بدنتان با شما حرف می‌زند. درست در لحظه‌ای که احساس تشنگی سراغتان آمده، مغزتان از آسیب‌دیدن سلول‌هایش می‌گوید و پوستتان از چروکیده‌ شدنش. تشنگی، همیشه در لحظه دور ماندنتان از لیوان آب سراغ شما نمی‌آید.

چرا همیشه تشنه‌ام؟

سلامت نیوز: بدنتان با شما حرف می‌زند. درست در لحظه‌ای که احساس تشنگی سراغتان آمده، مغزتان از آسیب‌دیدن سلول‌هایش می‌گوید و پوستتان از چروکیده‌ شدنش. تشنگی، همیشه در لحظه دور ماندنتان از لیوان آب سراغ شما نمی‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آتیه نو، گاهی با وجود نوشیدن چند لیوان پیاپی آب، باز هم احساس تشنگی می‌کنید و بدنتان در چنین شرایطی، شما را از نیازی باخبر می‌کند که با وجود تلاش‌هایتان برای برطرف شدنش، شما را رها نمی‌کند.


چرا بدنتان کم‌آب شده
بدن شما با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته، به میزان متفاوتی از مایعات نیازمند است. اگر ورزشکار باشید و تعریق زیادی داشته باشید، نیاز بدنتان به مصرف آب چندبرابر می‌شود. گذشته از این، وقتی به دلیل بیماری، گرفتار اسهال و استفراغ شده‌اید یا شرایط خاص بدنی‌ شما، باعث تعریق بیش از حد شده نیز به مصرف مایعات بیشتری نیاز دارید.
کم‌آب شدن بدن، همیشه با احساس تشنگی، خود را به شما نشان نمی‌دهد. تیرگی ادرار، خشکی دهان، خشکی پوست، احساس خستگی یا سرگیجه و سردرد، گریه بدون اشک در کودکان از دیگر نشانه‌هایی هستند که لزوم مصرف فوری مایعات را به شما یادآوری می‌کنند.


دیابت دارید؟
اگر بدنتان در تنظیم میزان انسولین خون ناتوان باشد، دچار افت قندخون می‌شوید. تکرر ادرار و احساس مداوم تشنگی، از عوارضی هستند که با ابتلا به دیابت، سراغ شما می‌آیند. احساس مداوم خستگی، تاری‌دید و گرسنگی، از دیگر نشانه‌هایی هستند که با ابتلا به این مشکل، بدن شما را هدف قرار می‌دهند.

دهان خشک شده؟
وقتی محیط دهان شما بسیار خشک می‌شود، احساس تشنگی نیز سراغتان می‌آید. اما باید بدانید که خشکی دهان، همیشه به دلیل کم‌آب بودن بدن نیست و ممکن است ناشی از کم‌شدن بزاق دهان باشد. مصرف برخی داروها و دخانیات، از عوامل زمینه‌ساز خشکی دهان است و اگر فکری به حال آن نکنید، بوی بد دهان، عوض‌شدن طعم‌ غذاها، آسیب‌دیدن لثه‌ها و خشک‌شدن لب‌ها را نیز به دنبال دارد.

کم خونید؟
کم‌خونی به این معنی است که بدن شما به اندازه کافی گلبول‌های قرمز خون تولید نمی‌کند. این اختلال در برخی موارد مادرزادی و در برخی دیگر، حاصل سبک زندگی نامناسب است. اگر کم‌خون باشید، بیشتر احساس تشنگی می‌کنید و علاوه بر آن، نشانه‌هایی مثل سرگیجه، خستگی مفرط، ضعف و رنگ‌پریدگی نیز سراغتان می‌آید. چه باید کرد؟ برای رهاشدن از احساس تشنگی، همیشه نیازمند مصرف بیشتر مایعات نیستید. شما برای سروسامان‌ دادن به وضعیت بدن خود، گاهی چاره‌ای جز مصرف داروهای خاص ندارید. بنابراین در صورتی که در تمام روز یا حتی در میانه خوابتان، تشنگی، شما را کلافه می‌کند، حتما برای بررسی دقیق‌تر دلیل آن، با یک متخصص مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha