ایرانیان سال‌هاست شعر« میازار موری که دانه‌کش است؛که جان دارد و جان شیرین خوش است» را فراموش کرده اند؛ شعری که نمایانگر فرهنگ غنی نیاکان ما در احترام به حقوق حیوانات بوده است.

سریال تلخ حیوان آزاری همچنان ادامه دارد

سلامت نیوز:ایرانیان سال‌هاست شعر« میازار موری که دانه‌کش است؛که جان دارد و جان شیرین خوش است» را فراموش کرده اند؛ شعری که نمایانگر فرهنگ غنی نیاکان ما در احترام به حقوق حیوانات بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،اما این روزها پایانی برای اخبار تلخ حیوان آزاری در ایران وجود ندارد، یک روز راننده‌ای در زنجان با بستن سگ به خودروی خود، ​حیوان را در جاده می‌کشد تا بمیرد و روز دیگر 300 سگ در اهواز سوزانده می‌شوند. ایرانی‌ها با حیوانات نامهربان شده‌اند؛ انتشار ده‌ها فیلم و عکس از صحنه‌های حیوان آزاری در شبکه های اجتماعی، گواه روشنی بر این مساله است. فیلم‌هایی که در آن حیوان آزار به صورت وحشیانه و زجرآوری اقدام به شکار گونه های درحال انقراض حیات وحش ایران می‌کند یا حیوانات اهلی را می‌کشد. در بسیاری از کشورها، حیوان‌آزاری یک جرم قضایی محسوب می‌شود اما در ایران قانون به گونه ای دیگر است. حیوان‌آزاری در ایران، جرم‌انگاری نشده‌ و قوانین عامِ موجود در این مورد نیز همان «قوانینِ زیست‌محیطی» هستند و قوانین حمایتی از جانوران به صورت خاص تصویب نشده است البته هیچ‌گاه نباید این مساله را فراموش کرد که آیین، باور و دین ایرانیان به احترام به حقوق حیوانات توصیه و سفارش شده است.اما هفته گذشته فیلمی از سوزاندن سگ‌های اهواز منتشر شد که اذهان عمومی را جریحه‌دار كرد و موجب اعتراض شدید فعالان و کارشناسان محیط زیست کشور شد. اما ماجرای سوزندان سگ های اهواز چه بود؟ فیلم دلخراش از سوزاندن تعداد بسیاری از سگ‌های ولگرد در منطقه قلعه جنان کارون در فضای مجازی منتشر شد، فیلمی که به‌رغم کوتاهی‌‌اش واکنش بسیاری از فعالان حقوق حیوانات و فعالان محیط زیست را به همراه داشت.

در صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی تعداد این سگ‌سوزی‌ها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ قلاده عنوان شده است در حالی که به گفته فعالان حقوق حیوانات با توجه به شدت سوختگی این سگ‌ها سرشماری تعداد آن‌ها به دقت امکانپذیر نیست.افسانه عربی‌فر مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست و حیوانات خوزستان که شخصا پیگیر این ماجرا بود و در صحنه حضور داشت به آنا گفت: این حادثه یکشنبه سیزدهم آبان ماه در منطقه‌ای به نام کوی مهدی اهواز گزارش شد که این منطقه محل تجمیع پسماند نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های شهری است.وی با اشاره به اینکه پس از حضور در منطقه مشاهده کردیم که لاشه سوخته سگ‌های ولگرد روی تپه‌های نخاله افتاده و چند لاشه زیر لاستیک‌های ماشین در حال سوختن است، افزود: البته یکی از پرسنل شهرداری و رییس پسماند شهرداری اهواز نیز در محل حضور یافتند اما اعلام کردند که این منطقه جزو محدوده شهری و تحت پوشش ما نیست و حتی تعداد لاشه سگ‌ها را سه قلاده اعلام کردند در حالی که تعداد لاشه‌های سوخته سگ‌ها بسیار بیش از این بود.

به گفته این فعال محیط زیست، شهرداری اهواز مدعی است که این منطقه جزو قلعه جنان و شهرداری کارون بوده و جزو شهرداری اهواز محسوب نمی‌شود و باید از سوی فرمانداری کارون این موضوع را پیگیری کنیم؛ در حالی که منطقه لاشه‌های سوخته پشت منازل تاکسیرانی اهواز است.عربی‌فر ادامه داد: هر یک از مسئولان این موضوع را در دایره اختیارات و مسئولیت نهاد دیگری می‌دانند و هیچ‌کس حاضر به پیگیری این ماجرا نیست البته زباله‌گردهای آن منطقه معتقدند که همیشه در این محدوده شاهد چنین صحنه‌هایی هستند و تازگی ندارد. وی تاکید کرد: در بررسی‌های ما مشخص شد که زیر یک تایر جمجمه‌های سوخته بسیاری وجود دارد حتی مشاهده شد که توله سگ‌های دو ماهه و سه ماهه نیز در زیر این لاستیک‌ها می‌سوزند البته مشاور حقوقی شهرداری این موضوع را از اساس رد کرده و می‌گوید این لاشه‌های سوخته در سطح شهر اهواز پراکنده بوده و شهرداری فقط آن‌ها را به این منطقه منتقل کرده است.مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست و حیوانات خوزستان از اعلام شکایت از سوی کمیته حقوقی انجمن‌ها و یک شکایت نیز از سوی انجمن حامیان محیط زیست خبر داد و گفت: البته به دلیل سوختگی لاشه‌ها تعیین تعداد آن‌ها بسیار دشوار بود؛ اما برخی تعداد لاشه‌های سوخته را حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ قلاده برآورد کرده‌اند زیرا بسیاری از لاشه‌ها به قدری سوخته که فقط ستون مهره‌ها و استخوان‌های آن‌ها برجای مانده بود.این در حالی است که محمدرضا قنواتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اهواز معتقد است: در بررسی میدانی ما از محل مشخص شد برخلاف شایعات در فضای مجازی این تعداد ۳۰۰ قلاده سگ نبوده بلکه فقط ۳ قلاده سگ در این حادثه سوخته‌اند، منطقه قلعه جنان نیز تا ۴ سال پیش جزو اهواز بود اما هم اکنون یک شهرستان مرزی است که مدیریت و کنترل آن دست ما نیست.

وی با اشاره به اینکه این محدوده محل جمع‌آوری نخاله و زباله است، افزود: در این محدوده زباله‌ها و نخاله را جمع‌آوری و می‌سوزانند که ممکن است در حین سوزاندن زباله‌ها لاشه چند قلاده سگ نیز در آن بین وجود داشته است. قنواتی با اشاره به اینکه براساس دستورالعمل وزارت کشور یک کمیته شامل ۶ دستگاه از جمله بهداشت، دامپزشکی، محیط زیست، شهرداری، نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم نهاد باید به این موضوع رسیدگی کنند، افزود: در مورد ساماندهی به سگ‌های ولگرد براساس دستورالعمل وزارت کشور عمل می‌کنیم، بنابراین در صورتی که در بررسی شبکه بهداشت بیماری و عامل انتقال بیماری سگ‌های ولگرد محرز شود آنگاه ما باید آن‌ها را مهتوم کنیم و در غیر این صورت چنین کاری نمی‌كنیم.به گفته این مقام مسئول در شهرداری اهواز، باید تحقیقات لازم برای شناسایی عامل این حادثه صورت گیرد که چه کسی این کار را انجام داده است البته شاید در پی آتش زدن زباله‌ها نیز این اتفاق به‌وقوع پیوسته باشد زیرا همیشه در این منطقه زباله‌ها را می‌سوزانند ولی به صورت کلی شهرداری اتلاف سگ‌های ولگرد را انجام نمی‌دهد.

قنواتی تاکید کرد: اگر دستگاه‌های نظارتی یک بار با انتشار چنین اخبار و تصاویر کذبی در فضای مجازی به صورت قانونی برخورد کنند قطعا در آینده دیگر تکرار نمی‌شود، زیرا این موضوع تشویش اذهان عمومی را به همراه دارد و حتی با ارائه تکذیبیه از سوی ما نیز آرامش به جامعه باز نمی‌گردد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اهواز ادامه داد: براساس دستورالعمل وزارت کشور در موضوع رسیدگی و ساماندهی سگ‌های ولگرد هر یک از اعضای کارگروه وظیفه‌ای دارد که باید طبق آن عمل کند هر چند ما نیز عمل سوزاندن و کشتن سگ‌های ولگرد را محکوم می‌کنیم.قنواتی گفت: ما حاضریم محل، قفس و دامپزشک در اختیار سازمان‌های مردم نهاد و حامیان حیوانات قرار دهیم تا به عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد بپردازند البته پس از عقیم‌سازی نباید این حیوانات در سطح شهر رها شوند و نباید فرهنگ غربی را در کشور ترویج کنیم که این نیز دستورالعمل وزارت کشور است و باید ظرف یک برنامه سه ساله شهر را پاکسازی کنیم. براساس این گزارش، هر چند شهرداری اهواز موضوع سوزاندن ۳۰۰ قلاده سگ را رد کرده و حتی پیگیری این موضوع را در حوزه مسئولیت‌ها و وظایف خود نمی‌داند اما سال‌هاست دستگاه‌های ذی‌ربط از ساماندهی سگ‌های ولگرد در سطح شهر غافل شده‌اند و هرازگاهی شاهد سگ‌آزاری یا سوزاندن و عقیم سازی غیراصولی سگ‌ها در شهرهای بزرگ هستیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha