در اینجا زیان های مشاهده عکس ها و فیلم های مستهجن در کودکان بیان شده اند. یکی از عواقب مشاهده فیلم های پورن در کودکان بلوغ زودرس جنسی و خودارضایی و عوارض پس از آن است.

دیدن فیلم‌های مستهجن چه بلایی بر سر كودكان می‌آورد؟

سلامت نیوز-*دكتر پروانه صفایی مقدم: در اینجا زیان های مشاهده عکس ها و فیلم های مستهجن در کودکان بیان شده اند. یکی از عواقب مشاهده فیلم های پورن در کودکان بلوغ زودرس جنسی و خودارضایی و عوارض پس از آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، دیدن فیلم‌های مستهجن چه بلایی بر سر كودكان می‌آورد؟ کامپیوتر، اینترنت، ماهواره، فیلم، دی‌وی‌دی، موبایل و ... زیاد شده‌اند، رسانه‌ها را می‌گویم آنقدر زیاد که دیگر نمی‌شود با ممنوع کردن ماهواره و محدود کردن ساعات استفاده از اینترنت و پایین آوردن مدل موبایل‌ها جلویش را بگیریم.

وقتی نوجوان یا جوانی در خانه داشته باشی خوب می‌دانی که نمی‌شود به زور چوبِ تر و بستن چشم بچه‌ها، آنها را از ورطه‌های خطرناک دور کرد.

به نظر شما تا کی می‌توان مثل یک نگهبان فرزندان را رصد کرد؟ از کی می‌شود با اطمینان خاطر به آنها اعتماد کرد؟

اصلا چگونه به فرزندمان یاد بدهیم با تدبیر و دقت، راه‌های درست را از غلط باز شناسد تا در دریای رسانه‌هایی که رو به فزونی است، غرق نشود؟ ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: «فلانی شناگر قابلی است، اما آب ندیده است»، حالا در دورانی زندگی می‌کنیم که دریایی در دسترس است، آیا شناگری درست را به فرزندمان آموخته‌ایم؟

بیشترین تقاضا برای محصولات هرزه‌نگاری، در نوجوانان دوازده تا هفده ساله است. برای دستیابی به این محصولات هم راه سختی پیش رو نیست، کافی است تا سر خیابان قدم بزنید و تعداد دی‌وی‌دی فروش‌هایی را که کنار خیابان بساط کرده‌اند بشمارید تا دست‌تان بیاید.

حتی بسیاری از خانواده‌ها با دیدن سریال‌های شبانه ماهواره بستری را برای فرزندان‌شان فراهم می‌کنند که آنها را به سوی محصولات هرزه‌نگاری می‌کشاند.

این والدین معمولا می‌گویند که سریال‌ها صحنه‌های زننده یا تحریک‌کننده ندارند، در حالی که موضوع سریال حول محور مسائل جنسی می‌چرخد و همین مساله کافی است تا کودک و نوجوان را به کنجکاوی وا دارد.

در واقع این محصولات تبدیل به اولین و ساده‌ترین مسیر برای دریافت اطلاعات و آموزش جنسی این دامنه سنی شده‌اند؛ در حالی که این تصاویر و فیلم‌ها، از هرگونه آموزش و بیان واقعیت‌ها و مسائل بهداشتی خالی هستند و کودکان و نوجوانان را در معرض خطرهای جسمی و روانی قرار می‌دهند.

برخی از این آسیب‌ها و خطرات :


شکل‌گیری عقاید و نگرش‌های غلط جنسی

محصولات هرزه‌نگاری، به صورت اغراق‌آمیز و غیرواقعی رابطه جنسی را نشان می‌دهند، در نتیجه باعث می‌شوند کودک و نوجوان، که هنوز نگرش و اطلاعاتی نسبت به امور جنسی ندارند، به صورت کامل این عقاید و باورهای غلط را قبول کنند و در واقع این تصاویر و محتوا را به عنوان الگوی درست رابطه جنسی بپذیرند.


بلوغ جنسی زودرس

هنگامی که کودک با تصاویر و محرک‌های مختلف جنسی زودتر از سن مناسب خود برخورد کند، امکان بلوغ جنسی زودرس، انجام رفتارهای جنسی زودهنگام، بروز هیجانات منفی ناشی از تغییرات بدنی، طرد توسط همسالان، انتظارات بیش از حد اطرافیان و والدین و ... وجود دارد.


در معرض خشونت و تجاوز جنسی قرار گرفتن

برخی افراد بزرگسال که دچار انحرافات جنسی هستند، ممکن است از تصاویر و فیلم‌های محرک جنسی به روش‌های مختلف استفاده کنند، که هدف‌شان تحریک و فریب کودکان و نوجوانان است.

از سویی تماشای این تصاویر باعث می‌شود کودک و نوجوان بیشتر در معرض برقراری رابطه جنسی قرار گیرد، که نتیجه آن خشونت و تجاوز جنسی خواهد بود.

تقلید و انجام رفتارهای جنسی

مشاهده می‌شود برخی از کودکان و نوجوانان پس از تماشای صحنه‌ها و فیلم‌های مستهجن، به تقلید آن اعمال با دوستان و حتی افراد کوچک‌تر از خود مبادرت ورزیده‌اند، که خود می‌تواند زمینه‌ساز بارداری‌های ناخواسته، ابتلا به بیماری‌های جنسی و حتی اعتیاد و وابستگی به رابطه جنسی شود.


ایجاد ترس و سردرگمی از مسائل جنسی

در هرزه‌نگاری معمولا کودکان و نوجوانان خیلی زودتر از زمان لازم و به طور نابه‌هنگام درباره روابط جنسی اطلاعات کسب می‌کنند.

حتی مشاهده می‌شود برخی از کودکان پس از رویارویی با این تصاویر، به شدت حالت‌های اضطرابی و علائمی مانند کابوس‌های شبانه، ناخن جویدن و شب ادراری پیدا کرده‌اند.


خودارضایی و عوارض پس از آن

خودارضایی یکی دیگر از نتایج مشاهده تصاویر و فیلم‌های مستهجن است.

کسانی که خودارضایی می‌کنند در دام تکرار آن می‌افتند و کم‌کم عوارض جسمانی ناشی از خودارضایی، آنان را ضعیف می‌کند و آن‌ها را آماده بیماری‌هایی همچون افسردگی و اضطراب می‌نماید.


نوجوانتان را به رسمیت بشناسید

بررسی‌ها نشان داده است که معمولا مادران اطلاعاتی درباره بلوغ و مسائل جنسی به دختران خود می‌آموزند و پدران برای آموزش این مسائل به پسران‌شان کمتر تلاش می‌کنند.

معمولا سه مساله اصلی مانع می‌شود تا والدین فرزندان را به رسمیت شناخته و با آنها در این‌باره صحبت کنند:

* فقدان آگاهی والدین از چگونگی آموزش جنسی

* ترس از شکستن حریم‌های خانوادگی

* آگاهی از زمان مناسب برای چنین گفت‌وگویی

پس والدین باید ابتدا آگاهی خودشان را بالا ببرند و بدانند صحبت کردن در این حوزه بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است و به دنبال زمانی باشند که برای صحبت در این حوزه مناسب است و بهترین زمان، وقتی است که فرزند خودش از والدین سوال می‌پرسد، حتی اگر سوال کودک نشان‌دهنده یک کنجکاوی است، فرصت را غنیمت شمرده و با او در این مورد صحبت کنید. نکاتی که ذکر شد را با زبانی پدرانه و اندکی قاطعیت برایش بگویید.

کنترل‌گر نباشید

امروز اینترنت را قطع کنید، فردا ماهواره را جمع کنید، پس‌فردا موبایلش را چک کنید، با کافی‌نت و دوستان و سایر ارتباطاتش چه می‌کنید؟

اگر نشانه‌هایی مبنی بر مشاهده تصاویر و فیلم‌های مستهجن پیدا کرده‌اید، به دنبال حل مشکل باشید و با او حرف بزنید، چرا که محدود کردن او سبب می‌شود در این زمینه کنجکاوتر شود و با شما مقابله کند.
حفظ حریم را از سوءاستفاده شناسایی کنید

خیلی وقت‌ها والدین شواهدی مبنی بر مشاهده فیلم‌ها و تصاویر مستهجن از طرف فرزندان‌شان دارند، اما گمان می‌کنند سکوت سبب می‌شود حرمت بین‌شان حفظ شود، در حالی که برخی فرزندان از این سکوت سوء‌استفاده می‌کنند.

اگر با یکی از محصولات هرزه‌نگاری مواجه شدید، بدون این‌که پرخاشگری کنید یا او را از امکاناتش محروم کنید با او حرف بزنید، حتی می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و درباره آموزش این مسائل با او سخن بگویید.


آنچه لازم است والدین توجه كنند

در حالی که تصاویر محرک جنسی به روش‌ها و علل مختلف می‌تواند بر روی کودکان و نوجوانان تاثیرگذار باشد، باید به شما اطمینان دهم هر کودک و نوجوانی که تصاویر محرک جنسی را نگاه کرد، لزوما تحت تاثیر آن قرار نمی‌گیرد و همه کودکان و نوجوانان به یک اندازه دچار آسیب در این مقوله نمی‌شوند؛ زیرا تاثیر هرزه‌نگاری کاملا تدریجی است و اگر کودک و نوجوان شما تاکنون یک یا چند بار، با تصاویر و فیلم محرک جنسی روبرو شده است، هنوز جای نگرانی شدید نیست و می‌توانید مداخله مناسبی انجام دهید.


با فناوری‌های جدید آشنا شوید

بسیاری از روش‌های دسترسی فرزند شما به محصولات هرزه‌نگاری، فناوری‌های جدید مانند تلفن همراه، اینترنت و ... است، پس لازم است برای پیشگیری، با این موارد آشنا شوید.


از روش‌های خشن و محروم‌سازی استفاده نکنید

اینکه بخواهید وسایل تفریحی فرزندتان را بگیرید یا اینترنت او را قطع کنید، چاره کار نیست؛ زیرا نوجوان احساس حقارت می‌کند و برای این مسائل هم کنجکاو می‌شود و هم مقابله‌جو.


خودتان آموزش دهید

به طور کلی بیشتر پدر و مادرها نگاه خوبی از صحبت کردن درباره مسائل جنسی با کودکان خود ندارند، چه برسد به صحبت کردن درباره هرزه‌نگاری.

والدین باید آگاهی خود را در این زمینه ارتقا ببخشند و تا آنجایی که می‌توانند به فرزندان خود آموزش‌های درست را بدهند.


یك هشدار برای دیدن فیلم‌ها و تصاویر مستهجن

دکتر «استراچر» متخصص علم برانگیختگی جنسی که بر روی تاثیر فیلم‌های مستهجن بر جوانان تحقیق می‌کند، گفت: «در طی تحقیقاتم، زمانی که از افراد می‌خواستم تا اولین تجربه خود را از فیلم سکس بیاد بیاورند، بیشتر آنها اعلام می‌کردند که این تصاویر را به‌طور تصادفی و غیر عمدی در اینترنت مشاهده کرده‌اند و اصلا نمی‌خواستند این تصاویر را ببینند».

وی گفت: «بیشتر جوانان امروزه قربانیان اینترنت هستند و علاوه بر سایت‌های حرفه‌ای مخصوص مسائل ابتذال جنسی، بیشتر جوانان برای شوخی هم که شده تصاویر جنسی را به عناوین مجاز برای دوستان خود ارسال کرده و شخص ناخواسته بعد از بازکردن ایمیل با تصویر مبتذل روبرو شده و دچار اختلالات مغزی می‌شود که در نهایت او را به سمت هرزگی و دیدن دوباره این‌گونه فیلم‌ها و تصاویر هدایت و جذب می‌کند.

شما نمی‌توانید بعضی چیزها را ببینید، ولی آنها به این راحتی پاک نمی‌شوند و به صورت یک خالکوبی در مغزتان حک می‌شوند و در نهایت شوک بسیار قوی را بر کل سیستم بدن‌تان وارد می‌کنند.

آنها بعد از گذشت سال‌ها به قدری اولین تصاویر مبتذل و جزئیات آن را به یاد می‌آورند که اگر از آنها تصاویر مبتذل جدید را بپرسید، این قدر دقیق یادشان نمانده است».

وی گفت: «دسترسی آسان به فیلم‌های مبتذل باعث ایجاد نسلی در آینده از جوانان می‌شود که به مسائل جنسی به عنوان یک ابزاری برای سرگرمی می‌نگرند و ۸۰ درصد کودکانی که برای اولین بار این تصاویر را می‌بینند به کسی این موضوع را نمی‌گویند و با ادامه تحریک آنها به دیدن این تصاویر بیشتر از لحاظ ارتباط اجتماعی منزوی می‌شوند».

شایان ذکر است که تحقیقات حاکی از این است که دیدن تصاویر و فیلم‌های مبتذل باعث تسریع در ایجاد ارتباط جنسی شده و تاثیر بدی در اولین تجربه جنسی با همسر آینده فرد می‌گذارد.

در حال حاضر اکثر والدین غربی بر علیه فیلم‌ها و تصاویر مبتذل در اینترنت اعتراض کرده‌اند و خواستار فیلتر‌گذاری بر روی چنین سایت‌هایی هستند.

قابل توجه كسانی كه می‌خواهند تفكر اروپایی در این مورد داشته باشند، حتی در غرب هم آموزش و تربیت جنسی زمان مناسب خود را دارد!

* متخصص رو انشناسی بالینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha