در شرایطی که در ماه‌های گذشته بسیاری از سیاست‌های پولی و بانکی، بازار کشور را زیرسایه تهدید خروج ارز نگه داشته بود، اینکه بشنویم هنوز صنایعی بی‌توجه به تحریم‌ها و جنگ روانی خارجی‌ها به فکر ارزآوری هستند و با صادرات گیاهان دارویی در سال گذشته ۵۲۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند، کاممان را تا حدودی شیرین می‌کند.

آلمان از گیاهان دارویی نداشته‌اش اندازه نفت ایران درآمد دارد!

سلامت نیوز:در شرایطی که در ماه‌های گذشته بسیاری از سیاست‌های پولی و بانکی، بازار کشور را زیرسایه تهدید خروج ارز نگه داشته بود، اینکه بشنویم هنوز صنایعی بی‌توجه به تحریم‌ها و جنگ روانی خارجی‌ها به فکر ارزآوری هستند و با صادرات گیاهان دارویی در سال گذشته ۵۲۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند، کاممان را تا حدودی شیرین می‌کند.


نفیسه ابراهیم‌زاده‌انتظام
به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان ،در شرایطی که در ماه‌های گذشته بسیاری از سیاست‌های پولی و بانکی، بازار کشور را زیرسایه تهدید خروج ارز نگه داشته بود، اینکه بشنویم هنوز صنایعی بی‌توجه به تحریم‌ها و جنگ روانی خارجی‌ها به فکر ارزآوری هستند و با صادرات گیاهان دارویی در سال گذشته ۵۲۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند، کاممان را تا حدودی شیرین می‌کند. این رقم شامل صادرات زعفران، شیرین بیان، موسیر، گل محمدی، ادویه‌جات و انواع آویشن‌ها می‌شود. این میزان صادرات متعلق به خام‌فروشی گیاهان دارویی است که در صورت فرآوری این گیاهان به صورت دارو‌های گیاهی و محصولات بهداشتی و درمانی افزایش چشمگیری خواهد داشت. گفتنی است میزان این افزایش در هیچ یک از اسناد بالادستی اجرایی به درستی تعیین نشده است و همین امر باعث‌شده حرکت در بازار‌های جهانی گیاهان دارویی اگرچه رو به رشد گزارش شود، اما مبتنی بر هیچ برنامه مدونی قابل پایش نباشد.

کشور ما ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان را در اختیار دارد و نتیجه این تنوع آب‌و‌هوایی رشد و نمو هشت تا ١٠‌هزار گونه گیاه دارویی مختلف در این سرزمین است که به اذعان مرکز پایش گونه‌های انحصاری جهان (IUCU) از این میان یک هزار و ٧٢٨ گونه منحصر به ایران است و این رقم تقریباً معادل دو برابر کل قاره اروپاست.
اگر این داده‌ها را دیروز از سوی علیرضا عصاره، دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی در نشست رسانه‌ای با خبرنگاران اعلام شد در کنار بازار ۱۳۲ میلیارد دلاری تجارت محصولات بهداشتی با منشأ دارویی قرار دهیم، متوجه لزوم ورود مؤثرتر به تجارت گیاهان دارویی و افزایش سهم خود از گردش مالی این بازار خواهیم شد.

پیش به سوی سهم ۳ برابری
بنابراین ساماندهی ۱۷۰ شرکت دانش‌بنیان برای بهبود سهم صادرات گیاهان دارویی ایران صورت گرفته که در حال حاضر کمتر از ۳/۰ درصد کل تجارت جهانی است.
اگرچه در برنامه‌های بالادستی مانند برنامه ششم توسعه بر افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی تا سال ۱۴۰۰ و ارتقای پلکانی میزان سرمایه‌گذاری وزارت صمت روی محصولات با منشأ گیاهان دارویی تأکید شده، با این وجود این برنامه رقمی برای سهم ارزآوری و صادرات گیاهان دارویی و محصولات وابسته به آن‌ها تعیین نکرده است.
در عین حال پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که تا پایان برنامه ششم توسعه، میزان صادرات گیاهان دارویی در کشور به ۵/۱ میلیارد دلار در سال افزایش پیدا کند، یعنی سه برابر رقم کنونی.
برپایی نمایشگاه و جشنواره دوسالانه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های دارویی و طب ایرانی در روز‌های آینده بر همین مبنا صورت می‌گیرد.
این نمایشگاه که امسال چهارمین دوره آن برگزار می‌شود از فردا آغاز و تا ۲۴ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

صادرات بیمار فرآورده‌های گیاهان دارویی
دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی با تأکید بر اینکه ۸۰۰ محصول در نمایشگاه عرضه می‌شود، در این‌باره گفت: علاوه بر آن ۵۵۱ شرکت خصوصی فعال در حوزه تولید گیاهان و فرآورده‌های دارویی حضور خواهند داشت.
عصاره ادامه داد: در چهارمین دوره نمایشگاه ۱۳۲فناوری قابل تجاری‌سازی در بخش فن بازار این نمایشگاه حضور دارند.
وی همچنین از راه‌اندازی سلامتکده در این نمایشگاه خبر داد و گفت: در سازمان بهداشت جهانی در زمینه روش‌های درمانی نوین مقاومت‌هایی وجود دارد، اما این سازمان مطالعات وسیعی در زمینه طب سنتی کشور‌های مختلف دانسته است.
عصاره اضافه کرد: از آنجایی که مردم از عملکرد سلامتکده‌ها مطلع نیستند؛ از این رو در این نمایشگاه سلامتکده‌هایی با حضور پزشکان حوزه طب سنتی و ایرانی حضور دارند و به صورت رایگان به مردم خدمات درمانی ارائه خواهند داد.
وی حجم صادرات انواع اسانس‌ها را ۴۵میلیون دلار و حجم صادرات محصولات دانش‌بنیان شامل دارو و فرآورده‌های گیاهان دارویی را ۲۵میلیون دلار عنوان کرد و با تأکید بر ضرورت توجه به استانداردسازی فرآورده‌های دارویی خاطر نشان کرد: در زمینه استانداردسازی ضعیف هستیم.

آلمان از گیاهان دارویی نداشته‌اش اندازه نفت ایران درآمد دارد!
دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی در عین حال از تلاش این ستاد برای راه‌اندازی پالایشگاه فرآوری گیاهان دارویی خبر داد و افزود: این پالایشگاه به منظور بررسی فرمولاسیون‌ها، گرانول و مواد جامد و مایع براساس مواد مؤثره انجام خواهد داد. در ادامه این نشست، اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه‌اندازی اولین شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه گیاهان دارویی در حاشیه چهارمین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی خبر داد. گفتنی است بر اساس گزارش سال ۲۰۱۶ یورومونیتور و ITC (مرکز تجارت بین‌المللی)، نرخ رشد اقتصادی در این بخش ۱۲ درصد است و در گزارش بانک جهانی نیز حداکثر نرخ رشد اقتصادی در این صنعت را ۱۵ درصد اعلام کرده‌است. همچنین، بر‌اساس پیش‌بینی رسمی بانک جهانی، حجم تبادل‌های تجاری کل دنیا در صنعت گیاهان دارویی تا سال ۲۰۵۰ به رقم ۵ هزارمیلیارد دلار خواهد رسید.
گردش مالی گیاهان دارویی در جهان ۱۲۰ میلیارد دلار است و گردش مالی گیاهان دارویی آلمان بدون داشتن تنوع و اقلیم ۴۰میلیارد دلار است که این میزان بیشتر از درآمد نفتی ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha