یک متخصص پوست و مو گفت: در مواردی که خال تغیراتی مانند رشد ناگهانی، خارش، تغیرات سطحی و تغییر رنگ داشته باشد باید در خصوص نمونه برداری از آن برای اطلاع از بدخیم بودن یا نبودن اقدام شود.

هیچ ارتباطی میان برداشتن خال و سرطان پوست وجود ندارد

سلامت نیوز:یک متخصص پوست و مو گفت: در مواردی که خال تغیراتی مانند رشد ناگهانی، خارش، تغیرات سطحی و تغییر رنگ داشته باشد باید در خصوص نمونه برداری از آن برای اطلاع از بدخیم بودن یا نبودن اقدام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ذبیح الله شاهمرادی با اشاره به اینکه هیچ خالی به دلیل برداشته شدن سرطانی نمی‌شود، اظهار کرد: تنها در صورتی که خال از ابتدا علایم سرطانی شدن را داشته باشد امکان سرطان وجود دارد.

وی با بیان اینکه هر فردی به طور طبیعی ممکن است خال‌های بسیاری بر روی بدن داشته باشد و این یک امر طبیعی است، افزود: ممکن است در مواردی تعداد خال‌ها در برخی افراد بیشتر باشد که می‌توان به زمینه ارثی بودن و یا در معرض نور آفتاب قرار گرفتن اشاره کرد.

این پزشک متخصص پوست و مو با بیان اینکه یکی از علل ایجاد خال در صورت در معرض آفتاب قرار گرفتن است، اضافه کرد: معمولا خانم‌ها در سن بلوغ و  در سنین 10 الی 25 سال خال‌هایی یا در آنها ایجاد می‌شود و یا خال‌های قبلی رو به بزرگ تر شدن می‌روند.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه برداشتن خال گوشتی تبدیل به سرطان نمی‌شود، افزود: با توجه به شیوع خال عمدتا علت اصلی برداشتن خال جنبه زیبایی داشته و جای نگرانی ندارد. هیچ گاه خال به دنبال برداشته شدن سرطانی و یا بدخیم نمی‌شود.

وی ادامه داد: در مواردی که خال دچار تغییراتی مانند رشد ناگهانی، خارش، تغیرات سطحی و تغییر رنگ می شود باید در خصوص نمونه برداری از آن برای اطلاع از بدخیم بودن یا نبودن اقدام شود.

شاهمرادی با بیان اینکه بسیاری از خال‌ها را می‌توان به وسیله کوتر یا لیزر برداشت و خال‌هایی که دارای مو هستند و یا برجستگی دارند معمولا به وسیله جراحی برداشته می‌شوند، گفت: به دلیل اینکه موهای موجود در آن به وسیله لیزر یا کوتر ازبین نمی‌رود، ممکن است جای خال‌ها به صورت آبله مرغان باقی بماند.

وی خاطر نشان کرد: برداشتن هر گونه خال باید توسط پزشکان متخصص صورت گیرد، زیرا نوع خال‌ها متفاوت است و ممکن است مسطح و یا ترکیبی داخل پوست باشند که روش های برداشته شدن هر کدام متفاوت است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha