مطالعات جدید محققان آمریکایی نشان می دهد چاقی در نوجوانی احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده (پانکراس) را در بزرگسالی افزایش می دهد.

چاقی در نوجوانی و خطر ابتلا به سرطان پانکراس در بزرگسالی

سلامت نیوز:  مطالعات جدید محققان آمریکایی نشان می دهد چاقی در نوجوانی احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده (پانکراس) را در بزرگسالی افزایش می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پانکراس غده پهن و درازی است که در بخش فوقانی شکم قرار دارد. غده پانکراس هم برون ریز و هم درون ریز است؛ یعنی ترشحات آن هم مستقیما وارد جریان خون می شوند و هم برای هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات، وارد روده می شوند.،


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،غذا به محض ورود به روده کوچک، توسط آنزیم های ترشح شده از پانکراس و اسید معده، هضم می شود. آنزیم های پانکراس با وجود هضم چربی و کربوهیدرات، هیچ آسیبی به پرز و دیواره روده وارد نمی کنند.
بخش اعظم هضم چربی، پروتئین و نشاسته، به عهده آنزیم های ترشح شده از پانکراس است. یکی دیگر از مهمترین وظایف پانکراس، تولید انسولین است که سبب کاهش قند خون و تولید انرژی از آن می شود.


مطالعات قبلی نشان می دهد چاقی و اضافه وزن احتمال بروز این سرطان را تا چهار برابر افزایش می دهد؛ مطالعات جدید نشان می دهد چاقی در نوجوانی نیز با افزایش احتمال بروز سرطان لوزالمعده در بزرگسالی مرتبط است.
این مطالعه چاقی را عامل بروز سرطان نمی داند، بلکه نشان می دهد چاقی و افزایش وزن با افزایش احتمال بروز سرطان مرتبط است. محققان احتمال می دهند التهاب ناشی از چاقی با سرطان مرتبط باشد. سرطان لوزالمعده سومین سرطان مرگبار در آمریکاست و 71 درصد از مبتلایان به این عارضه در اولین سال تشخیص جان خود را از دست می دهند.


در سال 2016 میلادی، سرطان لوزالمعده در آمریکا با سبقت از سرطان سینه، از مقام چهارم سرطان های مرگبار، به مقام سوم صعود کرد. این سرطان یازدهمین سرطان شایع در مردان و نهمین سرطان تشخیص داده شده در زنان است.
سرطان پانکراس در مردان شیوع بیشتری دارد. سیگار، اضافه وزن، دیابت و سن از مهمترین عوامل بروز این بیماری هستند. نتایج این مطالعه در نشریه Cancer منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha