دبیر علمی پنجمین همایش سلامت نوزادان گفت: بر اساس اطلاعات سامانه تخصصی ثبت اطلاعات نوزادان عفونت پنجمین علت مرگ و میر در نوزادان است که در نوزادان نارس خطر دو برابری دارد.

تاثیر شیر آغوز در پیشگیری از عفونت نوزادان

سلامت نیوز: دبیر علمی پنجمین همایش سلامت نوزادان گفت: بر اساس اطلاعات سامانه تخصصی ثبت اطلاعات نوزادان عفونت پنجمین علت مرگ و میر در نوزادان است که در نوزادان نارس خطر دو برابری دارد.


به گزارش سلامت نیوز ، پریسا محققی روز پنجشنبه در پنجمین کنگره سلامت نوزادان در سالن همایش های رازی اظهار داشت: هر چه نوزاد نارس‌تر به دنیا آید و وزن تولد آن کمتر باشد، عفونت بیشتری او را در ماه اول تولد تهدید می‌کند.
وی افزود: طبق اطلاعات سامانه تخصصی ثبت اطلاعات نوزادان، عفونت پنجمین علت مرگ و میر در نوزادان است و این مساله در نوزادان نارس خطر دو برابری دارد.
این فوق تخصص نوزادان ادامه داد: عفونت‌های دوران نوزادی به دو دسته زودرس و دیررس تقسیم می شود که عفونت‌های زودرس در روزهای اول تولد نوزاد ایجاد شده و منشاء مادری دارد؛ به طوری که یا مادر مبتلا به عفونت بوده یا حین زایمان هنگام عبور نوزاد از کانال زایمانی نوزاد را گرفتار می‌کند.
دبیر علمی پنجمین کنگره سلامت نوزادان خاطرنشان کرد: عفونت‌های دیررس عفونت‌هایی است که از جامعه یا سایر افراد خانواده نوزاد را گرفتار می کند و این نوع عفونت‌ها با سلامت خانواده مرتبط هستند؛ لذا هرچه بهداشت در خانواده بیشتر رعایت شود رفت و آمدهای متفرقه کمتر باشد و استعمال سیگار و انتشار دود آن در فضا کمتر باشد ،کودک سالم‌تر بوده و کمتر به عفونت مبتلا می‌شود.
وی گفت: طرز نگهداری ناف،‌ نحوه قنداق و پوشک نیز در بروز عفونت یا پیشگیری از آن موثر است. همچنین عفونت‌های بیمارستانی برای نوزادانی که به دلیل نارس بودن به مدت طولانی در بیمارستان بستری می‌شوند؛ خطری برای آنها به شمار می رود و شانس ابتلاء نوزاد را به عفونت تشدید می‌کند.

*** تاثیر شیر آغوز در پیشگیری از عفونت نوزادان
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به تاثیر شیر آغوز در پیشگیری از عفونت نوزادان گفت: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در مقابل عفونت‌ها مقاوم‌ترند.
نسترن خسروی افزود: از ‌آنجایی که سیستم دفاعی نوزادان ضعیف است و جنین در محیط داخل رحم با میکروب‌ها و آنتی ‌ژن‌ها مواجه نیست زمانی که متولد می‌شود در معرض عفونت‌های زیاد قرار می‌گیرد.
وی افزود: یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر نوزادان عفونت نوازدی است. اگر نوزاد نارس‌ به دنیا آید خطر ابتلا به عفونت در او بیشتر خواهد شد؛ چرا که آنتی‌بادی‌ها برای مقابله با میکروب‌ها از هفته‌ 22 از جفت عبور کرده و پس از هفته 30 و 32 بارداری به بیشترین میزان می‌رسد؛ لذا نوزادی که به موقع به دنیا می‌آید، نسبت به نوزاد نارس در مقابل میکروب‌ها مقاوم‌تر است.
دبیر اجرایی پنجمین کنگره سلامت نوزادان ایران ادامه داد: رعایت نکات بهداشتی توسط والدین و شست ‌و شوی دست‌ها هنگام مواجه با نوازد چه در بیمارستان و چه در منزل در پیشگیری از ابتلاء نوزاد به عفونت بسیار موثر است.
این فوق ‌تخصص نوزادان خاطرنشان کرد: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیز در مقابل عفونت‌ها مقاوم‌ترند چرا که شیر مادر حاوی آنتی‌بادی است و اولین شیر مادر یا آغوز پایه بیشترین میزان آنتی‌بادی است و نوزاد را در مقابل عفونت‌ها بسیار محافظت می‌کند. نوزادانی که به طور مستمر از شیر مادر استفاده می‌کنند مصونیت بیشتری در مقابله با میکروب‌ها دارند.
پنجمین کنگره سلامت نوزادان ایران همراه با کنگره پرستاری سلامت نوزادان تا سوم آذرماه امسال با حضور اساتید و صاحب نظران برجسته در مرکز همایش‌های رازی برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha