چابهار كمبود خدمات درمانی دارد و بعد از آنكه مسوولان شهرستان برای دولت درباره این كمبودها توضیح دادند، در شهرهای اقمار بیمارستان و زایشگاه و بخش‌های چهارگانه زنان و زایمان، اطفال، داخلی و جراحی عمومی ایجاد شد .

چابهار كمبود خدمات درمانی دارد

سلامت نیوز:چابهار كمبود خدمات درمانی دارد و بعد از آنكه مسوولان شهرستان برای دولت درباره این كمبودها توضیح دادند، در شهرهای اقمار بیمارستان و زایشگاه و بخش‌های چهارگانه زنان و زایمان، اطفال، داخلی و جراحی عمومی ایجاد شد .

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: آذرماه 1394، استاندار وقت سیستان و بلوچستان اعلام كرد: «این استان از نظر سرانه تخت بیمارستانی ۵۰ درصد با نرم كشوری فاصله دارد لذا برای رفع این مشكل نیازمند توجه ویژه هستیم.» استاندار وقت در آن زمان، علی اوسط‌هاشمی بود و در نشست مشتركی برای بررسی مشكلات بهداشت و درمان منطقه آزاد چابهار حاضر شده بود و اعتقاد داشت كه پراكندگی استان و فاصله نقاط جمعیتی با یكدیگر سبب شده خدمات بهداشتی و درمانی موجود پاسخگوی نیاز نباشد و خدمات‌رسانی به جمعیت شهری و روستایی دشوار باشد و به سختی انجام شود كه رفع این مشكل نیازمند توجه خاص است. اما منطقه آزاد چابهار كه باید به ویترین درآمدزای استان تبدیل می‌شد هم، قطبی از مشكلات ناشی از كمبود تخت بیمارستانی و پزشك و تجهیزات بود، در حالی كه احداث بیمارستان 540 تختخوابی وعده داده شده توسط دولت، با گذشت یك سال از مصوب شدن ایجاد این بیمارستان در حد نوشته‌های روی كاغذ باقی مانده بود، در دولت دوازدهم، وزیر كشور فرد دیگری را به سمت استانداری سیستان و بلوچستان منصوب كرد و سرنوشت تصمیمات دولت برای رفع مشكلات بهداشتی درمانی چابهار هم هنوز به نتیجه ملموسی برای ساكنان منطقه منجر نشده اما هاشمی در گفت‌وگویی كه با «اعتماد» دارد، معتقد است اقداماتی كه برای ارتقای خدمات بهداشتی درمانی در چابهار مد نظر دولت بوده، حتما باعث حل مشكلات و رضایتمندی ساكنان این منطقه آزاد خواهد شد.


شهرستان چابهار، با كمبود مراكز درمانی و پزشك و تجهیزات پزشكی مواجه است. شما در دولت یازدهم استاندار سیستان و بلوچستان بودید و جلسات مشتركی هم برای بررسی مشكلات بهداشت و درمان چابهار داشتید. این مشكلات چه بود و چه راهكاری برای حل آنها ارایه شد؟

چابهار، بخصوص با توجه به زیرساخت‌هایی كه در آن ایجاد می‌شود و با عنایت خاص دولت به قطب بندری، پتروشیمی، ترانزیت و ترانشیپ، توسعه روابط با كشورهای آسیای میانه و كشورهای مستقل در حاشیه اقیانوس هند و محوریت دریایی برای ساكنان شرق و جنوب شرق كشور تبدیل خواهد شد. البته به تناسب نگاه راهبردی و بلندمدت به این منطقه، باید خدمت‌رسانی در حوزه بهداشت و درمان هم در مسیر پیشرفت قرار بگیرد به‌خصوص با توجه به اینكه بعد فاصله شهرستان چابهار با مركز استان، برابر با فاصله چند استان با تهران است. كمبود امكانات بهداشت و درمان و به‌خصوص، تخت بستری، با توجه به سایر اقدامات توسعه‌ای در دست اجرا برای این شهرستان فعلا جدی است. در همان زمان كه بنده استاندار بودم، طبق توافق با وزیر بهداشت قرار شد یك بیمارستان 540 تختخوابی در چابهار ایجاد شود. محل احداث هم مشخص است و البته در ابتدا، جانمایی بیمارستان اشكالات مختصری داشت اما اخیرا توافقاتی حاصل شد و موقعیت زمینی و مكانی هم مشخص شد و صرفا نیازمند تغییر كاربری است تا جذب سرمایه‌گذاران و تامین منابع و مشاركت منطقه آزاد و آورده وزارت بهداشت و اقدامات اجرایی هم عملیاتی شود. از ابتدای دولت یازدهم، طرح تحول سلامت هم در كل استان بسیار مورد توجه قرار گرفت بخصوص كه همزمان با آغاز اجرای این طرح، شاخص‌های بهداشتی درمانی استان، نگران‌كننده بود ولی با اجرای كشوری این طرح، مقرر شد كه 11.5 درصد پروژه‌های مرتبط با طرح ملی تحول سلامت در استان سیستان و بلوچستان اجرا شود. این اقدام بسیار قابل توجه بود، چرا كه استان سیستان و بلوچستان، 3 درصد جمعیت كشور را در خود دارد ولی 11.5 درصد پروژه‌های بهداشتی درمانی با زیرمجموعه‌های تجهیزاتی و هتلینگ در این استان به اجرا درآمد و همچنین جذب نیرو برای بخش‌های مختلف ارایه خدمات سلامت هم مورد توجه قرار گرفت. چنانكه در مواردی برای جذب پزشك مقیم در روستاهای دوردست، طی سال‌های 95 و 96 تا 15 میلیون تومان حقوق پرداخت شد و این رقم، در آن زمان یك و نیم برابر حقوق استانداران وقت بود. البته این پرداخت‌ها نوعی سرمایه‌گذاری و توجه به حقوق شهروندی و انسانی بود كه به رضایت نسبی بین مردم هم منجر شد.

اما بعضی پروژه‌ها همچون ایجاد بیمارستان 540 تختخوابی چابهار هنوز به مرحله ساخت هم نرسیده.

این تصمیمات در دولت یازدهم اتخاذ و عملیاتی شد، اما بهره‌برداری و تكمیل بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام باید در سال‌های 97 و 98 باشد چون تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت، ما در كل استان 870 تخت درمانی داشتیم. 870 تخت كه از زمان تاسیس این استان تا اواخر سال 92 به بهره‌برداری رسیده بود. اما با اجرای طرح تحول سلامت، افزایش تخت‌های بستری در استان، رشد 100درصدی داشت و برابر با همان تعداد تخت فعال، تخت درمانی به بهره‌برداری رسید و در كل استان توزیع شد. سیستان و بلوچستان، بزرگ‌ترین استان كشور از نظر وسعت منطقه‌ای است و 11 درصد خاك كشور را شامل می‌شود. با در نظر گرفتن همین وسعت می‌گویم كه اجرای طرح تحول سلامت در این استان برای مردم مفید بود. با اجرای طرح تحول، بخش خصوصی هم برای سرمایه‌گذاری پیشقدم شد و برای اولین‌بار، احداث دو بیمارستان با بیش از 90 تخت بستری در شهر زاهدان و توسط بخش خصوصی ایجاد شد كه ما هم تسهیلات ریالی عملیات را از محل صندوق توسعه ملی و بانك‌ها برایشان ایجاد كردیم و حتما یكی از این دو بیمارستان، امسال به بهره‌برداری می‌رسد. ایجاد چنین مراكز گسترده‌ای توسط بخش خصوصی تا پیش از دولت یازدهم در این استان بی‌سابقه بود و سابقه مشاركت بخش خصوصی را فقط می‌توان در ایجاد مراكز درمانی محدود و مجهز به 10 تخت بستری پیدا كرد اما طی سال‌های 94 و 95، كلنگ این دو بیمارستان توسط بخش خصوصی به زمین خورد و البته مورد حمایت جدی قرار گرفتند و پیشرفت پروژه‌ها هم تا امروز قابل توجه بوده است.

برای حل مشكلات بهداشت و درمان چابهار چه اقدامات جداگانه‌ای باید انجام شود؟

تا سال‌های گذشته، بار مراجعات درمانی شهرهای اقمار مثل نیك‌شهر و قصرقند به سمت چابهار می‌آمد. در دولت یازدهم تصمیم بر این شد كه به طور مجزا به نیازهای درمانی شهرهای اقمار هم توجه شود و ایجاد و افتتاح بیمارستان‌هایی با بیش از 96 تخت بستری در شهرهای سرباز و نیك‌شهر از جمله این اقدامات بود كه به دنبال آن، باری از دوش مجموعه ارایه خدمات درمانی چابهار برداشته شد. همزمان، توسعه اقدامات مشابه در شهرهای ایرانشهر و دلگان هم مورد توجه قرار گرفت و این اقدامات، نتایج ایجاد و بهره‌برداری همان 870 تخت جدید بود كه در شهرهای مختلف استان توزیع شد تا تمركز بار ارایه خدمت برای مركز استان و همچنین زابل و چابهار به حداقل برسد. همزمان، ایجاد یك بیمارستان 540 تختخوابی برای شهرستان چابهار تصویب شد كه با این اقدام هم، تعداد تخت بستری چابهار افزایش 100درصد خواهد داشت. اعتبار احداث بیمارستان چابهار هم از محل كارسازی و فروش بخشی از امكانات و تاسیسات دارای كاربری اقتصادی و تجاری است و بنابراین، بودجه مورد نیاز، مجموع آورده وزارت بهداشت و پشتیبانی منطقه آزاد خواهد بود.

اما منطقه آزاد وظیفه‌ای برای توسعه خدمات درمانی ندارد.

به هر حال بخشی از این خدمات مربوط به منطقه آزاد است. منطقه آزاد هم نقطه شهری و هم جمعیت مستقر خارج از بافت شهر دارد و باید برای شهروندان و گردشگران منطقه، خدماتی فراهم كند كه بار نیازهای اجتماعی به شهرستان تحمیل نشود.

با این توضیحات اما مردم چابهار هنوز از كمبود تخت بیمارستانی و پزشك و تجهیزات درمانی شكایت دارند.

چابهار كمبود خدمات درمانی دارد و اتفاقا بعد از آنكه مسوولان شهرستان برای دولت درباره این كمبودها توضیح دادند، در شهرهای اقماری بیمارستان و زایشگاه و بخش‌های چهارگانه زنان و زایمان، اطفال، داخلی و جراحی عمومی ایجاد شد كه حتی كیفیت ارایه این خدمات در برخی مراكز، به مراتب بهتر و متنوع‌تر از قبل است و البته در كاهش بار مراجعات درمانی چابهار هم تاثیرگذار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha