معاون نظارت شورای شهر تهران از بررسی وضعیت زباله‌های عفونی و بیمارستانی در شهر تهران خبر داد.

ورود شورا به مساله زباله‌های بیمارستانی/ کاهش معنی دار حجم زباله‌های عفونی

سلامت نیوز:معاون نظارت شورای شهر تهران از بررسی وضعیت زباله‌های عفونی و بیمارستانی در شهر تهران خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،افشین حبیب‌زاده ، در مورد جزییات بررسی کمیته نظارت شورای شهر تهران، درباره وضعیت زباله‌های عفونی و بیمارستانی گفت: چند ماه پیش کمیسیون نظارت شورای شهر تهران گزارشی را از وضعیت زباله‌های بیمارستانی و عفونی دریافت کرد.

وی با بیان این که حساسیت شورا در مورد زباله‌های عفونی و بیمارستانی زیاد است چرا که بر سلامت مردم تاثیر مستقیم دارد، تصریح کرد: اخباری دریافت کردیم مبنی بر اینکه حجم زباله‌های بیمارستانی کاهش یافته است و این کاهش از نظر ما معنی دار بود و موجبات نگرانی را فراهم کرد. چرا که با توجه به شرایط موجود و جمعیت شهر تهران، طبیعی بود که نه تنها حجم زباله‌های بیمارستانی کم نشود بلکه انتظار داشتیم که این میزان زباله افزایش یابد مگر این که بیمارستان‌ها خودشان نسبت به عادی سازی زباله‌های بیمارستانی اقدام کنند که این امر نیز با توجه به مشکلات بعید بود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از برداشت‌های ما این بود که امکان دارد بیمارستان‌ها زباله‌های عفونی را در قالب زباله‌های عادی مخلوط کنند، گفت: از مدیر بخش پسماند شهرداری تهران، دعوت کردیم که در این خصوص توضیح دهد و همچنین بازرسان شورای شهر در قالب یک تیم به بررسی چرایی کاهش حجم زباله‌های عفونی پرداختند که گزارش در صحن شورا قرائت خواهد شد.

در شهر تهران زباله‌سوز عفونی نداریم

وی با بیان این که متاسفانه در شهر تهران زباله‌سوز عفونی نداریم گفت: وظیفه ایجاد یک زباله سوز عفونی بر عهده وزارت بهداشت است که تاکنون این مهم را انجام نداده است. هر چند که شهرداری نیز در یک برهه زمانی وارد میدان  ساخت زباله سوز عفونی شد اما بعد از مدتی این روند متوقف شد.

حبیب زاده با بیان این که زباله‌های عفونی بیمارستانی در محل خاص نگهداری می‌شوند که این مساله نیز در حال افزایش است، گفت: این مساله به نفع شهر تهران نیست و باید هر چه سریعتر به جای دفن سنتی زباله‌های بیمارستانی نسبت به ساخت زباله سوز عفونی اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در جریان بررسی‌ها متوجه شدیم که تنها یک پیمان کار برای دفن زباله‌های بیمارستانی وجود دارد که انحصار زباله‌های بیمارستانی توسط یک پیمانکار صحیح نیست و باید با جذب چندپیمانکار دیگر فضا را رقابتی کرده و نظارت‌ها نیز بیشتر شود، گفت: به مسئولان شهرداری توصیه کردیم که تعداد پیمانکارها را افزایش دهد تا شاهد تحول جدی در حوزه پسماند بیمارستانی باشیم.

نمی‌دانیم مراکز درمانی پسماندهای عفونی خود را چه می‌کنند

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه آمار دقیقی از میزان زباله‌های بیمارستانی نداریم چرا که اساسا آماری از مراکز درمان نداریم، گفت: وزارت بهداشت باید اعلام کند که چه تعداد مراکز درمانی در شهر تهران وجود دارد؛ چرا که شهرداری اساسا از برخی از مراکز آدرس و اطلاعات ندارد و حتی نمی‌دانیم این مراکز پسماندهای عفونی خود را چه می‌کنند؟!

وی با بیان این که وزارت بهداشت باید به عنوان تولید کننده زباله‌های عفونی نقش جدی‌تری در معدوم کردن این زباله‌ها بازی کند، گفت: اساسا وزارت بهداشت متولی اصلی خنثی سازی زباله‌های عفونی است و باید  آمار دقیقی در این خصوص داشته باشد. همچنین در مورد ساخت زباله سوز عفونی که بر عهده این وزارت خانه است نقش جدی را ایفا کند؛ چرا که شهرداری تنها آمار بیمارستان‌هایی را دارد که با او قرار داد بسته‌اند و این در حالی است که در مراکز درمانی محلی و یا کلینیک ها اقدامات درمانی نیز انجام می‌شود که وزارت بهداشت باید بر روی آن نظارت دقیقی داشته باشد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha