سلامت نیوز : یك دامپزشك با اشاره به تلف شدن برخی حیوانات در باغ وحشت تهران گفت: عدم تطابق باغ وحش تهران با استانداردها باید از پیش اعلام می‌شد.

امیر پیمان خسروی در گفت‌وگو با فارس، درباره این‌كه چرا دامپزشكی در زمینه كنترل تغذیه ببرهای وارداتی و سایر حیوانات باغ وحش وظایف خود را به خوبی انجام نداده است، گفت: به نظر می‌رسد دامپزشكی در این زمینه وظایف خود را انجام داده است اما برخی سعی دارند تقصیرات را به دوش دامپزشكی بیندازند.

وی در ادامه افزود: در این زمینه 2 مسیر وجود دارد؛ یك مسیر تهیه غذا برای باغ وحش است كه مسئولان باغ وحش باید آن را طی كنند اما مسیر دیگر تحویل غذا به باغ وحش است كه معمولاً از گوشت چهارپایان تك سمی مانند الاغ و اسب استفاده می‌شود و به عنوان منابع غذایی هستند.

این دامپزشك در این زمینه اظهار داشت: پس از این مرحله زمانی كه غذاها وارد باغ وحش می‌شود نقش دامپزشكی آغاز می‌شود.

وی در این باره گفت: باید از مسئولان باغ وحش بپرسیم آیا در این زمینه با دامپرشكی هماهنگ بوده‌اند؟

این دامپزشك افزود: این‌كه غذاها باید كنترل میكروبی شوند و سپس مجوز ورود به باغ وحش صادر شود با دامپزشكی است اگر دامپرشكی در این زمینه قصور كرده حق با مدعیانی است كه دامپزشكی را مقصر می دانند.

خسروی گفت: در بررسی‌ها ثابت شده كه دامپزشكی وظیفه خود را به درستی انجام داده است.

وی در رابطه با این‌كه بیماری مشمشه از غذای باغ وحش به حیوانات منتقل شده است، اظهار داشت: تك سمی‌هایی كه خریداری شده‌اند به طور قطع مشكل‌دار بوده‌اند؛ روستاییان تك سمی كه سالم باشد را به ارازنی نمی فروشند؛ چراكه تك سمی‌های پیر و بیمار را به دلیل عدم كارایی می فروشند.

این دامپزشك با تأكید بر ریشه‌یابی این مسئله توسط مسئولان، گفت: مسئولان باغ وحش باید بدانند كه نباید به دنبال تهیه ارزان‌ترین منابع غذایی بروند چراكه به چنین گرفتاری‌هایی دچار می‌شویم؛باغ وحش تهران محل مناسبی برای نگهداری حیوانات نیست و باید ساماندهی شود.

خسروی درباره وضعیت ببر ماده اعلام كرد: ببر ماده مبتلا به بیماری باكتریایی(مشمشه) است و در مسیر درمان قرار دارد. دامپزشكان تلاش می كنند كه این بیماری را درمان كنند.

وی در پاسخ به این مسئله كه آیا امیدی برای درمان ببر ماده و نجات جانش وجود دارد یا خیر؟ گفت: در منابع مورد نظر هرچند چیزی به نام درمان مشمشه وجود نداشته باشد اما چون بیماری باكتریایی است امید درمان وجود دارد و دامپزشكان در حال تلاش هستند.

این دامپزشك تأكید كرد: اگر ببر ماده بمیرد نشان دهنده كم كاری دامپزشكان نیست.

خسروی افزود: دامپزشكی به هیچ وجه در بخش درمان دخالت نداشته و تیم دامپزشكی مورد نظر از بخش خصوصی هستند.

وی با اشاره به این‌كه رئیس سازمان محیط زیست مقصر اصلی را باغ وحش اعلام كرده است، گفت: البته در این زمینه دامپزشكی نیز مسئول است و خوشبختانه بخش خصوصی به خوبی اطلاع‌رسانی كرده است.

این دامپزشك در پاسخ به این پرسش كه آیا گزارشی در زمینه انتقال بیماری مشترك(مشمشه) توسط گربه‌ها به انسان داشته‌ایم یا خیر؟ گفت: هنوز در این زمینه گزارشی مبنی بر مبتلا شدن گربه‌ها به بیماری مشمشه نداشته‌ایم.

خسروی با اشاره به شیوع برخی بیماری‌ها مانند آنفولانزای مرغی یا دیگر موارد اظهار داشت:دامپزشكی استان تهران در زمینه گسترش برخی بیماری‌ها باید فعال‌تر ادامه كند و برای علت یابی باید پاسخگو باشد.

وی افزود: در زمینه دامپزشكی استان تهران باید بگوییم كه در برخی موارد متأسفانه عملكردشان فریزی بوده است و تمام تلاش این است كه وضع موجود حفظ شود.

خسروی در ادامه یاددآور شد: دامپزشكی استان تهران اگر می‌بیند باغ وحش مطابق استاندارد‌ها نیست و ایراد دارد باید اطلاع رسانی كند؛ به نظر من از این نظر باید از دامپزشكی سؤال شود.

وی با بیان این شعر مبنی بر این‌كه " چون بینی كه نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است " گفت: این مسئله باید به اطلاع مردم رسانیده می‌شد اگر دامپزشكی درباره وضعیت بد باغ وحش تهران مطلع بوده چرا به اطلاع مردم نرسانده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha