سخنگوی وزارت بهداشت گفت:90 درصد مردم کشور کمتر از حد نیاز کلسیم دریافت می‌کنند و با توجه به افزایش شدید قیمت لبنیات، از همه کسانی که در زنجیره تولید و عرضه لبنیات نقش دارند، درخواست داریم که به تامین لبنیات و تعیین قیمت مناسب این فرآورده‌ها توجه کنند.

سلامت نیوز:  سخنگوی وزارت بهداشت گفت:90 درصد مردم کشور کمتر از حد نیاز کلسیم دریافت می‌کنند و با توجه به افزایش شدید قیمت لبنیات، از همه کسانی که در زنجیره تولید و عرضه لبنیات نقش دارند، درخواست داریم که به تامین لبنیات و تعیین قیمت مناسب این فرآورده‌ها توجه کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی با حضور خبرنگاران درباره گرانی شیر و لبنیات در چند ماهه اخیر نیز اظهار داشت: امروزه میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های لبنی یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی- اجتماعی است. افزایش رشد، ارتقای هوش و قدرت فراگیری، افزایش توان کاری، افزایش طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی زودهنگام از مزایای مصرف روزانه شیر ولبنیات است.
به گفته او، شیر به دلیل دارا بودن ترکیبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبیعت است که می‌تواند به طور متعادل تمام نیازهای بدن شامل رشد، تامین انرژی، ساخت و ترمیم بافت‌ها را تامین کند.


وی افزود: با وجود اینکه حدود 60 درصد مردم کشور ما چاق یا دارای اضافه وزن هستند و مصرف غذاهای چرب و شور نظیر فست فودها و نیز مواد مضر شیرین نظیر نوشابه‌ها در کشور شایع است، مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های آن در کشور ما 190 گرم در روز است که از مقدار توصیه شده (250 گرم) کمتر است. بیش از 90 درصد مردم کشور ما کمتر از حد نیاز کلسیم دریافت می‌کنند. شیر و فرآورده‌های آن بهترین منبع کلسیم هستند. کلسیم در رشد و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها نقش اساسی دارد.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بررسی‌های علمی حاکی از آن است که 40 درصد زنان بالغ و 35 درصد مردان بالغ کاهش ترکم استخوان دارند و حداقل 2.2 میلیون نفر از مردم کشور دچار پوکی استخوان هستند.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: افزایش قیمت شیر و لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم باعث افزایش پوکی استخوان، کاهش سن بروز پوکی استخوان و کاهش سرعت رشد استخوانی دانش آموزان می‌شود. شکستگی خودبه‌خودی و بدون ضربه و آسیب قابل توجه از عوارض مهم پوکی استخوان است. حدود 50 هزار مورد شکستگی لگن مربوط به پوکی استخوان در کشور در افراد مسن به وجود می‌آید که عوارض و هزینه‌های قابل توجه آن به خانواده‌ها و کشور وارد می‌شود.
حریرچی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت شدید شیر و لبنیات در مدت اخیر، ما از همه کسانی که در زنجیره تولید و عرضه شیر و لبنیات نقش دارند، درخواست داریم که علاوه بر نقش اقتصادی به مسئولیت‌های اجتماعی خود هم در تامین شیر و لبنیات برای مردم عزیز کشورمان و تعیین قیمت این فرآورده‌ها توجه جدی کنند.
وی گفت: از دستگاه‌های نظارتی درخواست داریم که با متخلفان افزایش قیمت شیر و لبنیات برخورد بسیار جدی کنند. از خانواده‌ها درخواست داریم شیر و لبنیات را در اولویت انتخاب مواد غذایی خود قرار دهند.
حریرچی افزود: خانواده‌های با درآمد متوسط و بالاتر حتما با کاهش مصرف مواد غذایی چرب و پرکالری و شیرین، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهند. از مسئولان ذی ربط درخواست داریم که با افزایش قدرت خرید خانوارهای فقیر و آسیب پذیر و همچنین عرضه مستقیم و رایگان یا بسیار ارزان شیر و لبنیات برای این عزیزان نظیر بسته‌های حمایت کالایی و توزیع شیر مدارس در این زمینه بیش از پیش فعال باشند.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره میزان خودکفایی کشور در تولید دارو و مواد اولیه دارویی افزود: وجود تمام تهدیدها و تحریم‌های دشمنان، میزان خودکفایی در تولید دارو و مواد اولیه دارویی در کشور طی سال‌های اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همان طور که قبلا اعلام شد 98 درصد مقدار عددی و 70 درصد مقدار ریالی داروی مصرفی مردم ایران تولید داخلی است. هم اکنون سهم مواد اولیه و موثر ایرانی در تولید داروی کشور به 67 درصد رسیده که در مقایسه با کشورهای هم سطح خودمان رکورد کم نظیری است.
معاون وزیر بهداشت گفت: در سال 95 این سهم 54 درصد بوده است. سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخلی دارو و مواد اولیه و موثره ایرانی است و از مردم و پزشکان عزیز نیز درخواست همکاری بیشتر و حمایت از دانشمندان و داروسازان متعهد کشور خودمان در تولید داروی مورد نیاز کشور عزیزمان را داریم.

* ماجرای سیب زمینی آلوده
سخنگوی وزارت بهداشت درباره ماجرای سیب زمینی آلوده در یکی از استان‌ها نیز بیان کرد: محصولات کشاورزی اصلی مردم که شامل 15 قلم میوه‌ اصلی مثل سیب و پرتقال و سبزیجات برگی و سیب زمینی و پیاز است بررسی شده و اگر آلودگی وجود داشته باشد، گزارش می‌شود. در حال حاضر به دنبال کددار کردن مزارع نیز هستیم. برخی خبرهای منفی درباره سیب زمینی آلوده و وجود وایتکس در شیر و آلودگی مرغ و غیره، کمکی نمی‌کند. اکثر استانداردهای کشور در کیفیت مواد غذایی به سختگیری اتحادیه اروپا و حتی شدیدتر است. با این حال با متخلفان برخورد می‌شود، اما بهتر است اخبار منفی ترویج نشود.

* ممنوعیت ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان و گزارش تخلفات
معاون وزیر بهداشت در ادامه این نشست خبری درباره ممنوعیت اجراع بیمار به خارج از بیمارستان اظهار داشت: بیمارستان‌ها موظف هستند همه داروها و تجهیزات مورد تجویز پزشکان شاغل مربوطه را مطابق لیست دارونامه اختصاصی بیمارستان، در داخل بیمارستان تامین کنند.
وی گفت: یک موضوع بسیار مهم دیگر که نیاز به یادآوری مجدد دارد، ممنوعیت اکید و مطلق ارجاع بیمار به خارج بیمارستان در همه بیمارستان‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی و سایر بیمارستان‌ها است. بیمارستان‌ها موظف هستند همه داروها و تجهیزات مورد تجویز پزشکان شاغل مربوطه را مطابق لیست دارونامه اختصاصی بیمارستان، در داخل بیمارستان تامین کنند. همچنین هر گونه دریافتی خارج از صورت حساب رسمی بیمارستان و هر گونه دریافتی غیر از صندوق بیمارستان و بدون ارائه صورت حساب رسمی کاملا ممنوع است.
وی افزود: متاسفانه در بعضی از بیمارستان‌ها مواردی از این تخلفات دیده می‌شود، از مردم درخواست داریم هر گونه تخلف و هر شائبه تخلف در این زمینه هم در مورد بیماران خانواده خودشان و هم در مورد سایر بیماران را با صرف یک دقیق وقت به تلفن 190 اطلاع دهند. همکاران ما به طور شبانه روزی آماده پاسخگویی و پیگیری این موارد هستند و بعد اثبات تخلف حداکثر برخورد قانونی انجام خواهد شد.

*سالگرد زلزله کرمانشاه
حریرچی با اشاره به سالگرد زلزله کرمانشاه گفت: با عرض تسلیت به مناسبت فوت هموطنان عزیزمان، برخی اقدامات انجام شده مهم در آن زمان که مورد تقدیر مجامع بین المللی و ثبت رکوردهای جهانی در خدمت رسانی به مردم در شرایط بحرانی شد و نیز اقدامات فعلی شامل اعزام ٧٣٥٠ مصدوم در کمتر از 20 ساعت، استقرار شش بیمارستان سیار در کمتر از ١٥ساعت و انجام ١٩٨٠عمل جراحی در کمتر از سه روز از اقدامات وزارت بهداشت بود.
وی افزود: انجام موفق حدود ١٠٠عمل جراحی پیوند عضو، نبود کمبود دارو و تجهیزات برای اولین بار با توجه به وسعت حادثه،‌ نبود کمبود خون و فرآورده‌های خونی با توجه به تعداد مصدومان، کنترل کامل بیماری‌های واگیر، تعمیر کامل 190 باب واحد بهداشتی درمانی آسیب دیده تا خرداد امسال، ساخت 45 باب خانه بهداشت و 7 مرکز جامع سلامت جدید به همت خیرین که 30 واحد آنها قابل افتتاح است و بقیه تا خرداد 98 افتتاح خواهد شد، از جمله این موارد است.
وی ادامه داد: همچنین مقاوم سازی و بازسازی بیمارستان آسیب دیده سرپل ذهاب که از اول آذر بهره برداری خواهد شد و در این فاصله در بیمارستان موقت بانگر با ظرفیت بیشتر از تخت‌های قبلی شهرستان خدمت رسانی انجام می‌شد، تعمیر و بازسازی بیمارستان قصر شیرین که در حال اتمام است، آغاز احداث یک بیمارستان 50 تختخوابی توسط خیرین کاشان در سرپل ذهاب و یک بیمارستان 96 تختخوابی توسط خیرین و بانک‌ها در اسلام آباد غرب، ادامه ساخت بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان ثلاث باباجانی و راه اندازی بیمارستان موقت در ثلاث باباجانی تا آخر آبان نیز ار جمله اقدامات وزارت بهداشت در این مناطق است.

* آمادگی وزارت بهداشت برای مراسم شهادت امام رضا (ع)
حریرچی درباره آمادگی وزارت بهداشت برای مراسم شهادت امام رضا (ع) گفت: اوج عزیمت زائران به سمت مشهد از دوشنبه و سه شنبه این هفته است و آمادگی لازم وزارت بهداشت برای کمک به زائران و اقدامات بهداشتی و درمانی در این مراسم وجود دارد. مسئول این کار نیز دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که اقدامات اصلی را انجام می‌دهد.

* 40 درصد تخت های بیمارستان های خصوصی خالی است
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره وضعیت بیمارستان‌های خصوصی و مشکلات مالی این بیمارستان‌ها گفت: بخش عمده‌ای از خدمات توسط بیمارستان‌های خصوصی ارائه می‌شود، اما درصد بالایی از خدمات بستری نیست. 40 درصد تخت‌های این بیمارستان‌ها در حال حاضر خالی است که دلیل اصلی این موضوع عدم توانایی مردم برای تامین هزینه‌های مربوطه است. از طرفی بیمارستان‌ها نیز تمایلی به کاهش هزینه‌ها برای خدمت رسانی ندارند. این تخت‌های بیمارستانی جزو سرمایه کشور هستند و باید بتوان از این تخت‌ها استفاده بهینه کرد.
وی افزود: به هر حال در کشور همه هزینه‌ها تا حدودی افزایش داشته و خود بیمارستان‌های خصوصی نیز مدعی افزایش دستمزدها نیستند، اما درخواست این بیمارستان‌ها درباره اصلاح تعرفه‌ها در زمینه هتلینگ و محل اقامت و غذا و غیره است.
حریرچی ادامه داد: در بیمارستان‌های خصوصی 80 درصد بیماران بستری یا به طور مستقیم یا غیرمستقیم از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند. این کار با دو مکانیزم انجام می‌شود. یعنی یا همان جا با بیمه تکمیلی قرارداد دارند یا بیمار به صورت خسارت متفرقه این هزینه را دریافت می‌کند. بیمه‌های تکمیلی طبق قانون مجاز به انجام خدمات در بسته بیمه پایه نیستند. در حالی‌که بیش از 90 درصد خدمات بیمارستان‌های خصوصی در بیمه پایه انجام می‌شود. در برخی دستگاه‌ها، بیمه‌های تکمیلی از منابع عمومی پرداخت می‌کنند که خلاف قانون است. یعنی دستگاه‌هایی که از منابع عمومی استفاده می‌کنند اجازه ندارند در بیمه تکمیلی از این منابع استفاده کنند.

* کمبود برخی اقلام مصرفی پزشکی
حریرچی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره کمبود دستکش لاتکس، چسب و آنژیوکت در بیمارستان‌ها نیز اظهار داشت: شرایطی که تحریم به وجود آورده به این شکل نیست که بگوییم صفر یا بی تاثیر است. اولا تحریم‌های خارجی و مشکلات داخلی وجود دارد. طی چند ماه اولیه بعد از اعلام تحریم‌ها توسط آمریکا، مشکلات قابل توجهی وجود داشت و برخی از واردکنندگان و تولیدکنندگان، همراهی لازم را در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی نداشتند. یعنی انتظار داشتند مانند تحریم‌های گذشته، افزایش شدید قیمت بدون هزینه تمام شده انجام شود و از شرایط تحریم استفاده کنند، در حالی‌که برعکس این موضوع انتظار می‌رفت.
وی افزود: اکثر تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی همکاری بسیار خوبی را در این زمینه انجام دادند. بعد از شوک اولیه، در اکثر کالاها به حد طبیعی رسیدیم. حد طبیعی یعنی اینکه برخی اقلام دارویی ممکن است دچار کمبود شود. درخواست ما این است که با وجود تشدید جو روانی دشمن، مردم از نگهداری دارو خودداری کنند. برخی ملزومات مصرفی به اندازه مصرف سه ماه توزیع می‌شود، اما در عرض پنج روز تمام می‌شود. بخشی از این موضوع ممکن است به خاطر تقلب و قاچاق باشد، اما از طرفی برخی افراد اقدام به ذخیره سازی می‌کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مردم مطمئن باشند در شرایط فعلی تغییر جدیدی رخ نمی‌دهد و آمریکا نمی‌تواند بیش از این به ما فشار وارد کند. شرایط کشور کاملا با ثبات است و وابستگی به مواد اولیه دارویی به 33 درصد کاهش یافته و روز به روز این موضوع بهتر می‌شود.

* ضرر طرح تحول سلامت به بیمه‌های تکمیلی
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره اظهار نظر اخیر یکی از اعضای شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران درباره ضرر طرح تحول سلامت به بیمه‌ها نیز بیان کرد: نکته مشخص این است که بیمه‌های تکمیلی از بدو تاسیس در حوزه درمان در اکثر موارد ضررده بودند. ضریب پرداخت خسارت این بیمه‌ها نسبت به حق بیمه دریافتی به مدت بیش از 10 سال بالاتر از یک بوده است. یعنی بیش از دریافت حق بیمه، خسارت پرداخت می‌کردند.
حریرچی ادامه داد: بعد از طرح تحول سلامت، قسمتی از بیماران به بیمارستان‌های دولتی به علت افزایش کیفیت مراجعه کردند و بیمه‌های تکمیلی نیز در این فاصله با توجه به ضررهای هنگفت قبل از طرح تحول سلامت، تصمیم‌هایی گرفتند و شرایط پرداخت را سختگیرانه کردند. در آن زمان با حضور وزیر اقتصاد و رئیس بیمه مرکزی جلساتی داشتیم و کمک‌هایی انجام شد و ضرر و زیان بیمه‌های تجاری در بیمه‌های تکمیلی نسبت به گذشته به طور واضحی کمتر شده و انتظار داریم بیمه‌های تکمیلی کمک بیشتری در این زمینه به بیمارستان‌های دولتی انجام دهند.

*ارتباط وزارت بهداشت و وزارت رفاه در دوره جدید
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره ارتباط وزارت بهداشت و وزارت رفاه در دوره جدید تصدی پست وزارت توسط محمد شریعتمداری گفت: اظهاراتی که وزیر جدید رفاه داشتند نوید رابطه بسیار بهتری نسبت به گذشته را می‌دهد. تاکید شده که بدهی سازمان‌های بیمه‌گر از جمله تامین اجتماعی باید به موقع پرداخت شود. همچنین تاکید شده که خدمت رسانی به مردم و افزایش محافظت مالی از مردم باید به شکل بهتری انجام شود. امیدواریم در این زمینه‌ها همکاری‌های لازم اتفاق بیفتد.
وی افزود: درباره تجمیع بیمه‌ها نیز چیزی به جز اجرای قانون را انتظار نداریم. در قانون برنامه پنجم توسعه آمده که سازمان بیمه سلامت برای تجمیع بیمه‌ها تشکیل شده است. در قانون برنامه ششم توسعه نیز تاکیدات متعددی بر وحدت رویه و ایجاد پرونده الکترونیک و نظام ارجاع با هدایت سازمان بیمه سلامت انجام شده است.

* کیفیت داروهای داخلی و پوشش بیمه‌ای داروهای خارجی با وجود مشابه داخلی
حریرچی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت داروهای داخلی و پوشش بیمه‌ای داروهای خارجی نیز گفت: وزارت بهداشت مطابق قانون عمل می‌کند و بر اساس قانون و مصوبات مجلس، دارویی که تولید داخل بوده و کیفیت مناسبی داشته باشد، بعد از ورود به بازار، مصرف داروی خارجی و واردات آن باید به حداقل یا صفر برسد. سازمان‌های بیمه‌گر نیز وقتی داروی مورد تایید وجود داشته باشد، دارویی را تحت پوشش قرار می‌دهند که تولید داخل است.
وی افزود: در برخی موارد بعضی مردم باروهای غلطی دارند که فکر می‌کنند داروهای خارجی بهتر از داخلی است. در حالی‌که برخی داروهای خارجی حتی وقتی مهر اروپایی می‌خورند نیز ساخت کشورهای درجه دو و سه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha