در پشت پرده صید کشتی‌های چینی در سواحل جنوبی کشور رانت‌هایی نهفته است برخی با استفاده از خلأهای قانونی، صیدهای بی‌رویه توسط کشتی‌های چینی را ساماندهی کرده‌اندانواع ماهی‌ها توسط كشتی‌های چینی در آب‌های ایران صید می‌شود و بومیان را به لحاظ معیشتی با مشكل مواجه كرده است.

پشت پرده صید کشتی‌های چینی در سواحل جنوبی کشور

سلامت نیوز:در پشت پرده صید کشتی‌های چینی در سواحل جنوبی کشور رانت‌هایی نهفته است برخی با استفاده از خلأهای قانونی، صیدهای بی‌رویه توسط کشتی‌های چینی را ساماندهی کرده‌اندانواع ماهی‌ها توسط كشتی‌های چینی در آب‌های ایران صید می‌شود و بومیان را به لحاظ معیشتی با مشكل مواجه كرده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،نبود نظارت از سوی استاندار و استانداری، بزرگ‌ترین لطمه را به ذخایر آبی سیستان‌وبلوچستان و صیادان و مردم محرومش وارد می‌کندترالرها و کشتی‌های چینی برای صیادان تداعی‌کننده بیکاری و بدبختی‌اند. به گفته صیادان ایرانی چینی‌ها با جارو کردن دریا دیگر چیزی برای ما باقی نمی‌گذارند. حضور ترالرها در آب‌های دریای عمان که تعداد زیادی از آن‌ها چینی هستند، موجب شده تا صیادان سیستان و بلوچستان و دریای عمان در سال‌های گذشته از ترالر و کشتی چینی خاطره خوبی نداشته باشند. فعالیت ماهیگیری چینی‌ها در خلیج فارس و دریای عمان موضوعی بود كه تابستان امسال جنجال زیادی به پا كرد؛ آن زمان تصاویری در فضای مجازی منتشر شد كه جنجال‌های بسیاری را با خود به همراه داشت. این تصاویر مربوط به كشتی‌هایی بود كه در دریاهای كشورمان به صورت گسترده صید ماهی انجام‌می‌دادند.

گفته می‌شد كه این تصاویر مربوط به كشتی‌های چینی است كه خلیج فارس و دریای عمان را به منظور برداشت از منابع آبزیان در كشور ما اجاره كرده‌اند و علاوه بر ماهیان هدف بسیاری از ماهیان دیگر نیز در جریان این صیدها از منابع آبزیان كشور ما برداشت می‌شود و همچنین آسیب‌های بسیاری به بستر دریا و دیگر آبزیان موجود وارد خواهد شد. آنچه كه در این تصاویر مشاهده می‌شد، صید بسیار گسترده توسط تورها و ابزارهایی با ابعاد بزرگ بود. در همان زمان فرماندارجاسك به همراه تعدادی از خبرنگاران این حوزه به منظور بررسی این وضعیت به دریا رفتند و گفته می‌شد بعد از طی چهار مایل دریایی، كارگران این كشتی‌ها با قایق فرار كردند و پس از بررسی كشتی انواع بسیاری از ماهی‌هایی كه مجوز صید برای آن‌ها وجود نداشت در كشتی یافت شد. این در حالی بود كه مسئولان می‌گفتند برای كنترل این كشتی‌ها سیستم‌های فنی وجود دارد كه به آن‌ها دسترسی دارند اما طبق آنچه كه فرماندار جاسك گفته بود درظاهر كنترلی بر كار كشتی مورد نظر صورت نمی‌گرفته است. بومی‌های منطقه نیز مدعی بودند كه انواع ماهی‌ها توسط كشتی‌های چینی در آب‌های ما صید می‌شوند و این موضوع بومیان را به لحاظ معیشتی با مشكل مواجه كرده است.

طرح سوال از وزیر جهاد كشاورزی

«قانون» در خصوص میزان رسیدگی به این وضعیت از سوی دولت از دوتن از نمایندگان مجلس پرسشی را مطرح كرده كه پاسخ كوتاهی به آن داده شده است. احمد مرادی نماینده بندرعباس در پاسخ به این پرسش كه پیگیری ماهیگیران چینی در دریای جنوب به كجا رسیده است، می‌گوید: پیگیری‌ها صورت گرفته و طرح سوال از وزیر جهاد كشاورزی داریم. اكنون طرح سوال اعلام وصول شده است و باید به صحن علنی مجلس وارد شود. احتمالا بعد از تعطیلات به صحن علنی می‌آید. سید مصطفی ذوالقدر نماینده میناب نیز در خصوص وضعیت ماهیگیران چینی می‌گوید: ما درگذشته بارها هشدار دادیم و اعلام كردیم كه كشتی‌های غول پیكر چینی نسل ماهی را از بین می‌برند. این موضوع در حال پیگیری است باید ببینیم كه چه اقدامی در این خصوص صورت می‌گیرد.

وطن فروشی برخی شهروندان ایرانی

حسین هاشمی تختی، نماینده مردم هرمزگان نیز در این خصوص گفته است: متاسفانه دریای خلیج فارس توسط عده‌ای از شهروندان ایرانی مورد سوء استفاده قرار گرفته است. واقعیت این است که چند نفر از شهروندان ایرانی برای صید تنها یک نوع ماهی از شیلات، مجوز گرفته‌اند که با سوءاستفاده از این مجوز، آن را تحت اختیار چینی‌ها قرار داده‌اند. در حال حاضر نیز چینی‌ها مانند جارویی به شکار ماهی‌ها و آبزیان خلیج فارس پرداخته اند و این ماهی‌ها را به کشورهای خود صادر می‌کنند؛ بنابراین باید گفت که کلیپی که در فضای مجازی تحت عنوان غارت ماهی‌ها به سبک چینی‌هاست، صحت دارد. در این زمینه شیلات مقصر اصلی است و به این دلیل كه نظارت کافی نداشته است، باید پاسخگو باشد».

صید غیر قانونی پنج‌ هزار شناور بی‌هویت

پیشتر مدیرعامل اتحادیه صیادان خوزستان گفته بود که پنج‌ هزار شناور بی‌هویتی كه در صیدگاه‌های استان به صورت غیرقانونی صید می‌کنند، منابع دریایی را با خطر جدی روبه‌رو کرده‌اند. با کم شدن ذخایر آبزیان در سواحل استان درآمد صیادان بومی بسیار کاهش پیدا کرده است؛ به‌طوری که به صورت میانگین هر صیاد در ماه ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارد. ذخایر دریا با توجه به صید بی‌رویه و نبود اقدام جدی برای تجدید این منابع رو به پایان است و خشکسالی و تعطیل‌شدن کشاورزی و بالا گرفتن بیکاری موجب شده است که هر مسئولی که سرکار می‌آید جویندگان کار را به سمت دریا و صید هدایت کند که این موضوع موجب کاهش شدید درآمد صیادان شده است. برخی از صیادان هستند که بر اثر حادثه شناورهای خود را از دست داده‌اند. برخی هم با ١٠‌ سال سابقه کاری بازنشسته شده‌اندکه تنها ماهیانه ۲۰۰‌هزار تومان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند. عده‌ای هم تحت نظر کمیته امداد و بهزیستی امورات زندگی خود را می‌گذرانند و وضع معیشتی مناسبی ندارند.

سفره صیادان روز به روز خالی‌تر می‌شود

برخی ماهیگیران غیر قانونی را صیادان چینی و هندی می‌دانند. عباس کثیر، امام‌جمعه بندرچارک گفته است که با هدایت مسئولان کشتی‌های خارجی به‌ویژه صیادان هندی به آب‌های خلیج فارس ورود پیدا کرده‌اند و زندگی صیادان بومی این منطقه را به‌شدت تحت‌ تاثیر قرار داده‌اند. زندگی حدود ٧٠‌درصد مردم غرب هرمزگان به‌ عنوان قطب صیادی ایران از راه دریا می‌گذرد، با این حال سفره صیادان هر روز خالی و خالی‌تر می‌شود. صیادان بومی این منطقه باید صدها مایل را طی کنند بلکه بتوانند چند کیلو ماهی برای امرار معاش خود صید کنند و گاهی هم دست خالی باز می‌گردند.

رانت پشت پرده کشتی‌های چینی

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس از رانت‌ها و پشت پرده‌هایی خبر می‌دهد که باعث حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ایران شده است. او گفته است: کشتی‌های صنعتی نباید در محدوده منابع آبی کشور به صید بپردازند. بنده احساس می‌کنم، پشت پرده صید کشتی‌های چینی در سواحل جنوبی کشور رانت‌هایی نهفته است و این افراد با استفاده از خلأهای قانونی، صیدهای بی‌رویه توسط کشتی‌های چینی را ساماندهی کرده‌اند. او ادامه می‌دهد: صیدهای بی‌رویه آبزیان توسط کشتی‌های صنعتی و چینی صیادان را گله‌مند کرده است؛ این درحالی است که صیادان سنتی به جز صید ماهی منبع اقتصادی دیگری برای ارتزاق ندارند، اما متاسفانه کشتی‌های صنعتی با صید ماهی‌های خرد و بزرگ، اقتصاد صیادان داخلی را بر هم می‌زنند.

كشتی‌های بزرگ ماهی‌خوار در قلب دریای جنوب

عبدالغفور ایران‌نژاد، نماینده مردم چابهار در مجلس نیز گفته است که نه‌تنها صید ترال توسط کشتی‌های چینی در آب‌های عمان انجام می‌شود، بلکه حدود ٢۶ تا ٢٨ کشتی بزرگ صیادی نیز از استان‌هایی چون هرمزگان و بوشهر برای صید ترال راهی آب‌های چابهار می‌شوند. وجود نظارت‌های قوی و اعمال محدودیت‌های شدید برای صید مخرب ترال در استان‌های مذکور باعث شده صیادان آن‌ها برای این‌گونه صید راهی آب‌های چابهار شوند و با پرداخت پول به شیلات سیستان‌وبلوچستان و در غیبت نظارت از سوی استاندار و استانداری، بزرگ‌ترین لطمه را به ذخایر آبی سیستان‌وبلوچستان و صیادان و مردم محرومش وارد کنند.

ضد و نقیض‌گویی سازمان شیلات

اكنون به گفته كارشناسان، سازمان شیلات زیر بار نمی‌رود و مدیران این سازمان گاهی با گفته‌های ضد و نقیض حضور چینی‌ها و هندی‌ها را در آب‌های ایران تایید و گاهی به‌طور کل رد می‌کنند. هدایت‌ا... میرمرادزهی، مدیرکل شیلات سیستان‌وبلوچستان اعلام کرده است که کشتی‌های چینی وجود دارند، اما متعلق به چینی‌ها نیستند و دارای شریک ایرانی‌اند و از سویی، مجوزهای یک تا دو ماهه برای کشتی‌های صید «ترال» چینی و تنها برای صید ماهی‌های غیرماکول ( حرام‌گوشت) صادر شده است. پیشتر نیز مجری طرح توسعه پایدار صید فانوس ‌ماهیان هم گفته بود: کاهش میزان ذخایر در آب‌های کم‌عمق جنوب ربطی به فعالیت شناورهای صیادی ندارد، بلکه صید بی‌رویه قاچاق صیادان سنتی علت اصلی است.

آب‌های ایران در اجاره چینی‌ها

صید ترال در آب‌های ساحلی کشورمان موجب شده تا امکان صید برای لنج‌ها و کشتی‌های ایرانی تنها در فواصل دور از ساحل ممکن باشد؛ موضوعی که بارها مورد اعتراض صیادان وطنی قرار گرفته تا حتی به گوش دادستانی هم برسد. صیادان تاکید دارند، هر چه بیشتر از مسئولان بخواهند موضوع را پیگیری كنند، ممکن است مجوز صیدشان باطل و به کل زندگی شان فلج شود. به گفته برخی هر شناوری که در آب‌های ایران تردد می‌کند باید ۵١‌ درصد سهامش در اختیار ایران بوده و تحت پرچم کشورمان باشد؛ در غیراین صورت تردد آن غیرقانونی بوده و با آن‌ها برخورد می‌شود. مسئولان نیز معتقدند در حالی كه ٨٠٠ فروند ناوگان ایرانی در آب‌های بین‌الملل مشغول صید ماهی هستند، چه لزومی دارد که از آب‌های ایران برای صید به شناورهای چینی اجاره داده شود؟

پرونده ماهیگیران چینی در گیرو دار گذر زمان

بنابراین صید ماهیان ایرانی توسط کشتی‌های چینی، واقعیتی است که باعث نارضایتی بسیاری از صیادان زحمت‌کش شده است. مرداد ۹۴ و تنها دو روز بعد از اعلام خبر توقیف «۱۰ کشتی ماهی‌گیری» چینی توسط کشورمان، سرپرست اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان، علت توقیف آن‌ها را «ورود غیرمجاز به آب‌های سرزمینی ایران» بیان کرده است. در حالی که استاندار وقت سیستان و بلوچستان از توقیف کشتی‌های چینی با 70 تا 80 خدمه و انتقال آن‌ها به بندر چابهار خبر داده بود، محسنعلی گلشنی، سرپرست وقت اداره کل شیلات این استان، اعلام کرد: دلیل توقیف این کشتی‌های صیادی، انجام «صید ترال» نیست، بلکه ورود و توقف غیرمجاز در محدوده آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است. از آن روز‌ها سه سال گذشته، اما این گذشت زمان هم نتوانسته به ماجرای حضور چینی‌ها در آب‌های جنوبی کشورمان و صید ترال پایان دهد و همچنان زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که حکایت از آن دارد که صید ماهیان ایرانی (و دیگر گونه‌های کف زی دریا) توسط کشتی‌های چینی، البته با تمهیدات جدید و پیچیده ادامه دارد؛ این بار با یک تفاوت مهم،زیر پرچم ایران.

پیچیدگی داستان صیادان چینی

در حال حاضر اوضاع به قدری پیچیده شده که حتی نمایندگان مجلس را نیز به نوعی مستاصل کرده است، تا جایی که می‌بینیم سید مصطفی ذوالقدر، نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «آن‌قدر درباره صیادان چینی صحبت کرده‌ام که خسته شدم و گوش کسی بدهکار نیست. مردم می‌گویند، کشتی‌های چینی در دریا هستند و شیلات می‌گوید، نیست؛ مشخص نیست باید چه کاری انجام داد. وی در پاسخ به این که آیا مجلس نمی‌تواند صحت و سقم این موضوع را پیگیری کند، می‌گوید:«کشتی‌های چینی در ایران حضور دارند و ما هم هزاران بار پیگیری کرده‌ایم، اما رییس سازمان شیلات حرف کسی را گوش نمی‌کند». این صحبت‌ها به شدت ناامیدکننده است و نشان از مشکلاتی بسیار وسیع‌تر از حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ساحلی کشورمان برای صید ترال و با پرچم ایران دارد.

پاسخ‌های غیر منطقی و ابهام برانگیز

توضیحات احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. او می‌گوید: «کشتی‌های چینی در خلیج فارس و آب‌های جنوبی کشور حضور دارند که پیش از این سازمان شیلات ایران آن را انکار می‌کرد و امروز می‌گوید، کشتی‌های چینی با پرچم ایران به خلیج فارس می‌آیند و سیر می‌کنند. معلوم است هر کشتی که بخواهد در آب‌های ایران سیر کند، باید پرچم کشورمان را روی شناورش نصب کند!»اما مگر می‌شود این صید در این ابعاد بدون مجوز باشد؟ اصلا مگر ممکن است مجوزی صادر شود که بر اساس آن ریشه کنی همه موجودات پهنه آبی مجاز باشد؟ اگر ممکن است، چگونه صیادان از آن بی خبرند و اگر ممکن نیست، چگونه برای کشتی‌های چینی ممکن شده؟ آیا با اتفاقی عجیب و ابهام برانگیز مواجه نیستیم که فوریت و ضرورت دارد، نهاد‌های نظارتی در خصوص آن تحقیق کنند؟!به گفته مسئولان وقت، پس از بررسی‌های بسیار مشخص شد که این کشتی‌ها برای یک شرکت ایرانی، پیمانکاری در صید ماهی فعالیت می‌کرده‌اند، اما درظاهرشرکت ایرانی اقدامات اداری را در زمان مقرر انجام نداده و باعث بروز این مشکل شده است. این در حالی بود که اخباری در خصوص بیکار شدن صیادان ایرانی منتشر می‌شد که نتیجه صید ترال توسط چینی‌ها بود؛ صیدی که باید غیرمجاز باشد، اما درظاهربرای کشتی‌های خارجی این گونه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha