عضو هیات علمی دانشگاه تهران و روانپزشک گفت: سنین چهار تا پنج سالگی شایعترین زمان ناخن جویدن کودکان است که علت این رفتار در این سنین بیشتر ناشی از هیجانات و اضطراب ها است و می تواند روشی برای ابراز دلخوری ها، دلواپسی ها یا جلب توجه باشد.

اضطراب های دوران کودکی منجر به ناخن جویدن می شود

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه تهران و روانپزشک گفت: سنین چهار تا پنج سالگی شایعترین زمان ناخن جویدن کودکان است که علت این رفتار در این سنین بیشتر ناشی از هیجانات و اضطراب ها است و می تواند روشی برای ابراز دلخوری ها، دلواپسی ها یا جلب توجه باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مجید ابهری روز یکشنبه  افزود: گاهی کودکان ناخن جویدن را از والدین یاد می گیرند یا به علت اضطراب و استرس به این عمل روی می آورند.
وی اظهار داشت: ناخن جویدن می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل کاهش اعتماد به نفس شود؛ به این صورت که کودکانی که ناخن می جوند بیشتر نزد همسالان خود دستانشان را مخفی می کنند و این موضوع باعث خجالت آنها می شود.
ابهری ادامه داد: ناخن جویدن یک اختلال محسوب می شود و از بین بردن آن در دوران کودکی آسانتر است؛ این مساله می تواند تا بزرگسالی ادامه داشته باشد و بعدها به صورت یک عادت درآید.


این روانپزشک، بهترین شیوه رفع ناخن جویدن را پیدا کردن منبع استرس در کودک دانست و با رفع آن مساله، ناخن جویدن به راحتی می تواند کنار گذاشته شود.
متخصص رفتارشناسی اجتماعی توصیه کرد: بهتر است برای پیشگیری از این عمل، ناخن های کودکان کوتاه شود و والدین سوهان بزنند تا حتی نتواند تکه های کوچک ناخن را به دندان بگیرد.
به گفته ابهری، منحرف کردن حواس در هنگام جویدن ناخن مهم است و والدین از کودک کارهایی بخواهند تا مجبور شود برای انجام آن کارها از انگشتهای خود استفاده کند.


وی افزود: والدین همچنین می توانند چسب های زخم رنگی به روی انگشتان کودک بزنند و باید به یاد داشته باشند تهدید، تنبیه، پاشیدن فلفل و دارو به روی انگشتان نه تنها تاثیری ندارد، بلکه می تواند مشکلات را تشدید کند.


ابهری با بیان اینکه باید از کودک علت ناخن جویدن را جویا شد، تصریح کرد: بهتر است منتظر پاسخ کودک که چرا ناخن می جوند، نباشیم و او را به خاطر انجام این عمل سرزنش نکنیم؛ باید به دنبال علت بود و توجه کرد که کودک در چه مواقعی این عمل را انجام می دهد. مثلا موقعی که می خواهد در مورد مساله مهمی با شما صحبت کند یا در هنگام تماشای فیلم های وحشتناک این کار را انجام می دهد.


وی اظهار داشت: باید والدین جست و جو کنند که چه چیزی باعث شده آرامش و امنیت کودک به هم بخورد و این تلاش و کاوش برای پیدا کردن مشکل کودک و حل آن می تواند بزرگترین گام برای از بین بردن اختلال جویدن ناخن باشد.
مطالعات نشان داده است که 30 درصد کودکان 7 تا 10 ساله و 45 درصد نوجوانان جوامع ناخن‌های خود را می‌جوند. البته با پا نهادن به دوران جوانی کم‌کم این افراد هم یاد می‌گیرند چطور با اضطراب خود کنار بیایند، علاوه بر این به دلیل شرمندگی از تغییر شکلی که ناخنشان در اثر جویدن پیدا کرده است، سعی می‌کنند این عادت زشت را ترک کنند و به همین علت آمار بزرگسالان دارای این مشکل تا 20 درصد پایین می‌آید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha