پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 253469

«صبر کنید تا تخت خالی شود!» همین جمله بود که زهرای سه ساله را به کام مرگ کشاند.

مرگ یک کودک به علت کمبود تخت!

سلامت نیوز: «صبر کنید تا تخت خالی شود!» همین جمله بود که زهرای سه ساله را به کام مرگ کشاند.

به گزارش سلامت نیوز،آرمان نوشت: ماجرا از این قرار است که هفته گذشته دختربچه‌ای با علائم بی‌حالی و تهوع شدید به یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران منتقل شد و پزشک معالج دستور بستری شدن کودک را صادر کرد، اما زمانی که پدر زهرا به قسمت پذیرش مراجعه کرد؛ متصدی از بستری شدن این کودک به علت کمبود تخت امتناع کرد. آنچنان که زهرا در راه برگشت از بیمارستان حالش وخیم‌تر شد و والدینش او را به بیمارستان دیگری منتقل کردند، اما در نهایت زهرا جان به جان آفرین تسلیم کرد. این خبر چنان تاسف‌برانگیز بود که بلافاصله به مرکز ثقل برخی رسانه‌ها تبدیل شد و موجی از واکنش‌ها را برانگیخت. با این وجود، بر اساس اخبار منتشر شده پدر زهرا مقصر اصلی مرگ دخترش را مسئولان بیمارستان می‌داند. مسئولانی که از بستری کردن زهرا سر باز زدند. آنچنان که مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفته است: تیم نظارت وزارت بهداشت در بیمارستان‌های مختلفی که بیمار در آن بوده است، حضور یافته و تمام فرآیندها و رخدادها را مورد بررسی قرار داده‌اند که این اقدامات تا حصول نتیجه و اصلاح فرآیندها و مداخلات لازم و احقاق حقوق قانونی ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت درباره مرگ دختر بچه سه‌ساله‌ای که گفته می‌شد به دلیل پذیرش نکردن یکی از بیمارستان‌ها فوت شده،‌ توضیحاتی ارائه داد. علیرضا عسگری با اشاره به انتشار خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر «مرگ غم‌انگیز زهرای سه ساله» بیان کرد: دختربچه سه ساله‌ای به نام زهرا با علائم تب، اسهال و استفراغ و بی‌حالی که ضرورت به بستری در بخش اورژانس داشت، به یکی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی شهر تهران مراجعه می‌کند. پزشک متخصص اطفال حاضر در بیمارستان برای او تقاضای آزمایش خون و ادرار کرده و جواب آزمایشات عفونت را نشان می‌دهد. او ادامه داد: سپس در دفترچه تامین اجتماعی بیمار دستور بستری در بخش اطفال و با تشخیص اسهال، استفراغ و افزایش گلبول‌های سفید صادر می‌شود. پس از مراجعه پدر این کودک به بخش در حالی که بیمار در آغوش پدر کاملا بی‌حال بوده است، اما به دلیل نبود تخت خالی به پدر گفته شده باید صبر کند. در این زمان به دلیل آشفتگی پدر بیمار، مداخله انتظامات صورت می‌گیرد و والدین بیمار به همراه بیمار بیمارستان را ترک می‌کنند. عسگری ادامه داد: این خانواده در ساعت شش صبح با علامت تشنج کودک به اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) مراجعه می‌کند که بلافاصله بیمار اینتوبه شده و در اتاق احیا که از امکانات مناسب برخوردار بوده با تشخیص احتمالی آنسفالیت و سپسیس بستری می‌شود. در اینجا ویزیت فوق تخصص برای کودک انجام شده و به دلیل نیاز به خدمات فوق تخصصی کودکان در ساعت 16 بعد از ظهر طی هماهنگی‌های انجام شده، همراه با تیم مراقبتی به مرکز طبی کودکان اعزام و در ساعت 17 و 20 دقیقه وارد بخش مراقبت‌های ویژه کودکان می‌شود. به‌رغم اقدامات درمانی انجام شده توسط کادر درمانی، دو ساعت بعد کودک به دلیل وخامت حال فوت می‌شود. به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: پس از انتشار این خبر تیم نظارت وزارت بهداشت در بیمارستان‌های مختلفی که بیمار در آن بوده است، حضور یافته و تمام فرآیندها و رخدادها را مورد بررسی قرار داده‌اند که این اقدامات تا حصول نتیجه و اصلاح فرآیندها و مداخلات لازم و احقاق حقوق قانونی ادامه خواهد داشت.

پای خدمات‌رسانی در کشور می‌لنگد

انگار قرار نیست به بحران کمبود تخت بیمارستانی در کشور ترتیب اثری داده شود. این در حالی است که بر اساس سند درمان چشم‌انداز 1404 باید به ازای هر هزار نفر دو و سه دهم تخت بیمارستانی وجود داشته باشد، اما شواهد امر نشان می‌دهد که همچنان پای خدمات‌رسانی در کشور می‌لنگد. تیر 97 بود که معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از كمبود سرانه تخت بیمارستانی در تهران خبر داد. به گفته قاسم جان‌بابایی، در شرایطی كه میانگین تخت بیمارستانی در كشور یک و نیم برای هر هزار نفر است؛ در برخی مناطق تهران(شرق و جنوب) نیم برای هزار نفر است. از سوی دیگر، دی 96، علی ماهر، معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت درباره بودجه مربوط به تامین تخت‌های بیمارستانی در سال ۹۷ گفت: نیازسنجی‌های دقیق نسبت به اختصاص بودجه به بخش تامین تخت‌های بیمارستانی انجام شده و به ازای هر یک تخت مبلغی بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. این در حالی است که توان ساخت هر یک از تخت‌های بیمارستانی در کشور محدود بوده و به منزله تامین بودجه نسبت به ظرفیت‌های محدود مالی دولت احساس نگرانی می‌کنند. حال در چنین شرایطی حجم مشکلات بیمارستان‌های دولتی دوچندان است، چراکه میزان مراجعات به بخش دولتی بیشتر بوده و باید برای این مهم هرچه زودتر چاره‌اندیشی کرد. البته این یک روی سکه است. روی دیگر آن فرسودگی تخت‌های بیمارستانی است که مرداد 95، محمد آقاجانی، معاون درمان سابق وزارت بهداشت از وجود 58 هزار تخت بیمارستانی فرسوده در کشور خبر داد. با این حال گرچه اخیرا قاسم جان‌بابایی، معاون درمان فعلی وزیر بهداشت گفته است که 45 هزار تخت بیمارستانی نوسازی شدند، اما باید گفت که همچنان جمعیت بیماران با امکانات بیمارستان‌ها در تناسب نیست. این در حالی است که براساس آمارها بیمارستان‌های استان تهران بیش از 10 هزار و بیمارستان‌های شهر تهران نزدیک به چهار هزار کمبود تخت دارند. مساله‌ای که در پاره‌ای موارد بحران‌آفرین است و امکان دارد سلامتی شهروندان را به مخاطره بیندازد. بنابراین باید به این معضل پیش روی وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور رسیدگی کرد. از سوی دیگر، بر اساس استانداردهای بین‌المللی باید سه پرستار برای دو تخت بیمارستانی وجود داشته باشد. این در حالی است که کشور از کمبود پرستار نیز رنج می‌برد.

عدم پذیرش بیماران اورژانسی خلاف قانون است

«انتشار برخی اطلاعات باعث نگرانی جامعه می‌شود. باید صحت و سقم هر ادعایی محرز شود. اگر اطلاعاتی داده می‌شود، باید مستنداتی موجود باشد. آنگاه است که قابل پیگیری است و سازمان نظام پزشکی و دادگاه بر اساس قانون با خاطیان برخورد خواهند کرد.» این اظهار نظرات حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خبرنگار «آرمان» است. به گفته او اگر بیمارستانی بیمار اورژانسی را نپذیرد، ولو اینکه پول هم نداشته باشد؛ خلاف قانون عمل کرده است. باید کارهای اولیه بیمار را انجام دهند و بعد نسبت به اعزام یا جابه‌جایی او اقدام کنند. شهریاری اظهار می‌کند: به بیان دیگر باید اقدامات اولیه برای نجات بیمار چه در بخش خصوصی و چه دولتی انجام شود. از او درباره کمبود تخت بیمارستانی می‌پرسیم که می‌گوید: مشکل کمبود تخت بیمارستان برای بیماران اورژانس نداریم، حتی بیمارستان‌ها وقتی که مشکل کمبود تخت داشته باشند، برای بیمار اورژانسی تخت اضافی می‌گذارند یا بیمار را به بخش یا بیمارستان دیگری که تخت داشته باشد منتقل می‌کنند. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید می‌کند: به کمبود تخت در بخش اورژانس اعتقادی ندارم. اکنون مشکل کشور ما تخت بیمارستان نیست. در واقع بسیاری از تخت‌های بیمارستانی ما در شهرستان‌ها با ظرفیت 40 تا 50 درصد اشغال شده‌اند، اینگونه نیست که بگوییم در همه جای کشور با مشکل کمبود تخت مواجه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha