رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از مرگ سالانه ۱۰ ایرانی به دلیل بیماری هاری خبر داد.

بیماری هاری سالانه جان 10 ایرانی را می‌گیرد

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از مرگ سالانه ۱۰ ایرانی به دلیل بیماری هاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، محمدمهدی گویا در مورد تلفات بیماری هاری در کشور گفت: بیماری هاری در واقع نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولاً به‌واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان متأسفانه همیشه ۱۰۰ درصد کشنده است، اما خوشبختانه به‌رغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام تمامی مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شست و شوی صحیح محل گزش با آب و صابون و تزریق سرم و واکسیناسیون به‌موقع و کامل می‌توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه هاری یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری با واکسن است که در بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه جهان رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۵ هزار و ۹۰۰ نفر در دنیا به علت ابتلا به بیماری هاری فوت کشته می‌شوند و ۴۰ درصد از افراد گاز گرفته‌شده توسط حیوانات مظنون به هاری، کودکان زیر ۱۵ سال هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه سگ‌ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری به انسان‌ها و مرگ ناشی از آن هستند، عنوان کرد: حذف بیماری هاری و پیشگیری از آن از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ها امکان‌پذیر است و شست و شوی فوری و کامل زخم با آب و صابون پس از تماس با یک حیوان مظنون به هاری به مدت ۲۰ دقیقه برای هر زخم، بسیار مهم و حیاتی است و می‌تواند زندگی فرد را نجات دهد.

گویا در خصوص آمار حیوان گزیدگی و موارد فوت ناشی از ابتلا به بیماری هاری در ایران اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۱۸۰ هزار مورد حیوان گزیدگی در کل کشور رخ‌داده که با ارائه خدمات شبانه‌روزی در حدود ۷۰۰ واحد درمان و پیشگیری هاری در سراسر کشور و انجام اقدامات مدیریت مواجهه با حیوان گزیدگی و پیشگیری پس از مواجهه، از ابتلا و مرگ حتمی تعداد زیادی از افرادی که توسط حیوانات هار گزیده شده‌اند، پیشگیری شد.

وی افزود: به علت دقت و حساسیتی که در اجرای برنامه کشوری کنترل و پیشگیری از هاری اعمال می‌شود، علی‌رغم تعداد بسیار بالای موارد حیوان گزیدگی، تعداد موارد بروز هاری در انسان و مرگ ناشی از آن در کشور سالیانه کمتر از ۱۰ مورد است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در سنوات اخیر، تعداد موارد حیوان گزیدگی در کشور به علت افزایش سگ‌های ولگرد (نه‌تنها در سطح روستا بلکه در سطح شهرها) روبه افزایش بوده و اگر اقدامی جدی و اصولی برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد انجام نشود، هر روز پیشگیری و مقابله با حیوان گزیدگی مشکل‌تر و کنترل بیماری هاری دشوارتر می‌شود.

گویا در خصوص توصیه‌های بهداشتی جهت پیشگیری و کنترل حیوان گزیدگی و بیماری هاری بیان کرد: مردم دقت کنند و از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند، چراکه بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها روی می‌دهد، همچنین از آزار و اذیت و نزدیک شدن به حیوانات پرهیز شود، زیرا سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز می‌توانند آلوده به ویروس هاری باشند و در صورت گزش احتمال ابتلا به بیماری هاری وجود دارد. 

وی ادامه داد: در صورت بروز گزش و یا تماس یا حیوانات که منجر به مجروح شدن و یا خراش پوستی شد، بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه پنجه کشیدن گربه به‌مثابه گازگرفتگی توسط حیوان محسوب شده و نیازمند درمان پیشگیری هاری است، تصریح کرد: شست و شوی محل حیوان گزیدگی با آب و صابون گام اول جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری است. از طرفی باید دقت شود که در صورت نگهداری سگ و گربه، نسبت به واکسینه کردن سالانه آن‌ها اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha