رئیس نظام پرستاری اصفهان، گفت: کمبود نیرو باعث افت کیفیت خدمات پرستاری می شود و پرستاران را از نقش های آموزشی، حمایتی، پژوهشی، وکالتی و مشاوره ای دور می کند و باعث عدم دسترسی کافی مردم به خدمات پرستاری شده و نارضایتی به همراه خواهد داشت.

افزایش مرگ های بیمارستانی به دلیل کمبود کادر پرستاری

سلامت نیوز:رئیس نظام پرستاری اصفهان، گفت: کمبود نیرو باعث افت کیفیت خدمات پرستاری می شود و پرستاران را از نقش های آموزشی، حمایتی، پژوهشی، وکالتی و مشاوره ای دور می کند و باعث عدم دسترسی کافی مردم به خدمات پرستاری شده و نارضایتی به همراه خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز دکتر احمد یزدان نیک، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، ازکمبود پرستار به عنوان یکی از چالش های نظام سلامت در تمامی کشورها خصوصا کشورهای توسعه نیافته نام برد و افزود:خدمات پرستاری هر روز در حال افزایش است و عرصه های خدمات پرستاری متنوع تر می شود و این خدمات از بیمارستان ها به سطح جامعه گسترش پیدا می کند.

وی با بیان این مطلب که کمبود پرستار تابع عوامل مختلفی است، تاکید کرد: نیاز روزافزون به خدمات پرستاری از یک طرف و ناکافی بودن تربیت نیروهای پرستاری به همراه شیفت های متعددو ریزش نیروها باعث تشدیدکمبود کادر پرستاری شده است.

رئیس نظام پرستاری اصفهان ادامه داد: در اصفهان نسبت پرستار به تخت بیمارستانی، در مقایسه با وضعیت موجود کشور بهتر است اما در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار فاصله دارد زیرا استانداردهای جهانی ۴ پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است.

وی با اعلام اینکه در اصفهان ۷ الی ۸ هزار پرستار مشغول کار هستند، افزود: در اصفهان به ۱۶ هزار پرستار نیاز داریم که در حال حاضر ۵۰ درصد استاندارد لازم نیروی پرستاری در استان مشغول کار هستند.

یزدان نیک گفت: مشکل اصلی بیمارستان ها برای تامین کمبود نیرو، نبود مجوز لازم برای جذب است که به دلیل تنگناها و محدودیت های مالی ترجیح می دهند نیروی شرکتی استخدام نمایند و از تمدید پرستاران طرحی خودداری کنند و نیروهایی که باید با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شوند، با بازنشستگی آنها موافقت نمی کنند بنابراین کمبود نیرو از یک طرف و بالا رفتن میانگین سنی از طرف دیگر مشکلات متعددی را می تواند برای نیروهای پرستاری ایجاد کند.

وی اظهارداشت: کمبود نیرو باعث افت کیفیت خدمات پرستاری می شود و پرستاران را از نقش های آموزشی، حمایتی، پژوهشی، وکالتی و مشاوره ای دور می کند و باعث عدم دسترسی کافی مردم به خدمات پرستاری شده و نارضایتی به همراه خواهد داشت.

رئیس نظام پرستاری اصفهان ادامه داد: این وضعیت علاوه بر اینکه باعث خواهد شد تا پرستاران در بیمارستان ها محصور شوند و نتوانند در سطح جامعه به ارائه خدمت بپردازند، از سوی دیگر، نظام سلامت بیمار محور باقی خواهند ماند و باعث کاهش رضایت شغلی پرستاران خواهد شد و ریزش نیروها را به همراه خواهد داشت و باعث کاهش ماندگاری پرستاران در این حرفه و شغل خواهد شد.

وی گفت: کمبود پرستار، علاوه بر فشار کاری، باعث فرسودگی شغلی و افزایش میزان خطاهای پرستاری و در نتیجه افزایش مرگ و میرهای بیمارستانی خواهد شد.

یزدان نیک افزود: این کمبودها باعث خواهد شد روابط انسانی در محل کار تحت الشعاع قرار گیرد، بطوریکه اضافه کاری های اجباری، برای خانواده ها ایجاد مشکل می کند و باعث می شود سیستم ها قوانین موجود را رعایت نکنند و قوانین پرستاری به درستی اجرا نشود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه چشم انداز دولت کوچک کردن بدنه دولت است به نظر می رسد بهترین راهکار توسعه بخش خصوصی در نظام سلامت است و تمرکز بر پیشگیری در سطح اول و اصلاح سبک زندگی در جامعه است. به این معنی که نظام سلامت به جای توجه به سطح دوم یا درمان بر سطح اول یا پیشگیری توجه نماید و بودجه و نیروی انسانی بیشتری برای این سطح در نظر بگیرد و خدمات پرستاری را گسترش دهیم تا پرستاران بتوانند خارج از بیمارستان ها و در سطح جلامعه به مردم خدمات ارائه دهند.

رئیس نظام پرستاری اصفهان، بر ضرورت بازنگری چارت بیمارستانی به منظور جذب نیروی پرستاری بر اساس استانداردهای جهانی تاکید کرد وگفت: همچنین مراکز خدمات پرستاری در منزل توسعه داده شود، خدمات پرستاری در کلینیک ها ترویج داده شود.

وی تصریح کرد: دولت برای وزارت بهداشت مجوز استخدامی تعیین نماید تا بتواند کمبود نیروها را برطرف نماید و اجبار طرح نیروی انسانی برداشته شود تا افراد به دلخواه بتوانند وارد طرح شوند و با نیروهای طرحی به عنوان نیروهای یکبار مصرف برخورد نشود. زیرا، مشکلات طرحی ها پس از اتمام طرح آغاز می شود و تجربه ای که به دست آورده اند نمی توانند استفاده کنند که باعث تکرار تجربه اندوزی و افزایش میزان خطاها خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha