دبیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد گفت: تخمین زده‌اند که بدون اقدام برای مقابله با تغییرات اقلیمی - که تنها یک جنبه از تاب‌آوری محسوب می شود - حدود 77 میلیون شهروند در معرض خطر فقر قرار خواهد گرفت.

77 میلیون شهروند در معرض خطر فقر هستند

سلامت نیوز:دبیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد گفت: تخمین زده‌اند که بدون اقدام برای مقابله با تغییرات اقلیمی - که تنها یک جنبه از تاب‌آوری محسوب می شود - حدود 77 میلیون شهروند در معرض خطر فقر قرار خواهد گرفت.

به گزارش سلامت نیوز، میمونا محد شریف، دبیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد به مناسبت روز جهانی شهرها پیامی منتشر کرد که به شرح زیر است:

ماه اکتبر، ماهی است که به آگاه‌سازی در خصوص چالش‌ها، موفقیت‌ها و پایداری شهری که تمام شهرها و سکونتگاه‌های انسانی در سراسر جهان با آن مواجه هستند اختصاص یافته و اکتبر شهری نامیده شده است. اکنون که این ماه به پایان می‌رسد، خوشحالم که رویدادهای متعددی در سراسر جهان در ماه جاری برگزار شد. در این ماه بیش از 100 رویداد در نزدیک به 50 شهر و 30 کشور رخ داده است. برای روز جهانی شهرها در 31 اکتبر، انتظار می رود حدود 20 رویداد در سراسر جهان برگزار شود و این روز در شهر لیورپول، انگلستان جشن گرفته می شود. اکتبر شهری فرصتی مغتنم برای افزایش آگاهی جهانی در مورد اهمیت شهرها و سکونتگاه‌های انسانی در ساختن شهرهای پایدار و تاب‌آور است. پایداری و تاب‌آوری تعهد اساسی دستورکارجدید شهری است.

امروزه، بسیاری از شهرها با طیف وسیعی از تهدیدات ساخته انسان و محیط مواجه هستند: خشکسالی، سیل و آتش سوزی تا بحران‌های اقتصادی، بیکاری، شیوع بیماری، مهاجرت، جنگ و درگیری. بنابراین، روز جهانی شهرها، فرصتی مغتنم برای کشورهای عضو و همکاران هبیتات است تا نیاز به افزایش تاب‌آوری در برابر خطرهای ساخته انسان و طبیعت را برجسته سازند.

اگر شهرها برای افزایش تاب‌آوری خود سرمایه گذاری نکنند، تنها هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و شرایط ناگوار انسانی ایشان افزایش خواهد یافت. تنها کافی است که اخبار را بخوانیم تا از بلایای متعددی که شهرها و سکونتگاه‌های انسانی را در همه جا، از ثروتمند تا فقیر، از توسعه یافته تا در حال توسعه، خانواده های آسیب‌دیده و کل جوامع، و ایجاد آشفتگی‌ها و چالش‌هایی که می تواند سال ها ادامه یابد، آگاه شویم. همچنین  شهرها مخلوطی ناهمگون هستند که در آن‌ها نابرابری‌ها  تشدید و منجر به ناآرامی‌های اجتماعی و افزایش احتمال وقوع درگیری‌ها می شوند. بتابراین، سرمایه گذاری در زمینه بهبود تاب‌آوری  سرمایه گذاری عاقلانه‌ای است.

از آنجا که مردم در شهرها روزانه بیش از پیش خانه می سازند، میزان خطر نیز افزایش می یابد. ما باید راه‌های نوآورانه و انعطاف پذیری برای پیش بینی تهدیدهای انسان ساخت یا طبیعی پیدا کنیم. ما باید از شهرها و ساکنین آن‌ها محافظت کنیم و آن‌ها را قادر به انطباق، زنده ماندن و رشد سازیم. در بسیاری از بلایای طبیعی، اغلب آسیب پذیرترین افراد شامل زنان، جوانان، فقرا، پناهندگان و کسانی که در حال جابجایی هستند، مانند مهاجران و افراد آواره سخت ترین ضربه‌ها را تجربه می‌کنند و کمترین توانایی برای رویارویی با آن را دارند. در عین حال، در سال جاری شاهد بلایای طبیعی و ویران کننده در کشورهای شمال دنیا بودیم که نشان دهنده اهمیت تاب‌آوری برای همگان است.

تخمین زده‌اند که بدون اقدام برای مقابله با تغییرات اقلیمی - که تنها یک جنبه از تاب‌آوری محسوب می شود - حدود 77 میلیون شهروند در معرض خطر فقر قرار خواهد گرفت. تاب‌آوری شهری تنها به معنای ساختن زیرساخت‌های قوی نیست، بلکه نیامند سامانه قوی اقتصادی، اجتماعی و حکمرانی برای حمایت از تاب‌آوری کالبدی و غیرکالبدی و ناملموس است. اگر شهرها در حال حاضر در تاب‌آوری سرمایه گذاری نکنند، تنها هزینه‌هایشان افزایش می یابد. زیان‌های اقتصادی فعلی ناشی از بحران ناپایدار هستند. با به حرکت درآوردن توانایی دستورکار توسعه جهانی و حرکت در جهت ریشه‌کن کردن فقر چالش دیگری برای کشورها ایجاد می کنند.

 
برنامه اسکان بشر ملل متحد از راه های مختلفی از ایجاد تاب‌آوری پشتیبانی می کند. ما به جوامع فقیر و حاشیه‌نشین از طریق راه‌های عملی برای انطباق با تغییرات اقلیمی - افزایش فراگیری اجتماعی از طریق ترویج حکمروایی و برنامه‌ریزی مشارکتی، رسیدگی به حقوق زمین و مالکیت، ایجاد دسترسی به استانداردهای زندگی بهبود یافته و ایجاد ابزارهای تعاملی، جامع‌گرا، رویکردهای جامع کمک می کنیم. هم چنین از جوامع مختلف از پاراگوئه تا موزامبیک، سریلانکا تا سومالی حمایت می کنیم. برنامه اسکان بشر ملل متحد همچنین از کشورها برای بهبود استانداردهای ساخت و برنامه ریزی خود، قبل و پس از بحران، حمایت می‌کند.

من می خواهم از صمیم قلب از جمهوری خلق چین برای حمایت مالی از گرامیداشت روز جهانی شهرهای، از طریق قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تشکر کنم. از سال 2014، شهرهای شانگهای و گوانگژو، به همراه وزارت مسکن و عمران شهری چین، جشن‌های روز جهانی شهرها را حمایت مالی می‌کنند. با تشکر فراوان از حمایت‌های سخاوتمندانه شما، برای شهرها و جوامع سراسر این امکان را فراهم می‌کند که در این روز مهم برای یادگیری و اشتراک گزاری برترین شیوه‌ها در مورد شهرهای پایدار و عملکردهای آن‌ها گردهم آیند.

 
نیاز به شهرهای تاب‌آور در آرمان‌های توسعه پایدار، توافقنامه پاریس برای تغییرات اقلیمی، چارچوب سندای و در دستورکار جدید شهری به رسمیت شناخته شده است. تاب‌آوری شهری تنها به معنای ایجاد زیر

ساخت‌های مقاوم نیست، بلکه به سامانه اقتصادی، اجتماعی و حکمرانی مقاوم نیز نیاز دارد. برنامه اسکان بشر ملل متحد خواستار اقدام برای ایجاد شهرهای پایدار و تاب‌آور برای محافظت از جمعیت شهری امروز، فردا و در آینده است. بیایید همه با یکدیگرهمکاری کنیم تا نه تنها از شهرهایمان محافظت و اطمینان حاصل کنیم که در مقابل بحران‌ها پاسخگو باشند، بلکه  چالش‌ها را به راه حل‌ها و راه حل‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. می خواهم به خصوص از شهر لیورپول در انگلستان برای میزبانی از گرامیداشت جهانی روز جهانی شهرها در سال 2018 تشکر کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha