سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 255495

درمان‌های خانگی برای قارچ ناخن‌ پا

سلامت نیوز: قارچ‌ ناخن‌ انگشتان پا عفونتی شایع و مسری بوده و به همین دلیل اغلب از یک ناخن شروع شده و به ناخن‌های دیگر سرایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، درمان‌های پزشکی رایج برای این عارضه معمولا شامل استفاده از داروهای تجویزی ضد قارچ بوده که به رغم موثر بودن، عوارض ناخوشایندی از جمله ناراحتی‌های معده یا مشکلات پوستی را برای برخی افراد به همراه دارد.

به همین دلیل برخی افراد برای مبارزه با قارچ‌های ناخن‌ به درمان‌های خانگی روی می‌آورند.

در این مقاله از سایت تخصصی "مدیکال نیوز تودی" برخی از روش‌های پرطرفدار خانگی که برای درمان قارچ ناخن‌ پا به کار می‌روند، آورده شده که به شرح زیر است:

جوش شیرین

جوش شیرین رطوبتی را که می‌تواند عامل بروز قارچ ناخن‌ها باشد به خود جذب می‌کند. در یک مطالعه کوچک متخصصان اثر جوش شیرین را بر قارچ‌های شایع که باعث عفونت‌هایی مانند عفونت قارچیِ ناخن‌ پا می‌شود، بررسی کردند. آنها دریافتند که جوش شیرین باعث جلوگیری از رشد قارچ‌ها در ۷۹ درصد از نمونه‌ها شده است. در ۱۷ درصد دیگر از نمونه‌ها نیز باعث کاهش رشد قارچ‌ها شده هر چند رشد آنها را ریشه کن نکرده است.

چگونگی استفاده: می‌توان جوش شیرین را برای جذب رطوبت داخل جوراب و کفش‌ ریخت. هم چنین می‌توان محلول جوش شیرین و آب را به طور مستقیم بر ناخن‌های آسیب‌های استعمال کرده و پیش از شست و شوی آن حداقل ۱۰ دقیقه صبر کرد. این عمل را تا از بین رفتن قارچ‌ها روزانه چندین بار تکرار کنید.

پماد موضعی نعناع

پماد موضعی نعناع می‌تواند به درمان قارچ ناخن‌ کمک کند. پزشکان اغلب این نوع از پمادها را برای درمان علائم سرما خوردگی و سرفه تجویز می‌کنند. مواد تشکیل دهنده فعال موجود در پمادهای نعناع شامل منتول، روغن اوکالیپتوس و کافور خواص دیگری نیز دارند که می‌توانند در درمان قارچ ناخن‌ موثر باشند. یک مطالعه کوچک استفاده یکی از این مواد را در درمان قارچ ناخن‌ مورد بررسی قرار داد. تمامی ۱۸ شرکت کننده این مطالعه نتایج استفاده از این پمادها بر ناخن‌های قارچ زده خود را مطلوب اعلام کردند. اگرچه پس از اتمام طول مدت ۴۸ هفته‌ای این مطالعه، پمادهای نعناعی قارچ ناخن‌ را تنها در پنج شرکت کننده به طور کامل درمان کرده بودند.

از این رو تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیر این پمادها برای درمان قارچ ناخن‌ نیاز است.

چگونگی استفاده:‌ پماد نعناعی را به طور مستقیم روی ناخن آسیب دیده استعمال کنید. این عمل را روزانه یک بار تا چندین هفته و تا زمانی که ناخن علائم بهبود نشان داد، تکرار کنید.

سرکه

سرکه یک محصول خانگی مشترک در پخت و پز و محلول‌های شست و شو است. اگر چه هیچ گونه شواهد بالینی پزشکی تاکنون وجود نداشته اما شواهد تجربی حاکی از آن است که سرکه ابزاری موثر برای درمان قارچ ناخن‌ است.

چگونگی استفاده: برای بهره مند شدن از این درمان می‌توان سرکه را به طور مستقیم روی ناخن‌های آسیب دیده استعمال کرد به گونه‌ای که انگشتان پا را در یک ظرف آب گرم حاوی سرکه قرار دهید. نسبت آب به سرکه در این محلول باید دو به یک باشد.

دهان شویه

اگر چه همانند سرکه هیچ مدرک علمی مستقیمی مبنی بر اثربخش بودن دهان شویه برای درمان قارچ‌ ناخن‌ وجود ندارد با این حال برخی مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از انواع دهان شویه‌ها دارای خواص ضد قارچی هستند.

چگونگی استفاده: یک ظرف را پر از دهان شویه کرده و انگشتان پای خود را داخل آن قرار دهید.

سیر

سیر که به طور معمول به عنوان یک چاشنی در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند به درمان قارچ ناخن‌ نیز کمک کند. اگرچه شواهد محدودی برای حمایت از این ادعا وجود دارد.

یک مطالعه نشان داد عصاره سیر دارای خواص قوی ضد قارچی علیه قارچ‌هایی است که باعث ایجاد عفونت‌ می‌شوند. همچنین مطالعه‌ای دیگر نتایجی قابل توجه از تاثیر روغن سیر علیه برخی گونه‌های قارچی نشان داده است.

چگونگی استفاده: بسیاری از افراد از حبه‌های خرد شده سیر برای درمان قارچ ناخن‌ استفاده می‌کنند. برای بهره مند شدن از این درمان حبه‌های سیر را خرد کرده و برای حدود ۳۰ دقیقه روی ناخن‌های آسیب دیده قرار دهید. هنگام استفاده از سیر برای درمان قارچ ناخن‌ مراقب باشید چرا که سیر خام گاهی اوقات می‌تواند باعث سوزش شیمیایی روی پوست شود.

مخلوطی از اسانس‌های مختلف

مخلوطی از اسانس‌های خاص شامل روغن اسطوخودوس، روغن مریم گلی، روغن درخت کانانگا و روغن یاس خواص ضد قارچی دارند که می‌تواند برای درمان قارچ‌ها استفاده شود. یک مطالعه نشان داد که ترکیب این اسانس‌ها اثرات ضد قارچی و ضد میکروبی بر نمونه‌های آزمایشگاهی دارد. با این حال اثر بخشی این درمان به مخلوط اسانس‌ها و میزان مواد شیمیایی خاص موجود در اسانس‌ها بستگی دارد.

چگونگی استفاده: برای بهره مندی از این نوع درمان می‌توان مخلوط این اسانس‌ها را با یک روغن مخلوط و روی ناخن‌های آسیب دیده استعمال کنید.

روغن‌های ازن دار شده

روغن‌های ازن دار شده روغن‌هایی هستند که با گاز ازن اشباع شده‌اند. از انواع  روغن‌های ازن دار می‌توان به روغن زیتون ازن دار و روغن آفتابگردان ازن دار اشاره کرد. بر اساس یک مطالعه روغن‌های ازن دار شده اثراتی مشابه نوعی داروی سنتی در درمان یک نوع قارچ خاص از خود نشان می‌دهد. در مطالعه‌ای دیگر اثر روغن ازن دار آفتابگردان روی عفونت‌های قارچی در ۴۰۰ نفر بررسی شد. محققان نتیجه گرفتند که اثرات روغن آفتابگردان ازن دار شده از کرم کتوکونازول که یک داروی ض قارچ است، بیشتر است.

چگونگی استفاده: برای استفاده از روغن‌های ازن دار شده، روغن را به مدت سه ماه روزی دو بار به ناخن‌های آسیب دیده بزنید.

عصاره برگ زیتون

برخی محققان عصاره برگ زیتون را به عنوان یک داروی بالقوه برای قارچ ناخن‌ معرفی کرده اند. مردم قرن‌هاست که از عصاره برگ زیتون به دلیل خواص درمانی آن استفاده می‌کنند. بر اساس یک بررسی، عصاره برگ زیتون یک راه امن برای کمک به درمان قارچ ناخن‌هاست. با این وجود عصاره برگ زیتون ممکن است عوارض جانبی بالقوه شبیه به علائم آنفلوآنزا را که شامل خستگی، سردرد، دردهای عضلانی، استفراغ و اسهال است به همراه داشته باشد.

چگونگی استفاده:‌ برای استفاده از این درمان باید استفاده را به تدریج آغاز کرد تا از عوارض جانبی جلوگیری شود. در صورت مصرف کپسول عصاره برگ زیتون معمولا باید روزانه بین یک تا سه کپسول همراه با وعده غذایی مصرف کرد.

تغییرات غذایی

یک فرد می‌تواند رژیم غذایی خود را برای بهبود سلامت کلی تغییر دهد. اگر چه هیچ شواهد بالینی نشان نمی‌دهد که تغییر رژیم غذایی می‌تواند قارچ ناخن‌ را درمان کند. اما رژیم‌های خاص غذایی ممکن است به بهبود سلامت و تندرستی کلی و عمومی فرد کمک کند. رژیم‌های غذایی باید سرشار از انواع مواد مغذی باشد. به طور خاص فرد می‌تواند از یک رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی که به رشد و نمو ناخن‌ها کمک می‌کنند ، پیروی کند.

برخی از غذاهایی که برای بهبود سلامت ناخن‌ها مفیدند به شرح زیر است:

- هر خوراکی که حاوی کلسیم و ویتامین د باشد.

- اسیدیهای چرب موجود در ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون

- ماست‌های حاوی پروبیوتیک‌ها

- مواد غذایی غنی از پروتئین‌های سبک که به رشد ناخن‌ها کمک می‌کنند.

- غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج برای کمک به جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها

زمان مراجعه به پزشک

قارچ ناخن‌های پا معمولا مشکل قابل توجهی برای بیشتر افراد محسوب نمی‌شود. افرادی که با بیشترین خطر عوارض این قارچ‌ها مواجه‌اند، افراد مبتلا به دیابت و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف هستند.

افراد در این دو دسته باید در صورت ابتلا به قارچ ناخن حتما به پزشک مراجعه کرده و از استفاده همزمان از درمانهای پزشکی و درمان های خانگی خودداری کنند. هر بیماری که با درمان‌های خانگی بهبود نیافته یا با عوارض ناشی مواجه شود باید با پزشک خود صحبت کرده و در اسرع وقت استفاده از درمان‌های خانگی را متوقف سازد. بنابراین همیشه پیش از آغاز درمان‌ قارچ ناخن‌ با پزشک مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha