تحقیقات نشان می‌دهد فواید خنده برای سلامتی یکی دو تا نیست. خنده می‌تواند به تسکین درد کمک کند، شادترتان کند و حتی سیستم ایمنی را تقویت ‌کند.

فواید خنده برای سلامتی

سلامت نیوز: تحقیقات نشان می‌دهد فواید خنده برای سلامتی یکی دو تا نیست. خنده می‌تواند به تسکین درد کمک کند، شادترتان کند و حتی سیستم ایمنی را تقویت ‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، متأسفانه بیشتر افراد آن‌قدرها که باید نمی‌خندند. مطالعه‌ای نشان داده است بچه‌های سالم 400 بار در روز می‌خندند اما بزرگسالان فقط روزی 15 بار می‌خندند.


مطالعات زیادی درباره‌ی فواید خندیدن انجام شده است که ما را به خنده‌ی بیشتر تشویق می‌کند و به نظر می‌رسد ارزشش را داشته باشد که جایی برای آن در زندگی‌مان در نظر بگیریم؛ چرا که استرس را کم کرده و حالمان را خوب می‌کند.

فواید خندیدن برای کنترل استرس

* هورمون‌ها
خندیدن از میزان هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و اپی‌نفرین (آدرنالین) می‌کاهد و هورمون‌های مفید برای سلامتی مانند اندورفین را افزایش می‌دهد. خنده تعداد سلول‌های تولیدکننده‌ی آنتی‌بادی را افزایش می‌دهد و اثربخشی سلول‌های T را تقویت می‌کند. همه‌ی این‌ها به معنی یک سیستم ایمنی قوی‌تر و عوارض خفیف‌تر ِ استرس بر بدن هستند.

* آرامش جسمی
تا به حال شده بعد از یک دل سیر خندیدن یک احساس خیلی خوب به شما دست بدهد؟ خندیدن باعث آرامش جسمی و روحی شده و تنش را از شما دور می‌کند.

* یک ورزش درونی
خنده‌ی واقعی و قهقهه زدن ورزشی برای دیافراگم است، عضلات شکم را منقبض می‌کند و حتی شانه‌ها را نیز ورزش می‌دهد و باعث می‌شود بعد از آن، عضلات ریلکس شوند. خندیدن حتی برای قلب نیز ورزشی مفید است.

* پرت کردن حواس از احساسات منفی
خنده باعث می‌شود حواستان از خشم و نگرانی و استرس و هیجانات منفی پرت شود و بهتر از هر حواس‌پرت‌کن دیگری عمل می‌کند.

* تغییر نگرش
مطالعات نشان می‌دهد واکنش ما به شرایط استرس برانگیز می‌تواند با تغییر نگرشمان نسبت به مسائل تغییر کند، اینکه مثلاً موقعیتی را به عنوان یک تهدید ببینیم یا فرصت. شوخ طبعی می‌تواند نگرش متعادل‌تری به ما بدهد و بتوانیم چالش‌ها را بهتر مدیریت کنیم، بنابراین کمتر احساس نگرانی کرده و مثبت‌تر بیندیشیم.

* فواید اجتماعی
خندیدن ما را با دیگران مرتبط می‌کند. خندیدن درست مانند لبخند زدن و مهربانی، واگیر دارد! بنابراین اگر بیشتر بخندید به اطرافیانتان هم کمک می‌کنید شادتر باشند و بخندند. اگر آدم‌های اطرافتان شادتر باشند از استرس شما نیز کم خواهد شد و کیفیت تعاملات اجتماعی‌تان بالا خواهد رفت.

چند توصیه برای بیشتر خندیدن
خنده یکی از استراتژی‌های مدیریت استرس مورد علاقه‌ی بسیاری از افراد است؛ زیرا ارزان، راحت و دم‌دست است و سودمندتر از خیلی از روش‌های دیگر عمل می‌کند. شما می‌توانید با روش‌های زیر بیشتر بخندید:

با دوستان بخندید
وقت گذراندن با دوستان یک راه بسیار خوب برای تفریح و خندیدن است. تأثیر قابل سرایت خنده باعث می‌شود در کنار دوستان شاد و خندانتان بیشتر از هر زمان دیگری (مثلاً تماشای یک فیلم کمدی به تنهایی!) بخندید. پس برای این‌گونه تفریحات بیشتر وقت صرف کنید و مثل یک عادت در زندگی آن را حفظ کنید تا خدمتی هم به سلامتی‌تان کرده باشید.

خندیدن از میزان هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و اپی‌نفرین (آدرنالین) می‌کاهد و هورمون‌های مفید برای سلامتی مانند اندورفین را افزایش می‌دهد

حس شوخ‌طبعی‌تان را تقویت کنید
به جای اینکه از کمبودها و ایرادها بنالید و مدام غُر بزنید سعی کنید به آن‌ها بخندید. اگر موضوعی ناراحتتان می‌کند نگاهتان را کمی به آن عوض کنید و آن را شوخی بگیرید. به آن مانند یک داستان نگاه کنید و ببینید نمی‌توان به آن خندید؟ اگر اشتباهی مرتکب شده‌اید که باعث خشمتان شده و دوست دارید مدام خودتان را سرزنش کنید، زاویه‌ی دیدتان را نسبت به خودتان تغییر دهید و مثل یک دست و پا چلفتی خنده‌دار به خودتان نگاه کنید! چا ایرادی دارد به اشتباه احمقانه‌تان بخندید؟ خواهید دید که استرستان خیلی کمتر خواهد شد.

وانمود به خندیدن کنید تا واقعاً بخندید
مطالعات و پژوهش‌ها نیز نشان داده‌اند شما چه واقعاً بخندید و چه وانمود به خندیدن کنید به هر حال فوایدش عایدتان خواهد شد. چون بدن ما نمی‌تواند فرق بین خنده‌ی واقعی و خنده‌ی مصنوعی را تشخیص بدهد، بنابراین تأثیرات فیزیکی خنده در هر دو حالت روی می‌دهد و خنده‌ی مصنوعی باعث می‌شود بعداً واقعاً بخندید. پس بیشتر لبخند بزنید و الکی هم که شده بخندید.

نمایش‌های کمِدی بیشتر تماشا کنید
می‌توانید در خانه بنشینید و فیلم و سریال خنده‌دار ببینید؛ اما تماشای تئاترهای کمدی در آن حال و هوای خاص نمایش یک چیز دیگری است! فضای شاد و پُر از خنده می‌تواند شما را واقعاً از ته دل بخنداند. پس این بار به جای اینکه در خانه فیلم کمدی ببینید، به تماشای یک نمایش خنده‌دار بروید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha