می‌دهیم به دور از هیاهوی رسانه‌ای و فضای احساسی به وجود آمده،؛ ماجرا را پیگیری كنیم و در صورت اثبات چنین رخدادی با قاطعیت و مطابق قانون با متخلفان برخورد كنیم.اما این اظهارات و واكنش‌های مختلف و بعضا احساسی، تنها ٢٤ ساعت به طول انجامید، چرا كه دیروز دو نفر از اعضای شورای شهر تهران در توییت‌های جداگانه‌ای رسما اعلام كردند كه ماجرای مطرح شده از بیخ و بن ساختگی است.

محمد‌جواد حق‌شناس، رییس كمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر در توییتر خود نوشت: در پی دستور آقای جهانگیری برای رسیدگی به ماجرای گوشبری در منطقه ٣ شهرداری، موضوع با قید فوریت در دستوركار قرار گرفت. این كودك كار (مهاجر افغان) یافته شد. گوش او سالم بوده، حتی بخیه‌ای هم نداشت و مشخصا یك سفارش «خبرسازی» به قصد تشویش اذهان شهروندان و تخریب شورا و شهرداری بود!مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر نیز در توییتی دیگر نوشت: با پیگیری‌های انجام‌شده؛ معلوم شد گوش كودك كار در حادثه‌ای دیگر در شهر ری خراش دیده اما افرادی با صحنه‌سازی با زور و تهدید در جهت القای این بودند كه شهرداری گوش وی را بریده و فیلم می‌گیرند.

دو نفر مورد نظر با استفاده از دوربین‌های اطراف و خودروی آنها شناسایی و بازداشت شدند. این در حالی است كه همین عضو شورا، روز سه‌شنبه در تذكر پیش از دستور خود و در نطقی احساسی و آتشین خواستار این حادثه را یكی از عواقب سیستم معیوب جمع‌آوری زباله در تهران دانسته و گفته بود: عوامل فاسد مافیای زباله برای منافع مالی خود و القای ترس و نمایش قدرت و حصر فساد، گوش یك كودك محروم و بی‌پناه را بریدند تا اوج خیانت خود را در پیوند با بخشی از بدنه فاسد شهرداری به نمایش بگذارند.وی با اشاره به اینكه واقعا باید پرسید كه كودكان كار به كدامین گناه باید این عاقبت را داشته باشند؟ تصریح كرد: به عنوان نماینده مردم تهران به علت رخ دادن غیر‌انسانی این حادثه از تك‌تك شهروندان تهرانی عذرخواهی می‌كنم و به این فرزند بی‌گناه و كودك كار قول می‌دهم كه تا آخرین لحظه پیگیر احقاق حقش باشم.بلافاصله بعد از انتشار خبر غیر‌‌واقعی بودن خبر گوشبری، شهردار تهران نیز به این مساله واكنش نشان داد و گفت: متاسفانه تبلیغاتی كه علیه شهرداری در این موضوع شد، صحت نداشت. این فرد دیشب آمد شهرداری كه گوشش هم آسیب ندیده بود و فردی كه با او مصاحبه كرده بود هم آمد و مشخص شد كه این مصاحبه «ساختگی» بوده است. گرچه در این اظهارات نیز تناقض‌های آشكاری دیده می‌شود. به عنوان مثال مجید فراهانی خبر از دستگیری متخلفان توسط نیروهای وزارت اطلاعات داده است، اما محمدعلی افشانی شهردار تهران به گونه‌ای سخن گفته كه انگار خود این كودك و افراد خاطی داوطلبانه یا توسط نیروهای شهرداری در دفتر وی حاضر شده‌اند و خودشان اعتراف كرده‌اند! همچنین در همین اثنا فیلمی از مصاحبه با كودكی كه گفته می‌شد، قربانی گوشبری شده است، پخش شد كه در آن وی به غیرواقعی بودن ماجرا و اینكه از روی ترس مجبور به بیان آن جملات شده، اعتراف می‌كند.

واقعیتی كه نمی‌توان كتمانش كرد

در همین خصوص علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» در مورد این حادثه گفت: از همان ابتدا ابهامات و شبهاتی در مورد صحت این كلیپ وجود داشت كه ما را دچار تردید كرده بود. به همین دلیل با حساسیت درستی كه همكاران من نسبت به این مساله از خود نشان دادند، تصمیم گرفتیم صحت و سقم موضوع را پیگیری كنیم تا اینكه سه‌شنبه عصر مشخص شد كه این ماجرا كاملا ساختگی و صحنه‌سازی بوده است.

وی ادامه داد: در صحبتی كه با رییس سازمان بازرسی داشتم، وی اعلام كرد كه با كودك و دو فرد متخلف صحبت شده و آنها به ساختگی بودن آن كلیپ اعتراف كرده‌اند. یعنی گویا این كودك مشغول زباله‌گردی بوده كه ناگهان این افراد جلوی وی را می‌گیرند و با تهدید از او می‌خواهند تا سخنانی كه در كلیپ منتشر شده را بگوید. اعطا با ذكر اینكه متاسفانه به دلیل احساسی برخورد كردن رسانه‌ها و افكار عمومی در مواجهه با این حادثه، ماجرا به خارج از مرزها نیز كشیده شد، گفت: این موضوع بهانه‌ای شد برای سوءاستفاده برخی رسانه‌های مخالف نظام و بهره‌برداری آنها. در حالی كه بهتر بود ابتدا صحت و سقم مساله اثبات شود و بعد از آن در موردش این همه اظهارنظر كنند. وی البته تاكید كرد: در عین حال نباید از این مساله نیز چشم‌پوشی كرد كه این كودكان زباله‌گرد در پیرامون ما فراوانند و زاییده سیستم قدیمی و ناكارآمد جمع‌آوری زباله و بازیافت ما هستند. سیستمی كه مافیاهای مختلفی در آن شكل گرفته است. برای همین باید این فرآیند اصلاح شود كه در همین راستا كمیته محیط زیست شورای شهر نیز برنامه‌هایی را تدوین كرده تا به تدریج فرآیند جمع‌آوری و بازیافت زباله‌ها در پایتخت اصلاح شود كه یكی از دستاوردهای آن می‌تواند همین ساماندهی كودكان زباله‌گردی باشد كه مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار می‌گیرند. سخنگوی شورای شهر تهران در مورد نقشی كه مدیریت شهری می‌تواند در كاهش آسیب‌ها به كودكان كار داشته باشد، گفت: این مساله موضوعی ریشه‌دار است كه جنبه‌های مختلفی دارد. برای همین نگاهی فراتر از حیطه وظایف شهرداری را می‌طلبد.

وی افزود: به بیان اینكه چرا این كودكان این‌ قدر زیاد هستند و از كجا می‌آیند و خانواده آنها كجا هستند و چگونه باندهای مافیایی از آنها سوءاستفاده می‌كنند، موضوعاتی هستند كه پاسخ به آنها در حیطه وظایف سازمان‌ها و نهادهای مختلفی است. كاری كه شهرداری در این زمینه می‌تواند، بكند نظارت و اصلاح روی قراردادها و نحوه عملكرد پیمانكاران شهرداری است.

خودسوزی یا شو تبلیغاتی؟

گوش‌بری اما تنها چالش شهردار تهران در ٧٢ ساعت گذشته نبود. دومین چالش وی زمانی بود كه روز سه‌شنبه مردی ٤٥ ساله در مقابل ساختمان شهرداری خودسوزی كرد تا دوباره تیر تیز حملات و انتقادها به سمت شهردار تهران نشانه رود. گفته می‌شد وی به دلیل پلمب مغازه‌اش در منطقه ٢ توسط ماموران شهرداری و وقتی كه جانش به لبش رسیده، دست به این اقدام زده است. با این حال توضیحات شهردار منطقه ٢ حكایت از آن داشت كه هیچ‌گونه اقدامی در خصوص پلمب یا جلوگیری از فعالیت ملك مورد نظر صورت نگرفته و فقط اخطار قانونی به وی داده شده است، چرا كه این فرد نسبت به سال گذشته با تغییر كاربری و ساخت دو باب مغازه تجاری در پاركینگ ملك مزبور در سال‌های گذشته عملا اقدامی غیرقانونی را انجام داده و شهرداری هم برای همین به وی اخطار برای حضور در شهرداری و پیگیری موضوع را داشته است.

اما این حادثه نیز با موج وسیعی از واكنش‌های رسانه‌ای و فضای مجازی روبه‌رو شد كه بدون محاكمه، عملا شهردار را متهم قلمداد می‌كردند. محمدعلی افشانی، شهردار تهران در تشریح علت خودسوزی فردی در برابر شهرداری تهران گفت: در منطقه سعادت‌آباد شخصی بود كه خانه مسكونی داشته و آمده طبقه پاركینگ را اجاره داده است و این محل به هر حال مشاع بوده و این ملك پلمب نشده بود؛ بلكه فقط تغییر كاربری داشته كه به او تذكر داده شده بود تا از همه رضایت بگیرد. افشانی درباره اینكه آیا شاهد صحنه خودسوزی این فرد بوده یا خیر؟ اظهار كرد: متاسفم برای مطالبی كه به كل كذب است. من ساعت هشت صبح تا دوازده در وزارت كشور در گردهمایی شهرداران كلانشهرها بودم. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در مورد این حادثه گفت: بالاخره فردی خودسوزی كرده و ما موظف هستیم در جایگاه انسانی و بنا بر مسند حقوقی خود، آن را پیگیری كنیم. ولی باید موضوع به دور از جنجال و احساسات بررسی شود. چون آن‌طور كه شهردار منطقه ٢ عنوان كرده، گویا وی تخلفی در حوزه ساخت‌وساز داشته و در عوض با اصرار از شهرداری می‌خواسته كه جلوی كار مغازه‌هایش را كه به صورت غیرقانونی و بدون مجوز ساخته شده بودند، را نگیرد.

وی تصریح كرد: به هر حال اگر منطقی به قضیه نگاه كنیم؛ نمی‌توان پذیرفت كه هر كسی كه تخلف می‌كند، بخواهد از ابزار‌هایی اینچنینی برای به كرسی نشاندن حرف‌های غیرمعقول خود استفاده كند چون در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. ولی با تمام این تفاصیل ما با جدیت موضوع را پیگیری می‌كنیم و نتیجه آن را به اطلاع افكار عمومی می‌رسانیم.

بازنشسته یا شهردار؟

دیگر چالشی كه شهردار تهران در طول ٢ و نیم عمر شهرداری‌اش با آن مواجه بوده، چالشی است كه در خصوص بازنشستگی وی مطرح شده است. براساس قانون مصوب مجلس، مدیران بازنشسته دستگاه‌ها باید از كار بركنار شوند. بر همین مبنا موجی خبری علیه شهردار به راه افتاده كه باید وی نیز استعفا بدهد، چرا كه عمر كاری‌اش به سرآمده است. با این وجود اعضای شورای شهر و تیم حقوقی شهرداری بر این باورند كه شهردار تهران اصولا مشمول این قانون نمی‌شود. یكی از این افراد حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران است كه در این خصوص معتقد است: به استناد به ماده ٨٠ قانون شرح وظایف و تشكیلات شورای اسلامی شهر و روستا نحوه انتصاب، نصب و عزل و بركناری شهرداری به عنوان قانون خاص این حوزه تعیین تكلیف كرده است. انتخاب و پیشنهاد بر اساس بنده یك ماده ٨٠ از اختیارات و وظایف شورای شهر است و وزیر كشور وظیفه دارد شهردار منتخب و پیشنهادی شورای شهر را از حیث انتخاب شرایط احراز با آیین‌نامه مصوب قانونی نحوه تصدی سمت شهردار تطبیق دهد و موظف است ظرف ١٠ روز در صورت مغایر بودن، این مغایرت را به شورای شهر اعلام كند و اگر قابل تطبیق می‌دانند نسبت به صدور حكم خانم یا آقای شهردار اقدام كند.رسولی ادامه داد: شورای شهر تهران انتخاب‌كننده و پیشنهاد‌كننده شهردار است. تفسیر خودش این است كه بر اساس نص صریح ماده ٨٠ و سایر مستندات حقوقی در صورتی كه این قانون رسمیت یابد، اولین قدم شورای شهر تهران است كه به عنوان مرجع انتخاب و پیشنهاددهنده شهردار باید موضع‌گیری كند.

این لایحه شامل شهرداری‌ها می‌شود اما شهرداران بر استناد ماده ١١٧ قانون خدمات كشوری از این قاعده مستثنی هستند. نظر رسمی شورای شهر تهران این است كه با توجه به استناد قانونی ماده ٨٠ كه قانون خاص است و مقدم بر طرح اخیر تصویب مجلس شورای اسلامی است.خزانه‌دار شورای شهر تهران اعلام كرد: در وهله دوم اگر معارضی پیدا شود از طریق مراجع مختلف بر اساس قانون و عرف حقوقی جاری كشور معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مرجع است و نظریه این معاونت در سطح دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست و در نهایت تفسیر مجلس شورا آخرین نظریه است.وی تاكید كرد: در هرحال در مرحله اول هستیم اما معتقدیم انتخاب و انتصاب پی‌در‌پی چند شهردار در كمتر از ١٣ ماه اقدامی كاملا غیرمنطقی و برخلاف منافع شهروندان است و تفسیر شورای شهر تهران مبنی بر مستثنی بودن شهردار است و خواستار تداوم فعالیت شهردار تهران هستیم.محسن هاشمی نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال كه در جلسه صبح هم‌اندیشی اعضا، آیا در خصوص انتخاب شهردار بعدی پایتخت بحث شد؟ افزود: امروز در این خصوص صحبت شد و مشكلی وجود ندارد؛ افشانی جزو بازنشسته‌ها نیست و تمام تلاش اعضا بر این است كه تغییر مدیریت در شهرداری نداشته باشیم.وی ادامه داد: قانون منع به‌ كارگیری بازنشستگان برای اصلاحات به مجلس شورای اسلامی برگشته و نكته‌ای كه بحث شد در مورد چگونگی تصمیم‌گیری در مورد كارمندان بازنشسته شهرداری است.به گفته هاشمی، اعضای شورای شهر تهران موضوع همترازی سمت شهردار با وزیر را دنبال می‌كنند. وی همچنین در خصوص تبعات تغییر مدیریت شهرداری برای شهر تهران نیز به «اعتماد» گفت: یكی از بدترین موضوعاتی كه می‌تواند تبعات منفی بسیاری را برای شهر تهران به دنبال داشته باشد، همین تغییر مدیریت پی‌در‌پی است، چرا كه باعث نابسامانی در مدیریت كلانشهری چون تهران با این همه چالش و این‌ همه جمعیت می‌شود. برای همین هم هست كه ما هم تلاش خود را به كار می‌بریم تا ضمن احترام به قانون و رعایت آن، دوباره شاهد تغییر مدیریت در تهران نباشیم. اما خود افشانی در مورد ماندن یا رفتنش چه نظری دارد؟ وی كه بارها اعلام كرده كه تابع قانون است، دیروز بار دیگر در خصوص موضوع بازنشستگی خود هم گفت: من از روز اول گفتم كه اجازه بدهید اول قانون ابلاغ شود، هنوز این قانون مصوب نشده و شورای نگهبان آن را تایید نكرده است.

قانون كه ابلاغ شد، تفسیر قانون می‌گوید شامل حال چه كسانی می‌شود و این موضوع مشخص خواهد شد.وی ادامه داد: خیلی مایل نیستم وارد جزییات شوم ولی به این علت قانونی داریم تحت عنوان قانون «تشكیلات انتخابات شوراهای شهر و شهرداران» یعنی شهردار قانون خاص دارد و باید با همان قانون موضوع شهرداران مورد بررسی قرار بگیرد.بدین‌ ترتیب شاید بتوان گفت شهرداری تهران برای افشانی چندان شگون نداشته است؛ چرا كه وی در طول همین ٢,٥ ماه عمر كوتاه شهرداری‌اش، با چالش‌های فراوان و بعضا مهمی روبه‌رو بوده كه كمتر مسوولی با آن مواجه است. چالشی‌هایی كه این شایعه را قوت می‌دهد كه شاید دست‌هایی برای رویارویی با وی و جریان اصلاحات این مشكلات را برنامه‌ریزی می‌كنند. دست‌هایی كه چندان مایل به ادامه راه شهردار تهران برای مبارزه با رانت و فساد در شهرداری نیستند. موضوع هر آنچه هست، این نكته را ثابت می‌كند كه افشانی در ادامه راه خود برای اداره كلانشهر تهران راهی بس دشوار را پیش رو دارد. راهی كه نجفی آغاز كرد و بیرق آن هم اینك به افشانی رسیده است.

 

می‌شد گوشش را بد کشیده باشند. می‌شد گوشش به گوشه کامیونی گیر کرده باشد. می‌شود دروغگو باشد یا منکر حرفش از ترس. فاروق؛ برای‌تان آشنا نیست؟ تاکنون او را ندیده‌اید؟ عصر کنار سطل زباله نزدیک خانه‌تان منتظرش باشید. با گونی بزرگ خالی می‌آید و تا کمر در آشغال‌ها خم می‌شود و گونی را پر از پلاستیک می‌کند تا نیمه‌های شب که کامیونی، کامیونتی می‌آید و خودش را هم با آشغال‌ها می‌برد. امشب شاید از نیم‌خورده مردم شهر سیر هم باشد. من خیلی فاروق می‌شناسم . موسیقیدان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha