مطالعات محققان دانشگاه اموری در آتلانتا نشان می دهد باکتری های پروبیوتیک با رشد استخوان و افزایش حجم استخوانی احتمال پوکی استخوان را کاهش می دهند.

باکتری های پروبیوتیک از پوکی استخوان پیشگیری می کنند

سلامت نیوز: مطالعات محققان دانشگاه اموری در آتلانتا نشان می دهد باکتری های پروبیوتیک با رشد استخوان و افزایش حجم استخوانی احتمال پوکی استخوان را کاهش می دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ،‌ محققان به مدت چهار هفته به موش های ماده آزمایشگاهی مکمل Lactobacillus rhamnosus GG دادند که نوعی پروبیوتیک است.نتایج نشان می دهد پروبیوتیک منجر به رشد باکتری هایی در روده می شوند که یک متابولیت خاص به نام بوتیرات تولید می کنند.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،بوتیرات سبب می شود تا سلول های T در مغز استخوان پروتئینی به نام Wnt10b تولید کنند که در رشد استخوان نقش دارد. این مطالعه نشان می دهد باکتری های پروبیوتیک در رشد استخوان و افزایش توده استخوانی نقش دارد و تاثیر مستقیم آن نیازمند بررسی بیشتر است.
یک خانواده خاص از باکتری ها، پروبیوتیک (Probiotics) نام دارند. این باکتری ها در حین فرآیند هضم زنده می مانند و برای سلامتی بسیار مفید هستند. از بین مواد غذایی شناخته شده، ماست حاوی بیشترین مقدار پروبیوتیک است. سیب، موز، توت، کشمش، انواع سبزی، پیاز، سیر، تره فرنگی، عدس، نخود، لوبیا، ذرت، بادام، عسل و چای سبز نیز حاوی این باکتری هستند.


استخوان ها از فیبرهای کلاژن و مواد معدنی تشکیل شده اند. از بدو تولد تا اوایل 20 سالگی، سلول های استخوانی با جذب مواد مغذی و معدنی رشد می کنند و متراکم می شوند. معمولا اوج تراکم استخوان ها در 20 سالگی است.


رشد و توسعه استخوان ها تا حدود 25 سالگی ادامه دارد و پس از آن به ندرت کاهش می یابد. پس از 45 سالگی و با افزایش سن، تراکم استخوان ها به تدریج کاهش می یابد و کلسیم لازم برای بدن از ذخیره استخوان ها تامین می شود.
کاهش تراکم استخوان ها با افزایش سن کاملا طبیعی است ولی برخی عوامل از قبیل کم تحرکی، عدم استفاده از مواد حاوی کلسیم، کاهش ویتامین D در بدن، ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان، استفاده از داروهای استروئیدی، یائسگی زودرس (کمتر از 45 سال)، استعمال دخانیات، کاهش استروژن در بدن و شرایط پزشکی خاص مانند پرکاری تیرویید، بیماری سلیاک، نارسایی مزمن کلیه و آرتریت این فرآیند را تسریع می کند.
نتایج این مطالعه در نشریه Immunity منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha