سرپرست سازمان اورژانس کشور از ۷۰۰دستگاه آمبولانس گفته که در گمرک مانده است، مشکل ۳۰۰آمبولانس حل شده اما ۴۰۰ آمبولانس همچنان در پیج جاده امور اداری گیر کرده‌اند، آمبولانس‌هایی که با بودجه عمومی کشور خریداری شده اما به جای خدمات‌رسانی به مردم در گمرک خاک می‌خورند. گمرک کشورجایی برای کسب درآمد از واردات کالاست و همه باید قوانین آن را رعایت کنند ولی زمانی‌که پای منافع عمومی در میان است به نظر منطقی نمی‌رسد که بخواهد از ترخیص جلوگیری کند.

سلامت نیوز:سرپرست سازمان اورژانس کشور از ۷۰۰دستگاه آمبولانس گفته که در گمرک مانده است، مشکل ۳۰۰آمبولانس حل شده اما ۴۰۰ آمبولانس همچنان در پیج جاده امور اداری گیر کرده‌اند، آمبولانس‌هایی که با بودجه عمومی کشور خریداری شده اما به جای خدمات‌رسانی به مردم در گمرک خاک می‌خورند. گمرک کشورجایی برای کسب درآمد از واردات کالاست و همه باید قوانین آن را رعایت کنند ولی زمانی‌که پای منافع عمومی در میان است به نظر منطقی نمی‌رسد که بخواهد از ترخیص جلوگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو، آقای پیرحسین کولیوند، با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان اورژانس کشور برای توسعه خدمات، خرید خدمت از بخش خصوصی است، گفته است: «بر این اساس اگر سرمایه‌گذاری باشد که بتواند تعداد قابل توجهی آمبولانس بیاورد، می‌توانیم از او خرید خدمت کنیم. به این صورت که یا از آن‌ها خرید خدمت کنیم یا آمبولانس‌هایش را اجاره کنیم. در عین حال نوع دیگری از همکاری‌مان می‌تواند به این شکل باشد که به بخش خصوصی اجازه راه‌اندازی یک اورژانس ۱۱۵ خصوصی را برای کسانی که مایلند پول پرداخت کنند، داشته باشیم. البته در این صورت همه اقدامات‌شان باید تحت نظارت دیسپچ سازمان اورژانس کشور باشد و بدون نظارت دیسپچ و نرم‌افزار سازمان اورژانس، نمی‌توانند کار کنند.»


او درباره وضعیت ناوگان آمبولانس اورژانس کشور، اضافه کرده است: «نیاز اورژانس به آمبولانس بر اساس توسعه‌هایی است که در این حوزه اتفاق می‌افتد.
در حال حاضر با توجه به افزایش ناوگانی که داشته‌ایم و با اضافه شدن ۷۰۰‌دستگاه آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس کشور در آینده نزدیک، تقریباً می‌توانیم بگوییم که وضعیت‌مان مناسب است. به هر حال ما باید به طور مرتب ناوگان‌مان را نوسازی و بازسازی کنیم.
در عین حال از آن‌جایی که توسعه پایگاه‌های اورژانس روستایی را هم در دستور کارمان قرار داده‌ایم، بر اساس جانمایی‌های انجام شده برای این مناطق هم باید از نظر تأمین تجهیزات، آمبولانس، نیروی انسانی موارد لازم را تهیه کنیم.»
او درباره وضعیت ۷۰۰ دستگاه آمبولانس جدیدی که در گمرک مانده نیز ادامه داد: «از ۷۰۰ آمبولانسی که در گمرک مانده است، مشکل ۳۰۰ آمبولانس حل شده،
اما مشکل ۴۰۰ آمبولانس همچنان پابرجاست. نمی‌دانم در شرایط حاضر چرا کالایی چون موبایل را آزاد می‌کنند، اما برای آزاد شدن آمبولانس‌های اورژانس مانع ایجاد می‌کنند.»

شایعات مبنای تهمت به واردات آمبولانس
آقای عبدالرضا محمدی، رییس اداره آمبولانس و تجهیزات اورژانس کشور در واکنش به مشکلات ترخیص آمبولانس‌ها از گمرک کشور با اشاره به ماجرای واردات خودروی سواری از سوی وزارت بهداشت به «صبح‌نو» می‌گوید: «شایعاتی از سال گذشته و ابتدای امسال به وجود آمد که می‌گفت وزارت بهداشت با بودجه دولتی خودروی سواری وارد می‌کند، متأسفانه حتی آمبولانس‌هایی که وارد شده در گمرک بندرعباس هست و کسانی که نگران بودند می‌توانند بروند و آن‌ها را ببینند.» وی ادامه داد: این آمبولانس‌ها همان‌هایی هستند که ثبت سفارش‌شان سواری ثبت شده است، 400‌دستگاه آمبولانس بنز است که الان هم گمرک هم می‌بیند که خودروهای وارداتی آمبولانس است اما می‌گوید چون ثبت سفارش سواری ثبت شده باید برای ترخیص این آمبولانس‌ها گمرکی سواری پرداخت شود.

اشتباه سیستمی
محمدی درباره راهکار ارائه شده برای ترخیص آمبولانس‌ها اظهارداشت: بودجه خیلی هنگفتی برای ترخیص سواری نیاز است در حالی‌که گمرکی آمبولانس با 28‌درصد تخفیف وزارت بهداشت خیلی کمتر می‌شود، حالا گمرک می‌گوید که اگر می‌خواهید آمبولانس‌ها ترخیص شوند باید گمرکی سواری را پرداخت کنید، بعد در ثبت سفارش نوع سفارش را عوض کنید بعد از آن هم بیاید مابه‌التفاوت آن را بگیرید. در صورتی که پس گرفتن این پول از گمرک به تنهایی خود مسیری دیگر است!


رییس اداره آمبولانس و تجهیزات اورژانس کشور
با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت مقصر در ثبت سفارش آمبولانس‌ها نیست، تأکید کرد: جالب است که بدانید این اشتباه از سوی خود گمرک رخ داده است و
ثبت سفارش آمبولانس سواری خورده است، سال گذشته لیستی وجود داشت که یکسری خودرو در آن کد خورده است. الان یکی از خودروها حذف شده اما کد آن حذف نشده و این لیست بالاتر آمده و به آمبولانس‌ها خورده است. وی اضافه کرد: حالا کدی که سال گذشته برای سواری بوده در مقابل آمبولانس‌ها قرار گرفته است و در واقع این اشتباه سیستمی است و گمرک کدها را حذف نکرده و کدها جابه‌جا شده است.

اصلاح ثبت سفارش پیچیده است
محمدی گفت: اصلاح کردن ثبت سفارشی که ثبت سفارش و وارد کشور شده است، مسیر کار بسیار طولانی‌ای دارد چراکه ابتدا باید این موضوع در هیأت دولت مطرح و تأیید شود.
رییس اداره آمبولانس و تجهیزات اورژانس کشور در پاسخ به این سؤال که چقدر برای خرید آمبولانس‌ها هزینه شده است، با بیان اینکه این آمبولانس‌ها با ارز قیمت قبل خریداری شده است، گفت: اما الان با نرخ امروز هر آمبولانسی 5/1‌میلیارد تومان قیمت دارد، که با توجه به تعداد این دستگاه‌های مانده در گمرک می‌تواند گفت 600‌میلیارد تومان سرمایه ملی خاک می‌خورد.
وی اضافه کرد: آمبولانس‌هایی که در گمرک بندرعباس مانده حدوداً پنج ماه است که وارد کشور شده است، ضمن اینکه 300‌دستگاه آمبولانس هم در گمرک شهریار-تهران بود که نزدیک به یک سال خاک می‌خورد که البته تقریباً دو هفته‌ای است که گمرک اقدام به ترخیص آن‌ها کرده است.
محمدی با اشاره به اینکه خودروهایی که در گمرک مانده‌اند خسارت دیده‌اند، تأکید کرد: خودروهایی که یک سال در معرض آفتاب، باد و باران و بدون حفاظت بوده‌اند مسلماً دچار خسارت شده‌اند و همه این آمبولانس‌ها لاستیک، باطری می‌خواهند ضمن اینکه تجهیزات حتماً باطری و کالیبره کردن می‌خواهند که خود هزینه‌های دیگری است.

نیاز سالانه 1000‌دستگاه آمبولانس
رییس اداره آمبولانس و تجهیزات اورژانس کشور در پاسخ به این سؤال که چرا گمرک که بخش دولتی است در مقابل ترخیص آمبولانس‌هایی که جزو منافع و اموال عمومی محسوب می‌شود، همکاری نمی‌کند، گفت: باید همه بخش‌ها با هم همکاری کنند و برای ترخیص کمک کنند. ما سالی 1000 دستگاه آمبولانس نیاز داریم، یعنی اگر بخواهیم همین ناوگان را حفظ کنیم و توسعه ندهیم این تعداد آمبولانس را نیاز داریم.
وی افزود: اگر بخواهیم پایگاه‌های عقب افتاده را راه بیندازیم و بخواهیم اورژانس را توسعه بدهیم باید آمبولانس بخریم. عمر مفید هر آمبولانس 10 سال است و بعد از این مدت باید کل ناوگان عوض شده باشد، آمبولانس هم تصادف و موتور سوختن و هزار جور استهلاک دارد. یکسری از آمبولانس‌ها هم به صورت 24 ساعته که فعال نیستند یک روز در تعمیرگاه هستند یک روز روغن عوض می‌کنند یک روز در تست فعالیت هستند و خلاصه ممکن است مدتی آمبولانس‌ها هم کار نکنند و تنها استثنائاتی دارد که کار کردش بیشتر از سایر خودروهاست.
محمدی گفت: اگر بخواهیم ناوگان را به همین شکل نگه داریم نیاز است که سالانه 1000 دستگاه را از انواع مختلف بخریم، این کار باید با همکاری مجلس و هیأت دولت برای تأمین اعتبارات و مجوزهای ورود به کشور صورت بگیرد و ورود آن به ناوگان اورژانس در اولویت‌ها قرار بگیرد.

آمبولانس اموال عمومی است
رییس اداره آمبولانس و تجهیزات اورژانس کشور اضافه کرد: این آمبولانس‌ها برای سلامتی مردم است و خودروی شخصی نیست، باید این موضوع در اولویت دستگاه‌ها به‌ویژه گمرک قرار بگیرد. متأسفانه گمرک برای ورود سواری‌ها بیشتر کار می‌کنند و خود کارمندان گمرک برای ترخیص چهار هزار تلاش کردند و این تعداد را در یک هفته ترخیص کرده‌اند اما هنوز آمبولانس‌های ما در گمرک خاک می‌خورد.
وی تأکید کرد: مجلس، هیأت دولت، راهور، وزارت اقتصاد و صنایع و گمرک باید همکاری کنند که زودتر به بهره‌برداری برسد تا هزینه‌های دیگری نداشته باشد، ولی متأسفانه همیشه در گیرودار قوانینی که خودمان را دور می‌زند هستیم. ما برای مشاهده نحوه مونتاژ آمبولانس‌ها به کشور آلمان رفتیم آن‌ها نمی‌گذارند که حتی ذره‌ای خاک روی آن بنشیند و آن را در پر قو نگه می‌دارد، حالا ما این خودروها را پنج ماه در بندرعباس نگه می‌داریم که حداقل فقط 10 سانتیمتر روی خودروها نمک نشسته است و نمی‌دانیم که برای ترخیص این خودروها چکار باید کنیم.

ذیحسابی می‌گوید پول نمی‌دهد
آقای محمدی در پاسخ به این سؤال که برای ترخیص این آمبولانس‌ها گمرک چقدر طلب کرده است، اظهارداشت: با وجود درخواست گمرک ذی‌حسابی اورژانس زیر بار این موضوع نمی‌رود و می‌گوید هزینه‌ای نیست که ما بتوانیم پرداخت کنیم و غیرقانونی است، البته مبلغ دقیق مورد نیاز برای ترخیص هم معلوم نیست.
رییس اداره آمبولانس و تجهیزات اورژانس کشور تأکید کرد: باید گفت که با شرایط موجود این آمبولانس‌ها فعلاً در گمرک خواهد ماند و متأسفانه کاری هم پیش نمی‌رود. وی درباره مشکلات مربوط به تأمین سوخت آمبولانس‌ها هم گفت: از مواردی که اگر برطرف شود در فعال بودن آمبولانس‌ها خیلی کمک می‌کند تأمین سوخت آن‌هاست. الان همین 700 دستگاه آمبولانس و تعدادی که قبل از آن وارد شده که حدود 1500 دستگاه می‌شود از نظر تأمین سوخت دیزل مشکل دارند.

مشکلات تأمین سوخت داریم
محمدی ادامه داد: سوخت این خودروها گازوئیل است اما اولاً گازوئیل داخلی کیفیت لازم را ندارد و باید کیفیت آن بالا برود و دوماً هر جایی سوخت دیزل وجود ندارد و خیلی از جایگاه‌ها یا به آمبولانس‌ها کارت نداده‌اند یا خودشان کارت سوخت ندارند و وزارت نفت باید این مشکل را برطرف کند.
رییس اداره آمبولانس و تجهیزات اورژانس کشور تأکید کرد: با توجه به مشکلات کشور هنوز از آمبولانس‌های قدیمی استفاده می‌کنیم، بیشتر از 50 درصد آمبولانس‌‌ها سنی بیشتر از 10 تا 12 سال داشته و کارایی لازم را ندارند، در برخی از شهرها هم به‌دلیل شرایط شهری و آب و هوایی آمبولانس‌ها با عمری کمتر از پنج سال فرسوده می‌شوند اما به‌دلیل نداری باید از همین‌ها استفاده کنیم. وی با بیان اینکه استفاده از این ناوگان فرسوده خود می‌تواند خطرآفرین باشد، اظهارداشت: ما همه توانمان را گذاشته‌ایم تا همین ناوگانی که وجود دارد از چرخه خدمات‌دهی خارج نشود و هزینه‌های زیادی را هم بابت این اقدام صرف می‌کنیم اما با این وجود آمبولانس‌ها عمرشان را کرده‌اند.

قوانین گمرک نیازمند اصلاح است
آقای حیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره ماندن آمبولانس‌ها در گمرک‌های کشور به روزنامه «صبح‌نو» اظهارداشت: الان جزئیات موضوع را نمی‌دانم اما چیزی که مسلم است آمبولانس و گمرک هر دو متعلق به جمهوری اسلامی هستند، دیدن رفتارهایی که صورت می‌گیرد از سوی گمرک موضوعی باعث تأسف است. وی ادامه داد: اگر ترخیص آمبولانس‌ها مشکلات قانونی خاصی داشته باشند از نظر این موضوع باید خیلی راحت بین وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و بهداشت حل شود و اگر حل نشد و رییس اورژانس کشور نامه‌ای برای پیگیری این موضوع به کمیسیون ارسال کند حتماً از طرفین خواهیم خواست که علت این اتفاق را بیان کنند باید وساطت کنیم تا این مشکلات به سرعت حل شود. عابدی با تأکید بر اینکه واقعاً این قوانین باید اصلاح شود، اظهارداشت: قوانین دست و پاگیری که به‌عنوان مثال دست کارمند گمرک را بسته زیبنده جمهوری اسلامی نیست.


سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: باید همه این موارد به کمیسیون اطلاع‌رسانی شود و هرجایی که اصلاحیه‌ای لازم باشد در قانون انجام خواهیم داد. وی با اشاره به بی‌معنا بودن پرداخت عوارض دستگاه دولتی به دستگاه دولتی گمرک گفت: اگر قرار باشد وزارت بهداشت گمرکی پرداخت کند باید از دولت بودجه بگیرد و بعد آن را به گمرک بدهد، گمرک هم آن را به خزانه دولت واریز کند!

تحریم غیررسمی دارو و تجهیزات پزشکی
عابدی اشاره‌ای هم به خباثتکاری‌های آمریکا در بحث تحریم دارو تجهیزات کرد و افزود: آمریکای خبیث اعلام می‌کند که دارو و تجهیزات پزشکی شامل تحریم‌ها نیست ولی آن‌قدر دست‌وبال دیگران را می‌بندند که به صورت تحریم درمی‌آید.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به‌عنوان مثال وقتی بخواهیم تجهیزات پزشکی‌ای را از کشوری بخریم و بانک مرکزی تحریم باشد مراودات و انتقال پول چگونه باید اتفاق بیفتد و به مؤسسه فروش تجهیزات پزشکی یا دارو وارد شود، این‌ها کار را خیلی سخت می‌کنند. وی اظهارداشت: آمریکا ضداخلاق و حقوق انسانی است و ارزشی برای بیماری و دارو بیمارستان قائل نیست و همه این حرف‌ها شعار است، حالا مانده که دولتمردان خودمان چطور تدبیر کنند. البته حالا که این موضوع مطرح شده باید بگویم این‌ها که نمی‌توانند داخل کشور تدبیر و مشکلات را حل کنند. چگونه می‌خواهند برای موضوعات خارجی تدبیر کنند؟ عابدی اضافه کرد: با این وجود می‌توان با اتخاذ تصمیماتی برخی از این مشکلات را حل کرد، اگر که سازمان غذا و دارو بتواند با تعامل با کشورهای اروپایی که ادعا دارند برجام را می‌خواهند حفظ کنند، وارد کار شوند شاید بخشی از مشکلات تسهیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha