سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 257558

به دلیل خطرآفرینی نصب و استفاده از بخاری و وسایل گرمایشی غیراستاندارد، برای جلوگیری از حوادث ناگوار باید از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده و نکات ایمنی در این رابطه را رعایت کرد.

هشدار؛ مراقب قاتل خاموش باشید!

سلامت نیوز:  به دلیل خطرآفرینی نصب و استفاده از بخاری و وسایل گرمایشی غیراستاندارد، برای جلوگیری از حوادث ناگوار باید از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده و نکات ایمنی در این رابطه را رعایت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،با توجه به سرد شدن هوا و استفاده شهروندان از بخاری‌های گازسوز، رعایت الزامات و نکات ایمنی برای استفاده از بخاری‌های گازسوز الزامی است.

بخاری گازسوز و ملحقات آن از جمله شلنگ‌های رابط، باید دارای علامت استاندارد بوده و براساس دستورالعمل‌های فنی سازنده، نصب و مورد بهره‌برداری قرار گیرد و در صورت لزوم و از جمله در مکان‌های آموزشی، دسترسی اطفال و دانش‌آموزان به بخاری و سایر اجزا و ملحقات آن به نحو مناسبی محدود و آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان داده شود.

طبق توصیه سازمان استاندارد، بخاری‌ها باید در محل‌هایی که کف و جداره دیوارهای آن در برابر آتش مقاوم باشد، نصب شود و دودکش‌های مورد استفاده نباید دارای هیچگونه منفذ و یا نشتی بوده و خروجی آن از پشت بام حداقل یک متر از سطح بام و نیز دیواره‌های جانبی بام، فاصله داشته باشد.

همچنین نصب کلاهک با شکل H در خروجی دودکش و نیز اطمینان یافتن از باز بودن طول مسیر آن الزامی است. شیب این لوله‌ها باید رو به بالا و مطابق دستورالعمل‌های نصب بخاری باشد و قطر لوله‌های دودکش نیز باید مساوی یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز در نظر گرفته شود.

در عین حال استفاده از دودکش و یا شیر گاز مشترک برای دو یا چند وسیله گازسوز مجاز نیست و عبور دودکش بخاری از شیشه، مجاز نبوده و لوله دودکش باید در فاصله ایمن از مواد آتش‌گیر، از جمله پرده‌ها، نصب شود و شعله بخاری در هنگام روشن بودن باید آبی و پایدار باشد ضمن آن‌که از بخاری‌های بدون دودکش نباید در فضاهای کاملا بسته و برای مدت طولانی استفاده شود.

موضوع دیگر که باید به آن اشاره کرد این است که بخاری‌ها و سایر اجزا و یا الحاقات سیستم گرمایشی باید هر سال قبل از استفاده مجدد، مورد بررسی و بازبینی قرار گیرند و هرگونه نقص در سیستم و یا عملکرد بخاری‌ها فقط باید از طریق مراکز فنی مجاز اصلاح و از دست‌کاری بخاری خودداری شود.

در پایان نیز باید توجه داشت که سیستم‌های کنترلی از جمله ODS و سنسورهای خاص، برای حفاظت و ایمن نگاه داشتن مصرف‌کنندگان از خطرات احتمالی، بر روی بخاری‌ها تعبیه شده است بنابراین از دست‌کاری و یا قطع آنها اکیدا خودداری شود.

علاوه بر این عموم شهروندان در هنگام خرید بخاری و وسایل گرمایشی باید ضمن توجه به نشان استاندارد کالا، به برچسب انرژی و رده انرژی آن نیز توجه داشته باشند. طبق اعلام سازمان ملی استاندارد ایران شهروندان می‌توانند در راستای حفظ سلامتی و ایمنی، در صورت مشاهده هرگونه وسایل گرمایشی غیراستاندارد با شماره تلفن گویای سازمان استاندارد (۱۵۱۷) یا سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارتباط برقرار کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha