افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، یمن کشورهایی هستند که در آن‌ها به صورت مستقیم با جنگ سروکار دارند یا با گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کنند، در این بین ایران یکی از آرام‌ترین و امن‌ترین کشورهای منطقه است که برای خیلی از کسانی که دارایی‌هایشان را در این بین از دست داده‌اند و فرصتی برای کار ندارند، به‌عنوان مقصد نخست به شمار می‌رود.

جریمه سنگین، به نفع اتباع بیگانه

سلامت نیوز:افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، یمن کشورهایی هستند که در آن‌ها به صورت مستقیم با جنگ سروکار دارند یا با گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کنند، در این بین ایران یکی از آرام‌ترین و امن‌ترین کشورهای منطقه است که برای خیلی از کسانی که دارایی‌هایشان را در این بین از دست داده‌اند و فرصتی برای کار ندارند، به‌عنوان مقصد نخست به شمار می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،اما ورود اتباع به کشور در یک دهه اخیر شدت بیشتری داشته و با توجه به ارزان بودن این نیروهای کار ،کارفرمایان دولتی و خصوصی به‌رغم ممنوعیت به‌کارگیری اتباع از آن‌ها در قبال کمترین مزد بهره می‌برند.


در این سال‌ها شدت جنگ و خونریزی و توحش در منطقه به دلایل داخلی و خارجی افزایش یافته است مهاجرت شهروندان کشورهای اطراف به ایران شدت بیشتری یافته است که با توجه به آمارهای رسمی و غیررسمی تنها بیشتر از چهار میلیون تبعه افغانستانی در کشور ما حضور دارند که تعداد بسیار بالایی از این اتباع برای کار با مزدهای کم و حتی بدون بیمه هم اعلام آمادگی می‌کنند.

42 هزار تبعه بیمه دارند
آقای احمدرضا خزاعی، مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۴۲ هزار نفر از اتباع خارجی در کشور تحت پوشش بیمه قرار دارند و با احتساب خانواده‌های آنان در مجموع ۸۲ هزار نفر بیمه شده اصلی و تبعی از اتباع خارجی وجود دارند؛ با اشاره به بیمه ایرانیان خارج از کشور، ادامه داد: «اداره کل اتباع خارجی سازمان تأمین اجتماعی نیز بحث بیمه ایرانیان خارج از کشور را پیگیری می‌کند و از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ایرانی مقیم خارج از کشور تعداد
 ۳۰ هزار بیمه‌پرداز اصلی داریم.» او با بیان اینکه تأمین اجتماعی در بحث اتباع نیز به ۳۹۰ هزار تن خدمت ارائه می‌کند، اظهار کرد: «در خراسان جنوبی نیز ۱۹۲ هزار بیمه پرداز اصلی از اتباع خارجی هستند، اگر اتباع خارجی، اقامت قانونی و پروانه کار قانونی داشته باشند و در شغلی که برای آن‌ها تعریف شده مشغول به کار شوند، تحت حمایت قانون کار قرار می‌گیرند و بیمه اجتماعی آن‌ها اجباری است و کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه هستند.» خزاعی گفت: «اگر کارفرمایی در کشور کارگر غیرمجازی را به‌کارگیری کند براساس ماده ۱۸۱ قانون کار مشمول جریمه می‌شوند و به ازای هر یک روز به‌کارگیری اتباع خارجه، پنج برابر دستمزد روزانه آن‌ها جریمه می‌شوند و اگر به‌کارگیری غیرقانونی ادامه پیدا کند برای بار دوم معادل ۱۰ برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه خواهند شد و برای مرتبه سوم نیز کارفرما طبق قانون به حبس تعزیری محکوم می‌شود.» براساس این ماده کارفرمایانی که اتباع بیگانه‌ای را که فاقد پروانه کار هستند یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی به کار گمارند یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آن‌ها قید شده است بپذیرند یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع و به وزارت‌کار و امور اجتماعی اعلام نکرده باشد، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.

افغان‌ها مهاجران غالب کشور
مرکز آمار ایران بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ اعلام کرد که این سرشماری نشان می‌دهد افراد با تابعیت افغانستان، عراق و پاکستان بیشترین جمعیت مهاجران ساکن ایران را تشکیل می‌دهد. بر این اساس از مجموع افراد ساکن در ایران در زمان سرشماری (۱۳۹۵)، حدود یک میلیون و ۵۸۴ هزارنفر تابعیت افغانستان، ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر تابعیت کشور عراق و ۱۴ هزار و ۳۲۰ نفر تابعیت کشور پاکستان را داشته‌اند و بر همین اساس بیش از ۹۵درصد جمعیت مهاجران در ایران را اتباع افغانستان تشکیل می‌دهد.  در سرشماری نفوس و مسکن سال 95 میزان پراکنش جمعیت مهاجر در نقاط مختلف ایران هم مشخص شده است. استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم عمدتاً بیشترین مهاجران را در خود جای داده‌اند که البته بسته به نوع تابعیت این جمعیت متفاوت است.

بیشتر جمعیت مهاجران افغان در ایران در تهران مستقر شده و تعداد آن‌ها در پایتخت تا زمان سرشماری حدود ۵۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است. بنابر گزارش مرکز آمار استان‌های ایلام و کردستان به ترتیب با ۱۲ و ۱۳ نفر، میزبان کمترین تعداد مهاجران افغان در ایران هستند. جمعیت اتباع عراقی در تهران هر چند کم نیست ولی بیشتر آن‌ها در استان قم ساکن هستند. تعداد این اتباع در استان قم نزدیک به ۸۴۰۰ نفر است. بر اساس داده‌های آماری، اتباع پاکستانی مقیم ایران هم تمایل بیشتری به سکونت در استان قم داشته‌اند و بیش از ۶۵۰۰ نفر از آن‌ها در این استان مذهبی زندگی می‌کنند. استان سیستان‌و‌بلوچستان پس از قم دارای بیشترین تعداد اتباع پاکستانی در ایران است. ترکیب سنی مهاجران به ایران ارقام متفاوتی را نشان می‌دهد و در مورد اتباع افغانستان، بیشترین جمعیت مربوط به گروه‌های سنی پنج تا ۱۴ ساله است. در اتباع عراقی این سن تغییر یافته و بیشترین جمعیت آن‌ها را در ایران را افراد ۱۰ تا ۱۹ ساله تشکیل می‌دهند. دو طیف در اتباع پاکستانی، بیشترین جمعیت ساکنان آن‌ها در این را تشکیل می‌دهند؛ طیف اول افراد زیر ۹ سال و بعد از آن، بزرگ‌ترین جمعیت آنها در ایران از نظر ترکیب سنی مربوط به جوانان ۲۵ تا ۲۹ ساله است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha