چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2551

معاون وزیر بهداشت گفت: افراد سود جو كه منافع خود را در سودهای كلان شركتهای چند ملیتی جستجو می‌كنند با تحریك بیماران و ایجاد ترس در آنان نسبت به مصرف داروهای ایرانی و تشویق مصرف مشابه‌های خارجی، از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری فارس، رسول دیناروند در مورد كمبود اخیر داروهای بیماران ام اس با ارسال نمابری به صورت كتبی توضیح داد: داروهای موجود در بازار دارویی ایران برای كنترل بیماری و جلوگیری از عود حملات MS عبارتند از آوانكس (با نام تجاری ایرانی سینووكس)، ربیف و بتافرون كه سالانه مقادیر بسیاری از یارانه دولت صرف تدارك این داروها می‌شوند.
وی گفت: با وجود مشكلات مرسوم كمبود یارانه‌ها و نیز عدم تخصیص به موقع آنها، تلاش همیشگی وزارت بهداشت تامین دارو به موقع و متناسب با نیاز بیماران است و باید به یاد داشته باشیم داروهایی كه به صورت بیوتكنولوژیك تولید می‌شوند به علت مواد اولیه محدود روند تولید زمان‌بر و نیز كارخانجات انگشت شمار و احتمال تاثیر مسایل سیاسی، بین‌المللی و ... بر روند دارورسانی به كشوری خاص، همواره با خطر كمبود مواجه‌اند.
دیناروند اضافه كرد: به همین دلیل است برنامه‌ریزی طولانی مدت برای تهیه مقادیر لازم از این داروها برای كشور اهمیت دو چندان می‌یابد و نیز دقیقا به خاطر وجود این خطر همیشگی است كه مسئولان و محققان دانشگاهی تنها راه خاتمه معضل كمبودهای مقطعی را تولید داروی با كیفیت در داخل كشور می‌دانند.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت:تولید داروهای بیوتكنولوژیك با تلاش متخصصان داروسازی این مرز و بوم مدتی است در كشور آغاز شده است و یكی از دستاوردهای اولیه این حركت تولید اینترفرون بتا a1 با نام تجاری سینووكس در سال گذشته بود، با وجود این كه این دستاورد كه جهشی درصنعت داروسازی كشور محسوب می شود با استقبال مناسب بخش بزرگی از جامعه پزشكی روبه رو شد اما متاسفانه توسط طیفی از پزشكان مورد كم لطفی و حتی تخطئه قرار گرفت.
دیناروند افزود: در حالی كه تمامی آزمایشات علمی، همسنگی زیستی و تشابه كامل داروی ایرانی با نمونه خارجی را تایید می‌كرد درصد ناچیزی از تفاوت متعارف بین محصولات دو كارخانه به پای بی‌كیفیتی و پرعارضه بودن داروی ایرانی گذاشته شد در نتیجه به علت اینكه بیمه‌های درمانی دارو را در فهرست تعهدات خود قرار دادند و تهیه داروی خارجی (با وجود اینكه هنوز مقادیر بالایی از یارانه‌ها به آن اختصاص می‌یافت) برای برخی از بیماران سنگین می‌نمود، درصدی از پزشكان داروی بیماران خود را تعویض كرده و به جای آونكس (یا سینووكس) بتافرون و ریبف را جایگزین كردند كه این جایگزینی بی‌رویه موجب افزایش غیرقابل پیش‌بینی مصرف دو داروی مذكور شد.
دیناروند اضافه كرد: افزایش مصرفی كه وجود چندین بار تجدید سفارشات و بالا بردن سقف واردات (با تمامی مشكلاتی كه درباره داروهای بیوتكنولوژیك ذكر شد) هنوز معضلات تامین دارو برای بیماران گریبانگیر وزارت بهداشت است.
معاون وزیر بهداشت گفت: در این میان نباید نقش برخی از افراد سوء استفاده گر كه منافع خود را در سودهای كلان شركت‌های چند ملیتی جستجو می‌كنند نادیده گرفته شود، به هر حال باید پذیرفت كه دستهایی وجود دارند كه با تحریك بیماران و ایجاد ترس و واهمه در آنان نسبت به مصرف داروهای ایرانی و تشویق مصرف مشابه‌های خارجی از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.
وی گفت: در نهایت باید گفت سیاست قطعی وزات بهداشت برای مبارزه با كمبودها، تلاش برای تولید داروهای بیوتكنولوژیك در داخل كشور است و در این مسیر هر روز برای ارتقای هر چه بیشتر كمیت و كیفیت این دسته از داروها برنامه‌ریزی می‌كند در عین حال واردات داروهای مورد نیاز را نیز ادامه خواهد داد تا با ایجاد فضای رقابتی در بازار دارویی كشور حقوق بیماران به تمامی مراعات شود از پزشكان و نیز انجمن MS می‌خواهیم كه با حمایت و همكاری با وزارت بهداشت ضمن حفظ منافع كشور، آرامش روحی و روانی بیماران دردمند را فراهم كنند، آرامشی كه به تصدیق همگان نخستین و مهمترین داروی آنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha