بی‌خوابی، نه تنها در هنگام صبح موجب بدخلقی و ترشرویی افراد می‌گردد، بلکه در بلندمدت نیز می‌تواند بر سلامتی افراد تأثیرگذار باشد. برخورداری از خواب مناسب و باکیفیت، نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد بدن خواهد داشت.

بی‌خوابی چاق و پیرتان می‌کند!

سلامت نیوز: بی‌خوابی، نه تنها در هنگام صبح موجب بدخلقی و ترشرویی افراد می‌گردد، بلکه در بلندمدت نیز می‌تواند بر سلامتی افراد تأثیرگذار باشد. برخورداری از خواب مناسب و باکیفیت، نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد بدن خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، در این مطلب به نکاتی اشاره می‌شود که نشان می‌دهند کمبود و فقدان خواب تا چه اندازه می‌تواند بر سلامت کلی بدن انسان تأثیرگذار باشد:

آسیب رسانی به قلب
در افرادی که به طور مداوم از کمبود خواب رنج می‌برند، صرف‌نظر از سن، وزن، استعمال و یا عدم استعمال دخانیات و میزان فعالیت بدنی، احتمال خطر بروز حملات قلبی بیشتر از سایر افراد خواهد بود. علاوه بر این، مطالعات نشان داده افرادی که میزان خواب شبانه‌ی آن‌ها کمتر از شش ساعت است، تا دو برابر بیشتر از افرادی که شش ساعت و یا بیشتر از خواب شبانه برخوردارند، از احتمال ابتلا به سکته‌ی مغزی و یا حملات قلبی برخوردار خواهند بود.

مشکلات حافظه و مغز
افرادی که از میزان خواب مناسبی برخوردار هستند از حافظه‌ی بهتر و قوی‌تری، حتی در بلندمدت برخوردار خواهند بود. در مقابل، افراد دارای مشکلات خواب از شانس بالایی برای ابتلا به فراموش‌کاری برخوردار هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که آن بخش از امواج مغزی که مسئول بهبود و تقویت حافظه هستند، عمدتاً در عمیق‌ترین بخش‌ها و مراحل خواب اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، فقدان خواب در بیماری افسردگی نیز نقش دارد. مشکلات خواب، همانند بی‌خوابی و افسردگی، از هم تأثیر می‌پذیرند. بی خوابی می‌تواند سبب وخامت علائم افسردگی شود و افسردگی هم می‌تواند خوابیدن را با مشکل مواجه سازد.

تأثیر بد بر پوست
آیا تا به حال به این امر توجه کرده‌اید هنگامی که تمام شب را بیدار هستید، چشم‌ها پف کرده و پوست انسان زرد می‌شود؟ درباره‌ی جوش‌هایی که به طور ناگهانی در صبح روز بعد دیده می‌شوند چه نظری دارید؟ این‌ها تنها بخشی از اثرات کوتاه مدت فقدان خواب مناسب در شب‌ها هستند. تداوم این مشکل می‌تواند سبب آسیب‌های جدی‌تری گردد. این امر می‌تواند موجب کدر شدن پوست و ایجاد خطوط نازک در صورت گردد. این عارضه به این دلیل اتفاق می‌افتد که اگر از خواب کافی برخوردار نباشید، بدن انسان شروع به آزادسازی هورمون کورتیزول می‌کند؛ هورمونی که در هنگام مواجهه با استرس آزاد می‌گردد. ترشح بیش از حد این هورمون می‌تواند سبب کاهش انعطاف پذیری پوست گردد.

بروز چاقی
کمبود خواب می‌تواند سبب بروز گرسنگی و افزایش اشتها شده و افراد را به صورت بالقوه به سمت چاقی سوق دهد. بر پایه‌ی تحقیقات صورت گرفته، افرادی که از خواب شبانه‌ی کمتر از شش ساعت برخوردارند، تا 30 درصد بیش از افرادی که هفت الی نه ساعت خواب شبانه دارند مستعد ابتلا به چاقی خواهند بود. کمبود خواب می‌تواند سبب خستگی افراد شده و همچنین موجب بروز گرسنگی در آن‌ها گردد. بدتر از آن اینکه این حس شما را وادار می‌کند تا از غذاهای ناسالم همانند غذاهای با چربی فراوان و کربوهیدرات بالا استفاده کنید که این امر سبب افزایش وزن نیز خواهد شد.

همیشه دقایق و لحظاتی وجود دارد که خوابیدن بسیار سخت و دشوار است، در اینجا راهکارهایی برای برخورداری از خواب راحت و طولانی پیشنهاد می‌شود:

استفاده از نور کم: از استفاده‌ی نور، خصوصاً نورهای آبی فام (وسایل الکترونیک)، در هنگام شب و خوابیدن اجتناب نمایید. درواقع، نور به مغز این علائم را ارسال می‌نماید که هنوز در طول روز به سر برده و زمان آزادسازی هورمون‌های شیمیایی ضروری برای هنگام خواب، همانند ملاتونین فرا نرسیده است و یا اینکه ترشح آن را متوقف سازد. استفاده از تلفن همراه قبل از خواب را متوقف سازید. تحقیقات نشان داده است که تماشای تلویزیون، یا استفاده از رایانه یا گوشی هوشمند، می‌تواند خوابیدن را سخت‌تر کند.

اجتناب از نوشیدن قهوه: نوشیدن قهوه، حتی اگر قبل از زمان خواب هم نباشد، هنوز هم می‌تواند بر خواب شما تأثیرگذار باشد. کافئین، موجب تغییر سطح ملاتونین در مغز شده و باعث می‌شود در به خواب رفتن با مشکل مواجه گردیم و همچنین موجب کاهش مدت زمان خواب افراد نیز خواهد گردید.

اجتناب از نوشیدن مشروبات الکلی: بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی مؤسسات عرصه‌ی سلامت، نوشیدن مشروبات الکلی می‌تواند اثرات بدی بر خواب، خصوصاً در افراد دارای مشکلات بی خوابی داشته باشد. برای این‌گونه افراد مدت زمان بیشتری به طول خواهد انجامید تا به خواب روند، خواب راحت و مناسبی را تجربه نخواهند کرد و در مقایسه با افرادی که از این نوشیدنی‌ها استفاده نمی‌کنند، مدت زمان کمتری از خواب را تجربه خواهند نمود. همچنین الکل موجب افزایش خطر ابتلا به مشکلات مرتبط با خواب همانند آپنه خواب خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha