پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2567

محققان انگلیسی در حال بررسی تاثیر نسل جدیدی از داروها هستند كه قدرت یادگیری و ادراك انسان را زیاد می‌كند.

داروها قدرت یادگیری انسان را زیاد می‌كنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازشبكه خبری بی‌بی‌سی، وزارت بهداشت انگلیس، آكادمی علوم پزشكی این كشور را مامور كرده كه داروهای "تقویت‌كننده ادراك" را كه از چندی پیش به طور گسترده در آمریكا مصرف می‌شود، آزمایش نماید.

در دهه شصت میلادی، دكتر "تیموتی لیری" كه خود را معلم و مرشد معرفی می كرد، از جوانان آمریكا مصرانه می‌خواست كه با مصرف برخی داروها، "روی موج قرار بگیرند، روشن شوند و ترك تحصیل كنند."
اكنون نسل جدیدی از داروهای روانگردان كه به داروهای "طراحی شده" نیز معروف هستند، در دسترس همه مردم قرار گرفته‌اند، اما این بار موضوع اشاعه فرهنگ "ترك تحصیل" نیست، بلكه گفته می‌شود كه این داروها كیفیت یادگیری درس و همچنین سرعت انجام تكالیف و كار را بهتر می‌كند.

"مودافینیل" (‪ (Modafinil‬یكی از این داروهاست كه در اصل برای درمان بی خوابی تجویز می‌شود.

دكتر "دانیال تورنر" از دانشگاه كمبریج انگلیس، مودافینیل را روی ‪۶۰‬ داوطلب كه از صحت جسمی برخوردار بودند، آزمایش كرده است. این دارو نه تنها آنها را بیدار نگه داشت، بلكه تاثیرات عمیق تری نیز برجای گذاشت.

خانم تورنر گفت: "ما داوطلبان را دو ساعت پس از مصرف دارو مورد آزمایش قرار دادیم و متوجه شدیم كه عملكرد ذهنی آنها به شدت بهتر شد، به ویژه وقتی كه با درس‌ها و ظایف پیچیده‌تر روبه‌رو شدند."
یكی از داوطلبان در این تحقیق می‌گوید: "در زمان آزمایش، احساس می‌كردم خیلی هوشیار هستم و می‌توانم خوب روی مسایل پیچیده تمركز كنم. حفظ كردن تعداد زیادی ارقام اصلا دشوار نبود و احساس می‌كردم كه بر همه امور مسلط هستم."
مودافینیل در آمریكا مصرف زیادی دارد و برای اختلالات خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد.این دارو در آمریكا به ویژه توسط دانش آموزان و شاغلان در حرفه‌های تخصصی مصرف می‌شود.

به این ترتیب این دارو به گروه جدیدی از داروهای تقویت‌كننده ادارك پیوسته است و گروه دیگری از این قبیل داروها با نام "آمپاكاینز" تولید می‌شود.

آمپاكاینز توسط پروفسور "گری لینچ" از دانشگاه كالیفرنیا و برای افزایش قدرت حافظه و ادارك طراحی شده است.

وی ادعا می‌كند این دارو به مغز این امكان را می‌دهد كه ارتباطاتی خنثی را میان نواحی مختلف مغز برقرار كند. ارتباطاتی كه در حالت عادی صورت نمی‌گیرد.

پروفسور لینچ همچنین ادعا می‌كند كه ارتباطات جدید در مغز به افراد این توانایی را می‌دهد كه "افكاری را تولید كنند كه از توان مغزی فرد عادی فراتر می‌رود."
وی می‌گوید: "امیدواریم كه به حیطه‌ای از ادارك دست یابیم كه نابغه‌هایی مانند "اینشتین" و "داوینچی " بدان دسترسی داشته‌اند."
قاعدتا دولت انگلیس به اندازه‌ای نگران مصرف این داروها شده كه از كارشناسان خواسته تاثیرات اجتماعی و همچنین دارویی آنها را بررسی كند.

كارشناسان آكادمی علوم پزشكی انگلیس كارگاه‌هایی را در سراسر این كشور برپا كرده‌اند تا از نظر مردم باخبر شود. آنها در این كارگاه‌ها متوجه شدند كه به غیر از تاثیرات سوء مصرف این نوع داروها در دراز مدت، آنها ممكن است تاثیرات نگران‌كننده دیگری نیز داشته باشند.

مثلا یكی از زنان شركت‌كننده در این كارگاه‌ها گفته است برای او این سوال مطرح است كه در صورتی كه در آینده، "قرص‌های یادگیری و ادراك" برای امتحانات درسی وجود داشته باشد، بچه‌هایی كه از مصرف آنها منع شده‌اند در مقابل آنهایی كه این دارو را مصرف كرده‌اند، نمرات كمتری خواهند گرفت و "این وضعیت بی‌عدالتی" است.

یكی دیگر از نظرات چنین بود: "چه كسی می‌داند كه ما به كجا می‌رویم؟ آیا می‌خواهیم كه در آینده حكومت ها، مستبدانه ما را وادار به مصرف این نوع داروها كنند تا مابهتر ،سریع تر و طولانی تر برای آنها كار كنیم؟" نتیجه مطالعات آكادمی علوم پزشكی انگلیس در سال جاری منتشر خواهد شد و قرار است به ارزیابی دولت این كشور در مورد تاثیرات احتمالی تولید و توزیع "داروهای تقویت هوش و ادراك" كمك كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha