جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 257220

تابستان سال ۸۶ بود که نمایندگان مجلس، طرحی را برای پرستاران تصویب کردند که بر اساس آن، خدمات پرستاری هم تعرفه داشته باشد، اما به از گذشت ۱۱ سال، خبری از اجرای آن نیست.

پشت پرده اجرا نشدن قانون ۱۱ساله پرستاری

سلامت نیوز: تابستان سال ۸۶ بود که نمایندگان مجلس، طرحی را برای پرستاران تصویب کردند که بر اساس آن، خدمات پرستاری هم تعرفه داشته باشد، اما به از گذشت ۱۱ سال، خبری از اجرای آن نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، نیروهای پرستاری بیشترین خدمات درمانی را در بیمارستان ها بر عهده دارند و بیشترین حضور چهره به چهره با بیماران نیز متوجه پرستاران است. همین دو ویژگی کافی است که پی به اهمیت و حساسیت خدمات پرستاری ببریم و متوجه این موضوع باشیم که اگر خدمات پرستاران را نادیده بگیریم، قطعا خدمات درمانی که بیماران دریافت می کنند، ناقص خواهد بود.

بررسی ها نشان می دهد، بیش از ۸۰ درصد خدمات درمانی در بیمارستان ها متوجه پرستاران است. این در حالی است که هنوز برای خدمات پرستاری، تعرفه ای وجود ندارد و در نتیجه، پول خدمات پرستاری به جیب دیگران می ریزد.

جامعه ۲۰۰ هزار نفری پرستاران، با هزاران امید و آرزو، به طرحی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تابستان سال ۸۶ تصویب کردند، دل خوش کرده بودند تا شاید امیدی به دریافت حق و حقوق واقعی آنها از خدماتی که به بیماران ارائه می دهند، داشته باشند. حالا بیش از ۱۱ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می گذرد اما هنوز خبری از اجرایی شدن این قانون نیست.

پرستاران در طول این سال ها ، همواره خواستار اجرایی شدن این قانون توسط دولت هایی بوده اند که بر مسند کار قرار گرفته اند، اما هنوز خبری از اجرایی شدن نیست.

محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: این قانون ششم تیر ۱۳۸۶ با اکثریت قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید و از آن روز تا کنون، پرستاران منتظر اجرایی شدن این قانون هستند.

وی با عنوان این مطلب که تمامی اقدامات کارشناسی برای اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری انجام شده است، ادامه داد: به رغم اینکه در طول ۱۱ سال گذشته هر دولتی که روی کار آمد از اجرایی شدن این قانون حمایت کرد و دستورات متعدد روسای جمهوری و معاونین آنها نیز وجود دارد، اما هنوز از اجرای تعرفه های پرستاری خبری نیست.

شریفی مقدم تاکید کرد: جامعه پرستاری انتظار دارد با گذشت بیش از ۱۱ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و طی تمامی مراحل کارشناسی و رفع تمامی بهانه های ممکن و دستور روسای جمهور، این قانون شکل اجرایی به خود بگیرد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که اجرایی شدن این قانون در برنامه ششم توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفته و دولت ملزم است آن را اجرایی کند.

در همین حال، سازمان نظام پرستاری و جامعه پرستاری کشور انتظار دارند با پیشنهاد وزارت بهداشت، به معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و حمایت مجلس شورای اسلامی این قانون اجرایی شود.

سازمان نظام پرستاری طی نامه ای در خرداد ۹۷ با وزارت بهداشت و سازمان مدیریت برنامه ریزی، پیشنهاد دو هزار میلیاردی از محل منابع عمومی برای اجرای قانون داشته و امیدوار است این بار تیم دولت که شامل وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی است، به انتظار پرستاران پایان دهند.

علی اشرف رحمان‌پناه عضو شورای عالی نظام پرستاری، با بیان اینکه وزارت بهداشت برای اثبات ادعای خود مبنی بر وجود اراده برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید بودجه پیشنهادی ارائه دهد، گفت: وزارت بهداشت باید بودجه‌ پیشنهادی برای اجرای این قانون ارائه دهد.

وی با اعتقاد به اینکه هنوز اراده محکمی برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در وزارت بهداشت وجود ندارد، اظهار کرد: وزارت بهداشت حتی برای یکبار بودجه ای به منظور اجرای این قانون در نظر نگرفته است، افزود: این ناشی از نبود اراده‌ جدی در وزارت بهداشت است.

رحمان‌پناه با بیان اینکه سال گذشته سازمان نظام پرستاری بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهاد داد اما در کمیسیون تلفیق مطرح نشد، خاطرنشان کرد: باید وزارتخانه های بهداشت و رفاه ثابت کنند که اراده‌ای در این‌باره در میان مسئولان وجود دارد.

وی، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را عاملی برای صرفه‌جویی هزینه‌ها و حفظ منافع ملی و به‌نفع اقتصاد درمان برشمرد و افزود: با اجرای این قانون جلوی بسیاری از هزینه‌های مازاد و سربار در نظام سلامت کشور گرفته می‌شود.

ساعات کار طولانی، اضافه کاری های اجباری، چند شیفت و نوبت کار کردن و...، باعث فرسودگی شغلی پرستاران شده است. بطوریکه اغلب این نیروها با گذشت چند سال از شروع بکار در این حرفه، گرفتار بیماری های جسمی و افسردگی می شوند. استرس های ناشی از حساسیت های حرفه پرستاری، باعث شده پرستاران از شادابی و طراوت لازم در زندگی شخصی خود برخوردار نباشند و همین مسئله، آسیب هایی برای آنها و خانواده پرستاران به دنبال دارد.

کمبود نیروی پرستاری، منجر به اضافه کاری های اجباری گردیده و همین مسئله، میزان خطاهای پرستاری را بالا برده و کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران را کاهش داده است.

بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از گذشت ۱۱ سال از تصویب آن، گفت: قانون اگر اجرا نمی‌شود، مجری قانون و  وزارت بهداشت تخطی کرده است، علت اصلی اجرایی نشدن و یا اجرای ناقص این قانون کمبود پرستار است. باید وزارت بهداشت جهت افزایش استخدام نیروی پرستاری اقدام کند، البته هر ساله تعداد کثیری نیرو جذب سیستم می شوند اما کماکان با کمبود پرستار مواجه هستیم، اگر کسری در کار وجود داشته باشد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مدافع حقوق پرستاران است و در راستای رضایت پرستاران و مردم تلاش خواهدکرد.

در همین حال، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را در دنیا بی نظیر دانست و ابراز امیدواری کرد این قانون هرچه زودتر اجرایی شود.

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، در واکنش به مشکلات حرفه پرستاری و کمبودهایی که پرستاران را آزار می دهد، گفت: از نظر تعداد نیروی مورد نیاز پرستاری در کشور، با مشکلات جدی روبرو هستیم و سازمان های امور استخدامی و برنامه و بودجه باید در این زمینه شنونده مشکلات باشند و طرحی برای حل مشکلات کمبود نیروی پرستاری در کشور داشته باشند. از طرفی به دنبال ارتقای رضایتمندی مردم از خدمات حوزه سلامت هستیم که بدون توسعه خدمات و مراکز و افزایش دسترسی مردم، این مهم میسر نمی شود و برای ارتقای رضایتمندی مردم، باید خدمات ارائه داد که نیاز به تامین اعتبارات دارد.

آنچه مسلم است، اینکه همه بر اجرایی شدن این قانون تاکید دارند، اما مشخص نیست چرا بعد از گذشت ۱۱ سال از تصویب آن، هنوز اراده ای بر اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha