انسان از زمانی که خود را شناخت در کنار موجودات زنده‌ دیگری بود به نام حیوانات. در طول زندگی هزاران ساله‌ انسان، حیوانات را بازیچه‌ خود کرد. چه از این نظر که آن‌ها را برای کشاورزی به کار گرفت و چه از این نظر که برای تنهایی‌هایش زندگی با حیوانات را برگزید.

رفتارهای اجتماعی انسانها برای حمایت از حیوانات

سلامت نیوز:انسان از زمانی که خود را شناخت در کنار موجودات زنده‌ دیگری بود به نام حیوانات. در طول زندگی هزاران ساله‌ انسان، حیوانات را بازیچه‌ خود کرد. چه از این نظر که آن‌ها را برای کشاورزی به کار گرفت و چه از این نظر که برای تنهایی‌هایش زندگی با حیوانات را برگزید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ابتکار، زندگی ما انسان‌ها گره خورده است با این موجودات. در دریا و در خشکی، پستی‌ها و بلندی‌های این کره خاکی پر است از این موجوداتی که مانند ما نفس می‌کشند.

گذر زمان و زیاده‌خواهی‌های انسان باعث شد تا دستشان به خون این موجودات آلوده شود که این از هر منظری یک قتل است! اگر نگاهی به وعده‌های غذایی خود در طول یک شبانه‌روز بیاندازیم؛ حضور پر رنگ اجساد خام و برشته و آب‌پز حیوانات را خواهیم دید. کار به جایی رسید که برخی افراد برآن شدند تا مانع از بیشتر کشته شدن و مانع از آزار این حیوانات شوند. از این رو وِگان‌ها و وِجِترین‌ها و به طور کلی هر انسانی که به دنبال حقوق حیوانات بود، تلاش کردند تا مانع از این اتفاقات شوند. در گزارش پیش‌رو به مناسبت روز جهانی حیوانات، نگاهی خواهیم داشت به دلایل برخی افراد در ارتباط با احترام به حقوق حیوانات.


سال‌ها انسان از حیوانات برای شخم‌زدن زمین‌های کشاورزی استفاده می‌کرد. سال‌ها تنها راه زنده ماندن را در شکار حیوانات می‌دید. سال‌ها از باوفایی حیوانات برای مقابله با نفوذ متجاوزان استفاده کرد و انسان سال‌هاست که خود به این تفاوت که ناطق است، از حیوانات بهره برد. با شروع انقلاب صنعتی که سال‌های پیش به وقوع پیوست و پس از آن با پیشرفت تکنولوژی به مرور استفاده از حیوانات برای خدمات کشاورزی کم شد. به مرور برخی افراد به این فکر افتادند که چرا باید این حیوانات را مورد آزار و اذیت قرار دهیم.

تمایل بشر پس از آن سال‌ها بیشتر به استفاده از حیوانات برای تامین مواد غذایی کشیده شد. گاوداری‌ها و مرغ‌داری‌ها و .... همه حاصل همین تفکر است. حال اینکه فرآورده‌های محصولات حیوانی نیز روز به روز متنوع‌تر شد و بر شمار حیواناتی که ازآن‌ها سوءاستفاده می‌شد، بیشتر شد.


حتماً شنیده‌اید در مرغ‌داری‌ها برای اینکه مرغ‌های تخم‌گذار، تخم‌های بیشتری را برای صاحبان خود بگذارند، در شبانه روز چندین بار چراغ‌های مرغ‌داری‌را روشن می‌کنند! مرغ‌ها با این تصور که روز شده است، در طول شبانه روز چندین بار و بیش از میزان توانایی خود تخم می‌گذارند. بسیاری این کار را آزار و اذیت حیوانات می‌دانند. چرا که به طور مثال اگر به روستاها رفته باشید، مرغ‌ها، اردک‌ها، غاز‌ها و ... آزادانه در محیط می‌چرند و از طبیعت تغذیه می‌کنند و هیچ فشار و آزار و اذیتی برای استفاده از محصولات آن‌ها به همراه ندارد.


وِگان‌ها بر این باورند که نه تنها نباید از گوشت حیوانات تغذیه کرد بلکه فرآورده‌های آن‌ها نیز نباید مورد استفاده قرار گیرد. از این رو وِگان‌ها علاوه بر این‌که قواعد اصلی وِجِترین‌ها یعنی نخوردن گوشت را رعایت می‌کنند، بر عدم استفاده از هرنوع محصولی که از حیوانات به دست بیاد، تاکید دارند.


گیاه‌خواری و گرم شدن زمین
تحقیقات نشان می‌دهد که زمین به سمت گرم شدن می‌رود. حتماً شما هم با اصطلاح «گازهای گلخانه‌ای» آشنایی دارید. اصطلاحی که بشر را نسبت به افزایش آن و آسیب رساندن به موجودات زنده اعم از انسان و حیوان و ... متهم می‌کند. آیا انسان یک مجرم است؟ براساس تحقیقاتی که ارائه شده گاوداری‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که منبع تولید بخشی از گاز متان در جهانند. در روی این کره خاکی چند گاوداری و یا شبه گاوداری که در آن حیوانات دیگر نگهداری می‌شوند وجود دارد؟ این مکان‌ها که تعداد آن‌ها بسیار زیاد است، موجب افزایش گرمایش زمین می‌شود. فائو در سال ۲۰۰۶ با انتشار گزارشی عنوان کرد که پرورش دام‌ها جهت استفاده بشر، عامل ایجاد ۱۸٪ از مجموع آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای است. عدد بزرگی است، نه؟ سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در این گزارش که با نام « سایه بلند احشام » این درصد را رقمی بیش از سهم وسایل نقلیه در سرتاسر جهان در تولید آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای دانست. حال کمی با وِگان‌ها هم نظر شدیم! حال اینکه اعمال‌های انسانی بر زندگی حیوانات بیش از این‌هاست. انسان به عنوان اشراف مخلوقات، با لقاح مصنوعی آن‌ها را باردار می‌کند. همین موضوع باعث شیردهی بیشتر حیوانات شیرده می‌شود، سوای این‌که از نوزاد به دنیا آمده نیز می‌تواند استفاده کند.


مدهای قاتل حیوانات
بخشی از همین کیف، کفش، پالتو و ... که از بازار تهیه می‌کنید؛ حاصل کشته شدن حیوانات است! چرم اصل اصطلاحی است که نشان می‌دهد، یک حیوان واقعا کشته شده! حال اینکه حیوانات در حوزه‌های دیگر نیز تحت تاثیر نوع بشر قرار دارند. شاید برایتان جالب باشد که سال‌ها از حیوانات برای تِست اولیه لوازم آرایشی استفاده می‌کردند. براساس اطلاعات موجود سالانه بیش از 38 هزار حیوان در اروپا تحت آزمایش مواد آرایشی قرار می‌گیرند. اعتیاد میمون‌ها، تغییر شکل صورت گربه‌ها و سگ‌ها، نابینایی خرگوش‌ها، ایجاد تومورهایی به بزرگی بدن خود موش و غیره نتیجه بسیاری از این آزمایش‌های غیر انسانی است. چنین رفتارهای انسانی که توسط بشر دوپا سال‌هاست صورت می‌گیرد، برخی افراد را به سوی رژیم‌ها و رفتارهایی چون وِگان شدن و وِجِترین شدن سوق داده است و این تنها بخشی از ماجراست! بسیاری از ما وِگان‌ها و وِجِترین‌ها را افرادی می‌دانیم که برای سلامتی خود از خوردن گوشت حیوانات و فرآورده‌های آن‌ها خودداری می‌کنند؛ حال اینکه این افراد نه تنها دغدغه مرگ حیوانات را دارند بلکه از هرگونه اذیت و آزاری که برآنها بشود، دوری می‌کنند.

در همین راستا اقدامات بسیاری نیز انجام داده‌اند. از این رو وِگان‌ها، وِجِترین‌ها و فعالان محیط زیست، همه و همه در تلاش‌ هستند که حقوقی برای حیوانات قائل شوند. درراستای همین موضوع کمپین‌ها و انجمن‌های بسیاری در سراسر دنیا برپا شده و در آن شیوه‌های مقابله با استفاده از حیوانات در زندگی بشر را مورد اعتراض قرار داده‌اند. این افراد در سرتاسر جهان با عبارتی چون «اویی که به جانوران ستم کند، در ارتباطش با مردمان نیز ستمکار می‌شود» از کانت و اهداف مشخصی که کمپین‌ها در پیش گرفته‌اند، حمایت می‌کنند.

کمپین «دوشنبه‌های بدون گوشت» نیز از جمله اقداماتی بود که در دو سال اخیر در جهت افزایش آگاهی مردم از تاثیرات زیست محیطی گوشت در غذا و تشویق آنان به کاهش تغییرات اقلیمی، حفظ منابع طبیعی گرانبها و بهبود سلامت خود، با داشتن حداقل یک روز بدون گوشت در هر هفته است. به طور کلی اقداماتی چون غذارسانی، امدادرسانی حیوانات آسیب دیده، عدم استفاده از اقلام چرمی، مخالفت با باغ وحش ها، ترویج گیاهخواری و حذف مصرف گوشت، ایجاد بستر مناسب رفاهی برای حیوانات و … صدها مورد دیگر که حامیان حیوانات نسبت به آنان تاکید داشته و همیشه در حال ترویج فرهنگ این موارد در جوامع بوده‌اند. در این بین خرید و فروش حیوانات نیز از خطوط قرمز حامیان حیوانات است. آن‌ها خرید و فروش حیواناتی چون سگ، گربه و ... را تجارتی می‌دانند که نتیجه‌ای جز آزار و اذیت حیوانات ندارد.حتی دیده شده است که حیواناتی چون «یوز» که همه ما می‌دانیم، محل زندگی آن کجاست در منازل نگهداری می‌شود؛ مانند آن فیلمی که سال 94 از خانه‌ای در تهران منتشر شد. «هاسکی» های سرزمین‌های یخبندان را زیر کولر نگه می‌داریم و تمساح را در وان حمام؛ این است تفکرات موجودی که به آن اشرف مخلوقات می‌گوییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha