وزیر بهداشت به رئیس سازمان صداوسیما نامه نوشت و از او خواست تا این ٣٦ کالای مضر سلامت را در رسانه‌اش تبلیغ نکندوزارت بهداشت، جدیدترین فهرست ممنوعیت کالاهای آسیب‌رسان سلامت را اعلام کرد. در این فهرست، نام برخی از کالاهایی آمده که تا پیش از این درباره مضربودنشان اطلاع‌رسانی زیادی نشده بود.

از چیپس و سس تا نوشابه و شیرینی تبلیغ اینها تخلف است

سلامت نیوز: وزیر بهداشت به رئیس سازمان صداوسیما نامه نوشت و از او خواست تا این ٣٦ کالای مضر سلامت را در رسانه‌اش تبلیغ نکندوزارت بهداشت، جدیدترین فهرست ممنوعیت کالاهای آسیب‌رسان سلامت را اعلام کرد. در این فهرست، نام برخی از کالاهایی آمده که تا پیش از این درباره مضربودنشان اطلاع‌رسانی زیادی نشده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ، بیستم آبان ماه، وزیر بهداشت نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صداوسیما نوشت و از آنها خواست تا ممنوعیت تبلیغ ٣٦ کالایی را که در فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت آمده، رعایت کرده و با متخلفان برخورد کنند. از میان ٣٦ کالای اعلام شده در این فهرست، مورد اول تا ٢٢، در اولویت اول، مورد ٢٣ تا ٢٨ در اولویت دوم و مورد ٢٩ تا ٣٦ در اولویت سوم ممنوعیت تبلیغ قرار دارند.


کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، توضیح بیشتری درباره این نامه می‌دهد: «الزامات قانونی لازم برای برخورد با متخلفان وجود دارد، یعنی رسانه‌هایی که اقدام به تبلیغ این ٣٦ کالای آسیب‌رسان سلامت کنند، با آنها برخورد قانونی می‌شود، حتی برای متخلفان مجازاتی مثل حبس هم در نظر گرفته شده است.» به گفته او، مرجع تعیین‌کننده کالاهای آسیب‌رسان سلامت، وزارت بهداشت است و این وزارتخانه است که مشخص می‌کند چه کالاهایی نباید تبلیغ شوند و برای برخورد با متخلفان هم تابع قانون است. به گفته این مسئول در سازمان غذا و دارو، بند ج ماده ٧ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه درباره مرجعیت وزارت بهداشت و همچنین ماده٤٨ قانون الحاق موارد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، موارد تخلف در این زمینه و مجازات متخلفان را تعیین کرده است، قانون در این زمینه صراحت دارد و برای ورود به موضوع برخورد با تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان کفایت می‌کند، به همه اینها قانون منع تبلیغات این کالاها را هم باید اضافه کرد.


جهانپور می‌گوید: «وزارت بهداشت از ماه‌های گذشته جلسه‌های زیادی با معاونت بهداشتی و اجتماعی این وزارتخانه و سازمان غذا و دارو داشته و برای تشخیص کالاهای آسیب‌رسان سلامت بحث و بررسی‌های زیادی کرده تا درنهایت فهرست ٣٦ کالا به تایید رسید.»
این بار اولی نیست که فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت منتشر می‌شد. مرداد امسال هم فهرستی از سوی سازمان غذا و دارو اعلام شد و حالا به گفته سخنگوی این سازمان، فهرست جدید، کامل‌تر از قبلی است: «این آخرین فهرستی است که منتشر شده و ممکن است هر ‌سال بازنگری شود، موارد ممنوعیت محدودتر شده یا توسعه پیدا کند.» براساس اعلام سخنگوی سازمان غذا و دارو، تمام کالاهای اعلام‌شده در این فهرست براساس شواهد و مدارک به دست آمده، جمع‌آوری شده‌اند: «هدف از انتشار این فهرست و ممنوعیت تبلیغ آنها در رسانه‌ها، توجه مردم به کالاهایی است که چربی، قند و نمک بالایی دارند، تا مصرف همین کالاها را محدود کنند.» به گفته جهانپور، در اعلام این فهرست، ممنوعیت تولید آنها مطرح نیست، اگرچه محدودیت‌هایی برای تولید کالاهای آسیب‌رسان، ایجاد می‌شود و تلاش وزارت بهداشت حرکت تولید به سمت تامین سلامت عمومی جامعه است.
جهانپور می‌گوید: «تبلیغات منجر می‌شود تا یک نوع فرهنگ و الگوی غذایی در جامعه شکل بگیرد، بر همین اساس هم نباید به سمت ترویج مصرف کالاهای آسیب‌رسان سلامت پیش روند.»


پیش از این بارها وزارت بهداشت اقدام به انتشار فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت کرده و هر بار هم صداوسیما به‌عنوان بزرگترین رسانه تبلیغاتی، همان کالاها را تبلیغ کرده است، به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، این بار ماجرا متفاوت است، چراکه وزیر بهداشت به‌طور مستقیم رئیس سازمان صداوسیما را خطاب قرار داده، از آن طرف هم شورای سلامت این سازمان نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و پیش از این در جلسه‌ها تمایلشان برای رعایت این موارد را اعلام کرده‌اند: «خود سازمان صداوسیما هم دنبال تعیین تکلیف مصادیق کالاهای آسیب‌رسان سلامت است.» براساس اعلام سازمان غذا و دارو، هر رسانه‌ای که فهرست منتشرشده وزارت بهداشت را رعایت نکند و همان کالاها را تبلیغ کند، متخلف است و مراجع ذیصلاح برای برخورد، اقدام می‌کنند.

کالاهای آسیب‌رسان سلامت که نباید تبلیغ شوند را بشناسید

  انواع سوسیس و کالباس
  انواع سوسیس و کالباس گوشت و مرغ با درصدهای متفاوت
  ژامبون
  انواع گوشت عمل‌آوری‌شده با درصدهای متفاوت
  انواع ساندویچ و پیتزای دارای سوسیس، کالباس و ژامبون
  انواع پیتزای آماده مصرف منجمد
  سالادالویه، انواع سمبوسه
  فلافل آماده‌شده با روش غوطه‌‌وری در روغن
  پنیر پروسس
  انواع نوشابه‌های گازدار با یا بدون قند
(نوشابه گازدار پرتقالی، بی‌رنگ، با قند و بدون قند، کم‌کالری، لایت)
  نوشابه‌های انرژی‌زا
  نوشیدنی مالت طعم‌دار (ماءالشعیر)
  انواع نوشیدنی میوه‌ای گازدار با محتوای آبمیوه ٣٦درصد و کمتر
  انواع نوشیدنی میوه‌ای بدون گاز با محتوای آبمیوه ٢٥‌درصد و کمتر
  روغن‌های مصرفی خانوار شامل روغن نیمه‌جامد مصرفی صنایع و  خانوار
 روغن‌های مایع مخصوص پخت‌وپز ازجمله روغن‌های زیتون، کلزا، ذرت، کنجد و آفتابگردان را شامل نمی‌شود.
  انواع روغن سرخ‌کردنی
  مارگارین (کره گیاهی)
  چیپس سیب‌زمینی (انواع چیپس برگه و خلال سیب‌زمینی)
  انواع فرآورده‌های سرخ‌شده غلات و حبوبات (انواع اسنک)
  انواع فرآورده‌های حجیم‌شده بر پایه ذرت (انواع پفک)
  فرآورده‌های کاکایویی (شکلات صبحانه، نوتلا، انواع دراژه، فرآورده‌های کاکایویی با مغز ویفر مثل تک‌تک و کیت‌کت)
  انواع دسرهای پرچرب (انواع دسر شیری آماده مصرف غیرپودری با چربی کمینه ٣ و قند ١٣ تا ١٧ درصد، انواع پودینگ، کرم کارامل، فرنی، شیربرنج، کرم کاستارد، کرم شکالتی، پاناکوتا، تیرامیسو،  انواع دسر نوشیدنی بر پایه لبنی پرچرب با چربی کمینه ٣ و قند ٩‌درصد مثل دنت نوشیدنی)
  فرآورده‌های آرایشی رنگی پوست و مو ( انواع رژ لب، ریمل، کرم‌پودر، پنکک، خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب، رنگ مو و...) به دلیل وجود فلزات سنگین و فراوانی مصرف

  انواع فرآورده‌های برنزه‌کننده پوست
  انواع پنیرهای خامه‌ای: حداقل چربی پنیر خامه‌ای ٢٤‌درصد (انواع پنیر خامه‌ای و پنیر لبنه)
  انواع شربت و نوشیدنی‌های غیرمیوه‌ای
  انواع سس‌های پرچرب (مایونز و سس سالاد و سس‌های سفید با چربی بیش از ٣٠ درصد)
  سس سفید استاندارد ملی ندارد. انواع سس سالاد پرچرب مثل  سس هزار جزیره، سس فرانسوی، سس تاتار، سس ایتالیایی و ... به جز نوع کم‌چرب و کاهش‌یافته (٤٠ تا ٥٥‌درصد چربی) و پرچرب (حداقل ٦٥‌درصد چربی)
  انواع شیرینی تهیه‌شده بر پایه آرد
  تافی و آبنبات
  انواع محصولات آنتی سلولیت و لاغر‌کننده موضعی
  کباب (کباب کوبیده)
  کباب لقمه (کباب لقمه خام منجمد)
  همبرگر (انواع همبرگر خام منجد با درصدهای متفاوت)
  فرآورده‌های یخی خوراکی
  انواع پودر نوشیدنی فوری
  مینارین (انواع مینارین یا خامه گیاهی شیرین‌شده یا نشده)
  فرآورده‌های آرایشی تاتو و فرآورده‌های طراحی پوست
  فرآورده‌های صاف‌کننده، فرکننده و کراتینه‌کننده مو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha