شیرین صدرنوری، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان می گوید مادران بیشترین تماس‌گیرندگان با خط تلفن «صدای یارا» در شش ماهه نخست امسال بوده‌اندو بیشترین تماس‌ها مربوط به مشکلات کودکان بوده است.

مادران، بیشترین تماس‌گیرندگان با «صدای یارا»

سلامت نیوز:شیرین صدرنوری، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان می گوید مادران بیشترین تماس‌گیرندگان با خط تلفن «صدای یارا» در شش ماهه نخست امسال بوده‌اندو بیشترین تماس‌ها مربوط به مشکلات کودکان بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،  این فعال حقوق کودکان با تشریح آخرین وضع تماس با خط تلفن «صدای یارا» در شش ماهه نخست سال جاری به پانا گفت: در مجموع در نیمه نخست امسال 6 هزار و 511 نفر با صدای یارا تماس برقرار کردند که بیشترین تماس گیرندگان مادران بوده‌اند به طوری که 97 درصد از تماس‌ها از سوی مادران و باقی از سوی پدر، اقوام و خود کودکان بوده است.

صدرنوری درباره مشکلات تماس گیرندگان نیز توضیح داد: اصلی‌ترین مشکلی که در تماس با خط صدای یارا بیان می‌شود مشکلات مربوط به کودکان است که این مشکلات یا در خانواده ایجاد می‌شود یا در مدرسه و ارتباطاتی که کودک با دیگران دارد؛ به‌طوری که 33 درصد از مشکلات مربوط به مسائل خانوادگی، 11.9 درصد مربوط به مشکلات ارتباطی، 17 درصد مربوط به مشکلات عادتی و رفتاری، 9 درصد دوستان و 6.6 درصد نیز مشکلات مربوط به بلوغ کودکان است.

مددکار انجمن حمایت حمایت از کودکان با بیان اینکه بیشترین مشکلات مربوط به کودکان 4 تا 7 سال است، گفت: 29 درصد از تماس‌ها با صدای یارا مربوط به کودکان 4 تا 7 ساله است، 21.4 درصد مربوط به کودکان 8 تا 11 سال، 12.2 درصد مربوط به 12 تا 15 سال و مابقی تماس‌ها مربوط به کودکان صفر تا 3 سال و همچنین 16 تا 18 سال است.

وی درباره سهم مشکلات دختران و پسران نیز گفت: بیشترین تماس‌ها با صدای یارا در شش ماهه نخست امسال مربوط به پسران بوده است به طوری که بیش از 51 درصد از تماس‌ها مربوط به پسران بوده است و 48 درصد نیز مربوط به دختران بوده است.

این عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: 79 درصد از تماس‌گیرندگان ساکن شهر تهران و مابقی در سایر شهرهای کشور بوده‌اند.

صدرنوری با بیان اینکه 45.9 درصد از کودکان تنبیه شده بودند، توضیح داد: 60 درصد از تنبیه اعمال شده از نوع روانی و عاطفی و 39 درصد مربوط به تنبیه بدنی بوده است. علاوه بر اینکه مشکلات خانوادگی عنوان شده در تماس‌ها با صدای یارا به آگاهی درباره فرزندپروری، اختلاف در شیوه تربیت، مسائل مربوط به ناسازگاری، والدین معتاد یا روانی، مشکلات جسمانی و روانی بوده است.

وی درباره آمار کودک‌آزاری نیز گفت: 29 مورد از تماس‌ها مربوط به کودک آزاری بوده است که از این میزان 16 تماس مربوط به دختران و 13 تماس مربوط به پسران بوده است.

صدای یارا به عنوان اولین خط تلفنی کمک فکری به کودکان و نوجوانان از دی ماه سال ۱۳۷۹ به همت انجمن حمایت از حقوق کودکان شروع به کار کرده و کودکان و نوجوانان زیر 18 سال می توانند برای حل چالش‌ها و مسائل خود با آن تماس گیرند. همچنین افراد بزرگسال نیز می توانند در ارتباط با مسائل و مشکلات کودکان و نوجوانان خود از این سامانه تلفنی مشاوره دریافت کنند. واحد مددکاری «صدای یارا» شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 17 و پنج شنبه‌ها از ساعت 9 تا 12 با شماره «42152» و 88531109 (با کد شهری 021) پاسخگوی افراد است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha