معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: یکی از مهمترین مشکلات موجود در برخی استان‌ها گرد و غبار است و عمق فاجعه کانون‌های گرد و غبار در خوزستان بالاست.

عمق فاجعه کانون‌های گرد و غبار در خوزستان بالاست

سلامت نیوز:معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: یکی از مهمترین مشکلات موجود در برخی استان‌ها گرد و غبار است و عمق فاجعه کانون‌های گرد و غبار در خوزستان بالاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، ناصر حیدری‌پوری در آئین تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: با 21 قرارگاه و نواحی استانی در کانون‌های گرد و غبار خوزستان همکاری داریم و تاکنون 20 هزار هکتار جنگل در کانون‌های 8 گانه بحرانی خوزستان از سال 95 تاکنون داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه عمق فاجعه گرد و غبار در خوزستان بالا است، اظهارکرد: تاکنون 17 هزار مالچ پاشی و 45 هزار هکتار قرق، عملیاتی و مدیریتی داشته‌ایم اما به دلیل عمق فاجعه شرایط سختی داریم و خودمان راضی نیستیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها خاطرنشان کرد: تعداد روزهای آلوده در خوزستان کمتر شده به گونه‌ای که طبق اعلام سازمان هواشناسی شاخص آلودگی از 10 هزار به 3 هزار کاهش یافته است.

حیدری‌پوری با بیان اینکه خودمان این بلا را بر سر خودمان آورده‌ایم، تصریح کرد: کانون‌های گرد و غبار خوزستان در سال 2002 طبق نقشه مرتع درجه بوده که به دلیل برخی کم کاری‌ها و ندانم‌کاری‌ها به اینجا رسیده است.

وی با اشاره به اینکه حق‌آبه‌های زیست محیطی را پرت کردیم، ادامه داد: هم اکنون تالاب شریف و منصوریه آب ندارند در حالی که زمانی از کارون می‌گرفت.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه 2 یا 3 متر از نخل‌های 15 متری ریگان بم نمایان است، عنوان کرد: مقابله با گرد و غبار و اجرای طرح بیابان زدایی از جمله 3 شاخص مهم کنوانسیون بین المللی بیابان زدایی و مقابله با اثرات خشکسالی با حضور 195 کشور دنیا است.

حیدری پور بیان کرد: در اجلاس سالانه کنوانسیون مقابله با بیابازایی که 198 کشور دنیا عضو این کنوانسیون هستند سه شاخص را بعنوان کشورهای توسعه یافته یا در مسیر توسعه قلمداد کردند.

وی اظهارکرد: میزان نگهداشت پوشش گیاهی یکی از این شاخص هاست اینکه چقدر توانسته ایم در زمینه الگوی کشت جنگل و مرتع وظایف خود را به درستی انجام دهیم در شاخص بین المللی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها تاکید کرد: دومین سری تهیه نقشه پوشش گیاهی کشور را داریم تا ارزیابی کنیم چه میزان در وظایف سازمانی توفیق داشته ایم.

حیدری پور گفت: در پهنه 164 میلیون هکتاری نیاز است که الگوهای رفتاری خود را در مسیر کاری در حال انجام تغییر دهیم و همه دستگاهها باید پای کار باشند چراکه منابع طبیعی، جنگل، مرتع و بیابان متعلق به تمام شهروندان کشور است پس تنها سازمان جنگلهای کشور متولی این امر نیست و در شرایط حفاظت نیز باید نقش ها تعریف شود. با نقش آفرینی مضاعف مردم توفیقات ما بیشتر خواهد شد.

وی افزود: باید در زمینه حفظ و ارتقاء پوشش گیاهی کشور تلاش کنیم و اقدامات موثری در سطح کشور در حال انجام است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها با اشاره به مدیریت جامع حوزه آبخیز اضافه کرد: از این مدل در کشور غفلت شده و سرمایه عظیم مردم را در حوزه آبخیز نادیده گرفته و استفاده نکردیم در این مدل رفتاری 33 نقطه را پایلوت قرار داده ایم.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha