سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 255539

کم شنوایی مادرزادی یکی از شایع‌ترین اختلالات دستگاه شنوایی است که متأسفانه در بدو تولد بدون علائم ظاهری نمایان می‌شود. پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد افت شنوایی نه تنها به اختلال در برقراری ارتباط منجر می‌شود بلکه می‌تواند منشأ بروز بسیاری از بیماری‌های حوزه مغز و اعصاب از جمله آلزایمر باشد.

تاثیر کم شنوایی بر زندگی کودکان

سلامت نیوز:کم شنوایی مادرزادی یکی از شایع‌ترین اختلالات دستگاه شنوایی است که متأسفانه در بدو تولد بدون علائم ظاهری نمایان می‌شود. پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد افت شنوایی نه تنها به اختلال در برقراری ارتباط منجر می‌شود بلکه می‌تواند منشأ بروز بسیاری از بیماری‌های حوزه مغز و اعصاب از جمله آلزایمر باشد.

توضیح این موضوع بسیار ساده است، هنگامی که فرد بخوبی نمی‌شنود سلول های مغزی او کمتر تحریک می‌شوند سلولی که تحریک نشود تحلیل رفته، توان و کارایی لازم را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی فرد کم شنوا یا ناشنوا بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های زوال مغز قرار می‌گیرد.
درحالی که توجه به سلامت دستگاه شنوایی ضروری به‌نظر می‌رسد آمارها از واقعیت تکان‌دهنده‌ای خبر می‌دهند. در سال‌های اخیر روزانه بیش از ۲۰ نوزاد کم‌شنوا در کشور متولد می‌شود که با وجود هشدار‌های مکرر تعدادی از آنها زمان طلایی تشخیص و کنترل اختلالات شنوایی را از دست می‌دهند. کودکان جا مانده از درمان در معرض مشکلات بسیاری قرار می‌گیرند و گاهی از یک زندگی طبیعی اجتماعی محروم می‌شوند از این‌رو برای آشنایی بیشتر با راه‌های شناسایی و کنترل کم‌شنوایی با یک ادیولوژیست به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که می‌خوانید.


گیتا موللی در گفت‌و‌گو با «ایران» تأثیر کم شنوایی درمان نشده بر زندگی کودک را چنین توضیح می‌دهد: کم شنوایی در هر سنی ناخوشایند است و می‌تواند مشکلات جسمی و روحی بسیاری به همراه داشته باشد اما ابتلا به این اختلال در دوران کودکی و درمان نشدن بموقع آن می‌تواند زندگی و آینده کودک را در معرض ناملایمات بسیار قرار دهد.
عضو هیأت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران می‌افزاید: کودکی که دچار کم شنوایی مادرزادی است اگر بموقع و بدرستی درمان نشود قادر به آموختن زبان نیست و مهارت گفتاری را بخوبی نمی‌آموزد چرا که بدرستی نمی‌شنود. چنین کودکی علاوه بر اینکه در آموزش مهارت‌های اجتماعی هم دچار مشکل شده و کم‌کم از محیط‌های اجتماعی کناره‌گیری می‌کند، در تحصیل هم ناموفق خواهد بود و از همسالان خود عقب می‌ماند. در نهایت می‌توان گفت درمان نشدن کودکی که با نقص شنوایی به دنیا می‌آید می‌تواند شرایطی را فراهم کند که او همواره برای رفع نیازهای خود به اطرافیان نیازمند باشد.
این ادیولوژیست بر این باور است که کودکان جا مانده از درمان درحالی از زندگی طبیعی محروم می‌شوند که با انجام چند تست ساده و پیگیری‌های ساده اما مهم می‌توانند از یک زندگی عادی و طبیعی مانند سایر افراد جامعه برخوردار باشند.
گیتا موللی با تأکید بر اینکه غربالگری شنوایی در بدو تولد امکان‌پذیر است تأکید می‌کند: خوشبختانه به مدد علم ادیولوژی شرایطی فراهم شده که می‌توان در همان روزهای نخستین تولد با استفاده از آزمایش‌های پیشرفته‌ای مانند OAEو OBR براحتی دستگاه شنوایی نوزاد را بررسی کرد و هر گونه اختلال در شنوایی را تشخیص داد.
وی با اشاره به اینکه در بیشتر بیمارستان‌ها، پس از تولد نوزاد آزمایش‌های غربالگری انجام می‌شود، تصریح کرد: حتی اگر در بیمارستانی این آزمایش انجام نشود، پدر و مادر باید در همان روزهای نخستین تولد و قبل از یک ماهگی با مراجعه به یکی از مراکز انجام غربالگری شنوایی نوزاد این آزمایش‌ها را انجام دهند.
نکته مهم دیگر این است که باید توصیه‌های شنوایی شناسان را جدی بگیرند و به هیچ وجه توصیه‌های درمانی را پشت گوش نیندازند. جملاتی مانند بهتر است «یک بار دیگر گوش کودکتان بررسی شود»بیانگر موضوع مهمی است که نباید ساده درنظر گرفته شود.
 عضو هیأت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با تأکید بر اینکه زمان طلایی در مداخلات توانبخشی کودکان کم شنوا بسیار مهم است، اظهار می‌کند: در حال حاضر از نظر علمی در جایگاهی هستیم که می‌توانیم کودکان کم شنوا را به زندگی عادی برگردانیم، اما نکته بسیار مهم در این باره زمان تشخیص و شروع مداخلات توانبخشی است. یعنی تا قبل از یک ماهگی باید مداخلات پزشکی و تجویز سمعک انجام شود. این ادیولوژیست در ادامه می‌گوید: تأخیر در ایجاد اصوات توسط کودک از همان ماه‌های اول زندگی یا نشان ندادن عکس‌العمل مناسب به صداهای دیگران زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود. در حقیقت اگر به هر دلیلی مشکل شنوایی کودک در بدو تولد شناسایی نشود والدین با مشاهده تأخیر در نشان دادن عکس‌العمل‌های طبیعی کودک برای اطمینان از سلامت دستگاه شنوایی او باید به ادیولوژیست مراجعه کنند. متأسفانه بسیار دیده می‌شودکه برخی از همکاران پزشک به اندازه کافی به خانواده آگاهی نمی‌دهند و تأخیر در گفتار را امری طبیعی عنوان کرده والدین را به صبوری دعوت می‌کنند. این درحالی است که هیچ صبری جایز نیست.
گیتا موللی در ادامه به عوامل ایجاد کم شنوایی اشاره می‌کند: کم شنوایی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به علل ژنتیک، عوامل خطر طی بارداری و هنگام تولد مانند ابتلا به برخی عفونت‌ها، ابتلا به برخی بیماری‌ها و استفاده از داروهای آسیب رسان به گوش نام برد.
وی در پایان می‌گوید: سمعک یکی از مهم‌ترین وسایل توانبخشی است که در صورت استفاده مناسب و درست می‌تواند مانع از بروز عوارض کم شنوایی شود از این‌رو والدین باید توصیه ادیولوژیست مبنی بر استفاده از سمعک استاندارد را جدی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha