معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در گفتگویی تفصیلی که با خبرنگار سلامت نیوز انجام داده درباره چالشهایی که در طی این مدت سازمان تامین اجتماعی با آن روبرو شده و برنامه ها و اهدافی که در آینده دارد صحبت کرد .

شرط تحقق بدهی های تامین اجتماعی/به نفع وزارت بهداشت است که در حد بیمارستان های آموزشی خود بیمارستان داری بکند/ تامین اجتماعی از بخش هدفمندی یارانه ها و ارزش افزوده هیچ استفاده ای نکرده/بدون گایدلاین هزینه هایی برای نظام سلامت ایجاد می شود که اهرمی برای کنترل آن نداریم/تامین اجتماعی تا کجا می تواند روند رو به رشد هزینه ها را تحمل کند؟

سلامت نیوز-مهدی اسفندیار: معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در گفتگویی تفصیلی که با خبرنگار سلامت نیوز انجام داده درباره چالشهایی که  در طی این مدت سازمان تامین اجتماعی با آن روبرو شده و برنامه ها و اهدافی که در آینده دارد صحبت کرد .

 به گزارش سلامت نیوز متن کامل این گفتگو را در زیر میخوانید:

جناب اقای دکتر درخشان لطفا بفرمایید که چرا بیمه ها در بخش تامین منابع طرح تحول دچار مشکل شدند؟

دکتر درخشان :« قبل از طرح تحول سلامت مشکلات زیادی برای مردم داشتیم و بخش عمده ی هزینه های سلامت در بخش فن آوری های نوین و .. روز به روز در حال رشد بود و نوسانات نرخ ارز در حوزه ی درمان تاثیر گذاشت و بیماری های مزمن نیز اضافه شده و مخارج درمان را افزایش داده بود و علاوه بر آن تقاضای القایی در جامعه ی پزشکی به دلیل نبود گایدلاین ها و دستورالعمل های پزشک بسیار وسیع شیوع پیدا کرده بود و در مناطق محروم به شدت دچار کمبود پزشک بودیم. دولت به این نتیجه رسیده بود که باید در این زمینه سرمایه گذاری کند که بسیار ارزشمند بود. اما از وقتی طرح تحول شروع شده تا کنون این سوال پیش می آید که آیا به این اهداف دست پیدا کرد یا نه ؟!»

در جمع بندی این طرح وزارت بهداشت به تنهایی این کار را انجام داد یا از شما هم مشورت گرفت

دکتر درخشان:« این موضوع قبل از مسئولیت من در بخش درمان انجام شد ، در آن هنگام در درمان مستقیم بودم و چندان از این مسئله خبری ندارم. اما در درمان غیر مستقیم دکتر توانایی جسته و گریخته در جریان بودند. در بحت تامین منابع و در کل در هر جایی از دنیا برای اینکه اصلاحاتی در نظام سلامت صورت بگیرد باید کنترل هایی صورت بگیرد در بخش اول تامین منابع است در زمینه ی تامین مالی آن چیزی که در طرح تحول سلامت دیدند بحث سی درصد حاصل از منابع مالی بود.

این سهم ده درصد،بود؟

دکتر درخشان :« نه تا انجا که من می دانم سی درصد است؟!  به ما گفتند سی درصد؟! چیزی که در اینجا اتفاق افتاد این بود که آن بخش از منابع یارانه ها پایدار بماند؟»

 آیا سازمان تامین اجتماعی از این بخش هدفمندی یارانه ها و یا ارزش افزوده با توجه به 43 میلیون بیمه شده ای که دارد بهره مند شده است،

دکتر درخشان :«خیر. اصلا به هیچ عنوان.»

به عنوان معاون درمان وقتی بیمه  شده ی شما مالیات ارزش افزوده ای که اضافه شده  یا قیمت سوختی که اضافه شده را پرداخت می کند؛ چرا باید این پول به بخش درمان شما اختصاص نیابد تا این بیمه شده از مزایای آن استفاده کند؟

دکتر درخشان : « البته جوابی که  وزارت بهداشت میدهد این است که آنچه در بیمارستان های دولتی از آن استفاده می کنیم برای همه آحاد مردم ایران است و خواه ناخواه بیمه شده ی تامین اجتماعی نیز این سوبسیدی که در آنجا می دهیم استفاده می کند چون اگر این خدمت را در بخش خصوصی بیگرند خیلی گران تر است.

 بخشی از این خدمت را بخش درمان مستقیم شما، با همان تعرفه های دولتی ،به همه ی آحاد مردم ارایه می دهد با این حساب باید به بخش درمان مستقیم شما کمک می شده است!

 دکتر درخشان :« نه. در بخش درمان مستقیم هیچ کمکی به ما نشده است. مسلما دولت در این بخش چیزی نمی دهد.»


قبول دارید در این بخش حداقل کمی بدسلیقگی در توزیع منابع صورت گرفته است؟!
دکتر درخشان :« خوب در این قسمت باید آنهایی که در آن زمان بودند پاسخ بدهند.»

[quote-left] وقتی بیمه  شده ی شما مالیات ارزش افزوده ای که اضافه شده  یا قیمت سوختی که اضافه شده را پرداخت می کند؛ چرا باید این پول به بخش درمان شما اختصاص نیابد تا این بیمه شده از مزایای آن استفاده کند؟ [/quote-left]


در حال حاضر تامین منابع طرح تحول سلامت؛ از 4300 میلیارد تومان اعتبارات خدمات درمانی  در سال 95 به 12000 میلیارد رسیده است و در بیمه ی تامین اجتماعی که در سال 92 حدود 7200 میلیارد تومان بوده است در سال 96 به حدود 20 هزار میلیارد تومان رسیده است با این وجود می بینیم که تامین اجتماعی تابعی از حقوق کارگر را برای بخش درمان بر می دارد که این مقدار حداکثر نسبت به سال 92 دو برابر شده است اما شما حدود سه برابر سابق دارید خرج می کنید! چگونه؟!

دکتر درخشان : « بحث کمک به طرح تحول نبوده است در واقع آماری را داریم که نشان میدهد که در چه مقاطع زمانی این افزایش هزینه ها صورت گرفته است؛ اولین پیک افزایش هزینه ها به قبل از اجرای طرح تحول سلامت و با افزایش قیمت ارز اتفاق افتاده است در واقع آن جهشی که صورت گرفته است آنجا بود. مقطع بعدی در طرح تحول سلامت بوده است و ببینید تامین اجتماعی طبق قانون موظف است که نه بیست و هفتم درآمد خود را در بخش درمان هزینه کند؛ این مقدار در دامنه ی همین 20 هزار میلیارد تومانی است که در حال حاضر هزینه می شود اما بحث تنها 9 بیست و هقتم نیست بلکه بحث جهش است که سه تا جهش در سنوات قبل داشتیم که جهش سوم متعلق به طرح تحول سلامت است.»

 بحث ما این است که تا کجا می توانید این روند رو به رشد هزینه ها را تحمل کنید؟
دکتر درخشان : « در اجرای طرح تحول سلامت ان چیزی که اتفاق افتاده است این است که پایداری منابع محل اشکل است چون دو منبع قبلی که شامل هدفمندی یارانه ها و ارزش افزوده بوده است می بینیم که کاهش یافته است و تقریبا افتاده بر گردن بیمه ها، بیمه ی سلامت که من کاری به آن ندارم و در محدوده ی وزارت بهداشت است و اعتبارات آن توسط دولت تامین می شود و بیمه ی تامین اجتماعی هم طبق قانون و هم برنامه ی ششم و سازمان های نظارتی عنوان کردند تامین اجتماعی حق ندارد از 9 بیست و هفتم تخطی کند؛ خواه ناخواه این رقم برای این هزینه ها ناکافی است بنابراین ما یک سری خدماتی در بیمارستانهای دولتی صورت گرفته است و ارتقا هتلینگ و ماندگاری پزشک ها در مناطق محروم و تعداد ویزیت ها همه افزایش یافته است حضور متخصصین مقیم در بیمارستان ها داریم که چیزهایی خوبی است اما اینها هزینه های بیمه ها را بالا برده و اینها منابع سازمان های بیمه گر را با خطر مواجه کرده است.»


در حال حاضر چقدر به بخش دولتی و خصوصی بدهکار هستید؟

دکتر درخشان : «  دانشگاه از ابتدای سال 97 هرچه سند تحویل داده است 60 درصد مطلبات آن را دریافت کرده است و مابقی را نیز طبق روال دریافت می کند؛ مطالبات سال گدشته ی دانشگاه ها حدود 3200 میلیارد است که برای بخش خصوصی هم تقریبا معادل همین مقدار است اما در مورد دانشگاه قرار است که تسویه شود و در مورد بخش خصوصی هم قرار است  در بودجه سال 96 دولت 5 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به تامین اجتماعی تسویه حساب شود که ندادند اگر آن مبلغ به دست بیاید می توانیم این بدهی ها را نیز تسویه حساب کنیم. حتی اگر همین الان نیز محقق شود  این تسویه حساب انجام می شود.»
 

اگر اشتباه نکنم شما به بخش خصوصی از شهریور سال گذشته تا کنون بدهکارید، درست است؟
دکتر درخشان : « فرق می کند در مورد داورخانه ها وضع بهتر است و در مورد درمانگاه ها و دانشگاه ها و آزمایشگاه در در یک رنج نیستند.»


فکر می کنید بتوانید فکری به حال بخش خصوصی در دو الی سه ماه آینده بکنید؟
دکتر درخشان : «  عرض کردم که یک اگر دارد و آن هم این که دولت این مبلغ را به ما بدهد؛ باید دولت این رقمی را که در بودجه به آن اختصاص داده شده است؛ به ما بدهد که این رقم امسال به حدود 50 هزار میلیارد تومان رسیده است»


این 50 هزار میلیارد تومان که اکنون یک ریال آن پراخت نشده است و حکم روغن ریخته نذر امام زاده را دارد چون شما باید پیشنهاداتی را تحت شرایط خاص برای دولت ببرید و اگر دولت قبول کرد آن را به شما دهد؟
دکتر درخشان : « منظورم آن مبلغی است که در بودجه ی دولت امده است و این بخش نیست. اگر آن رقم را دولت بدهد رقم عمده ی این مطالبات پرداخت می شود و امیداریم و خیلی هم امیدواریم این اتفاق بیفتد.»

آقای دکتر کنترل ناب دیگری که در طرح تحول مورد بحث ماست سیستم پرداخت است, آنچه می بینیم انتخاب سیستم فی فورسرویس در اجرای طرح تحول است که یک سیسم منسوخ شده در دنیاست و موجب افزایش هزینه ها می شود, شما اصلا این ضعف را که بیان کردیم در طرح تحل سلامت قبول دارید؟
دکتر درخشان : « بله صد در صد قبول داریم.»


 دوستان وزارت بهداشت نیز متوجه ی این اشکال شده اند؟
دکتر درخشان : « بله؛ حتی مسئولین مملکتی نیز متوجه ی این اشکال شده اند. نظام پرداخت هم همزمان با بحث منابع که باید در دراز مدت دیده شود باید این بخش هم اصلاح شود. نظام پرداخت ما الان در واقع؛ یک چاه ویلی است که هرچه در آن بریزیم پر نمی شود. در برنامه ی ششم توسعه روی دو مسئله عمده دیده شده است؛ اول از همه الزام سازمان بیمه گر به خرید ارهبردی؛ جلسات متعددی در بیمه ی سلامت و در سازمان تامین اجتماعی برگزار شده است و در حال تداوم یافتن است.»

[quote-right]اولین پیک افزایش هزینه ها به قبل از اجرای طرح تحول سلامت و با افزایش قیمت ارز اتفاق افتاده است .مقطع بعدی در طرح تحول سلامت بوده است و تامین اجتماعی طبق قانون موظف است که نه بیست و هفتم درآمد خود را در بخش درمان هزینه کند؛ این مقدار در دامنه ی همین 20 هزار میلیارد تومانی است . اما بحث تنها 9 بیست و هقتم نیست بلکه بحث جهش است که سه تا جهش در سنوات قبل داشتیم که جهش سوم متعلق به طرح تحول سلامت است.[/quote-right] 



بعد از آنکه بیمه ی سلامت به زیرمجموعه ی وزارت بهداشت رفت؛ انگار درک آنها از چالش های حوزه بیمه بیشتر شده است؛ قبول دارید و دیگر چندان خبری از تهاجم آنها به بیمه ها نیست و نوعی ادبیات کمبود منابع و ... بر سخنان مسئولین وزارت بهداشت دیده می شود؟
دکتر درخشان : «  بله مسلم است , از نظر قوانین بالا دستی همانطور که گفتم این دو تا مسئله هست یعنی یکی خرید راهبردی که در همه جا هست حتی در بیمارستان های دانشگاهی بنابراین وقتی قانون باشد و بیمه ی سلامت باشد می شود اینها را اصلاح کرد.

دومین موضوع بحث اصلاح نظام پرداخت است که در بخش درمان مستقیم ما با موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی داریم کار را پیش می بریم و انها با یک مجموعه ای در استرالیا قرارداد بستند و دارند کار را پیش می برند و وزارت بهداشت هم گروهی را به استرالیا اعزام کردند با کشورهایی مثل مالزی و کانادا و برخی از کشورهای اروپای نیز همکاری دارند.


این اصلاح نظام پرداخت که طبق قانون باید انجام شود در کنار بحث خرید راهبردری تحول بسیار عظیمی صورت می گیرد.»


مطلب اخری که شما فرمودید دفترچه های سفید امضا دیگر دفترچه ای نخواهند بود و با یک کد ملی این تمامی فرایندها اجرا می شود.
فکر نمی کنید برخی از این تصمیمات بسیار کند دارد صورت می گیرد؟
دکتر درخشان : « بله این حرف شما کاملا درست است.»


مثلا در سال 92 در تحقیق و تفحص آمده است این بود که چنانچه سازمان تامین اجتماعی دچار ضعف در قوانین است پیشنهاد برای تصویب در مجلس به کمیسیون اجتماعی بیاورد اما این امر اتفاق نیفتاد مثلا بحث هولدینگ درمانی یا منع تجویز در دفترچه توسط پزشکانی که طرف قرارداد با شما نیستند؟ سوال این است که چرا شما در برابر تعرض به دفترچه های درمانی توسط کسانی که با شما قرارداد ندارند سکوت می کنید؟

دکتر درخشان : « بنده کاری به گذشتگان نداریم و من الان یکسال و اندی است دارم این مسئله را به جد پیگیری می کنم و خرید راهبردی یعنی همین .»

 انشالله کی باید امیدوار باشیم که این مهم اتفاق بیقتد؟
دکتر درخشان : « همین امسال یعنی سال 97.

خرید راهبردی یکی از برنامه های اصلی برنامه های ماست و مسئله ای که شما مطرح کرید یکی از اجزای اصلی خرید راهبردی است یه نکته ای که باید بگویم بخش عمده ی منابع مالی طرح تحول سلامت از هدفمندی یارانه ها و به نوعی دولتی است و این منابع از همه ی مردم تامین و به نوعی از همه کسر می شود اعم از بیمه شده و غیربیمه شده , ولی باید همه این منابع در بیمارستان های دانشگاهی هزینه شود و ما توقع داشتیم که این منابع در بیمارستان های ما نیز هزینه شود به هرحال ما هم هشتاد بیمارستان داریم که دارند به بخش اعظمی از مردم این کشور سرویس می دهند و حتی به بیمارستان های خصوصی وخیریه که متاسفانه به آنها توجه نشده است.»


 شما فکر می کنید که بلاخره دست اندرکاران وزارت بهداشت به این نتیجه برسند که باید به مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی که مکلف شده اند طبق تعرفه های دولتی به مردم سرویس ارائه دهند نگاه ملی هم داشته باشند؟
دکتر درخشان : « ببنید من در محدوده ی معاونت درمان صحبت می کنم و بعضی چیزهای کلان را باید کسان دیگری جواب بدهند منتهی در محدوده ی من جواب سوال شما قاطعانه مثبت است من با کی سر و کار دارم با معاونت درمان و با معاونت بهداشتی و معاونت غذا و دارو و زیر مجموعه های آنها؛ دقیقا این نگاه الان وجود دارد و باید منصفانه بگویم که یک نگاه تعاملی ایجاد شده است و این معاونت هایی که  اسم بردم تعاملشان بسیار خوب بوده است تعامل در دو بعد یکی به نفع مردم که در جهت اصلاحات نظام سلامت که در بخش ای تی و نظام ارجاع و نسخه ی الکترونیک و اصلاح نظام پرداخت و خرید راهبردی کاملا فعال هستیم و جلسات مشترک دارم و در بخش کمک به عنوان نمونه تفاهم نامه ی دارویی که امضا کردیم و بخشی از اعتبارات به سازمان اختصاص یافت.»

 

مصاحبه ای از شما در رسانه ها درج شد که با مضمون حمایت از ادغام بخش درمان تامین اجتماعی در وزارت بهداشت بوده؛ میتوانید بیشتر این موضوع را بشکافید؟

دکتر درخشان : « یک وقت است که یک بحث کارشناسی را در هر موضوعی و در یک فضای علمی و خارج از محیط جامعه و صرفا و صرفا علمی صحبت می کنیم و یک وقت است با واقعیات روبرو هستید من با واقعیات جامعه ی امروز باید بگویم که استقلال درمان تامین اجتماعی باید حفظ شود و کیفیت ان بهتر شود برای اینکه در وضعیت کنونی اقتصادی و اجتماعی جامعه این بسیار به بیمه شده تامین اجتماعی به دو دلیل کمک می کند؛ اول اینکه بیمه ی شده تامین اجتماعی اینجا را متعلق به خودش می داند و خیلی راحت شکایت می کند و حرفهای خودشان را از طریق مجامع کارگری با ما مطرح می کنند و می بینند که پیگری میشود و ما مرتب با آنها مراوده داریم؛ بازخوردها را می بینند در حالیکه در بیمارستان های دانشگاهی دستشان به جایی نمی رسد دوم اینکه رایگان است و با این درآمدهای که افراد دارند و درآمد سابق آن ها به شدت افت کرده است, به همین دو دلیل من به شدت موافق استقلال درمان تامین اجتماعی هستم.

ضمن اینکه به شما بگویم که وزارت بهداشت نیز اصلا به دنبال گرفتن درمان مستقیم ما نیست و در جلسه ای که با وزیر بهداشت داشتیم وقتی به ایشان عرض کردیم که 22 بیمارستان ما در اختیار شما هست؛ سریعا گفتند که می خواهید همین الان اینها را بگویم از فردا صبح در اختیار شما قرار دهند؟ واقعیت این است که الان بیمارستان داری فشار بسیاری را بر وزارت بهداشت تحمیل کرده و کسی در این شرایط دنبال بیمارستان داری نمی رود.

[quote-left] گایدلاین ها قدم اول کیفی سازی خدمات و نظارت بر آنها و کنترل هزینه هاست. الان در نبود گایدلاین ها به هیچ پزشکی نمی توانیم بگوییم که چرا اینکار را انجام داده ای ، هزینه هایی برای نظام سلامت ایجاد می شود که اهرمی برای کنترل آن نداریم .[/quote-left]

 

وزارت بهداشت دنبال واگذاری بیمارستان های خودش است.وزارت بهداشت دنبال تولیت هست و نه اینکه خودش ارائه  دهنده ی درمان باشد که هر روز باید پاسخگوی مطبوعات و مردم باشد. به نفع وزارت بهداشت و درمان هست که در حد بیمارستان های اموزشی خود بیمارستان داری بکند و به نفع وزارت بهداشت هست که بخش درمان خود را واگذار کند. من به دو دلیلی که عرض کردم معتقدم که باید بخش درمان تامین اجتماعی مستقل بماند و البته یک وقتی ممکن است که شرایط کشور فرق کند اما در شرایط فعلی جامعه به نفع بیمه شدگان تامین اجتماعی است که ما درمان ملکی را با کیفیت خوب داشته باشیم.»

اخیرا برخی از اعمال جراحی در بیمارستان های ملکی شما در حالت تعلیق و کنسل شدن است و گفته می شود به دلیل بدهی های سنگین دیگر شرکت های خصوصی به شما جنس نمی فروشند" این واقعیت دارد؟ مثال بارز این موضوع بیمارستان شهید فیاض بخش است.

دکتر درخشان :« بطور کلی بعد از تحریم ها یکی از حوزه هایی که تحت تاثیر قرار می گیرد حوزه ی دارو می باشد؛ حوزه ی دارو را خوشبختانه با تمهیداتی که دولت دیده است, رقم بسیار خوبی را در حدود 3000 میلیارد تومان برای دارو اختصاص داده است و در مورد داروهایی که از خارج وارد می شود و بیشتر در مورد مواد اولیه ی دارو می باشد.

در حوزه ی تجهیزات پزشکی مسئله در حوزه تجهیزات مصرفی و غیر مصرفی است .در حوزه ی تجهیزات مصرفی ما در تامین اجتماعی مشکلی نداریم و خوشبختانه طی سه چهار سال گذشته به حدی دستگاه ها به روز شد که ما عملا هیچ مشکلی نداریم اما در تجهیزات مصرفی ما نقشی در تامین آنها نداریم و باید آنها را خریداری کنیم و طبق قانون باید در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی وارد شویم و بر اساس قیمت آنها خرید کنیم. قیمت را هم حق نداریم یک ریال بالاتر پراخت کنیم. اما اینکه در بازار جنسی پیدا نمی شود آن بحث دیگری است.»

 نه منظور من درمورد اجناسی است که پیدا می شود منتهی شما به دلیل بدهی به مراکز فروش تجهیزات پزشکی نمی توانید آنها را خریداری کنید؟
دکتر درخشان : « اصلا چنین چیزی نداریم و قاطعانه این را تکذیب می کنم و الان که در مواردی که بسیار اندک است و در پروتزها داریم این است که نه به دلیل پول نداشتن باشد، دلیل این است که ما حق نداریم خارج از سایت آی مد یک ریال بدهیم و شرکت های فروشنده حاضر نیستند که با آن قیمت به ما جنس بدهند. در این رابطه جلسه ای بسیار مفصل یا سازمان غذا و دارو داشتیم که شخص آقای وزیر پیگر بودند و حتی چند جلسه با سازمان تعزیرات داشتند که مشکلات را بر طرف کنند. وزارت بهداشت معتقد است که قیمت های فعلی قیمت خوبی است و شرکت ها حق احتکار ندارند و سازمان تعزیرات حکومتی به شدت اینها را رصد می کند.»

 حدود پنج سال پیش از طریق نخبه ها و همینطور مراجع رسمی پیشنهاد شده بود که درمان سازمان تبدیل به یک هولدینگ شود، این پیشنهاد به جایی رسیده است؟
دکتر درخشان : « این موضوع با جدیت و با دقت در حال پیگیری است و حتی تا حدودی اجرا شده است.»


یعنی باید انتظار داشته باشیم که بیمارستان های هیئت مدیره ای بیشتر شوند؟
دکتر درخشان : « بله بله ببینید؛ این کار از چند مسیر دارد پیش می رود. هولدینگ درمان تشکیل شده است و در هیئت مدیره سازمان رسما تصویب شده است و برای ان مدیرعامل و هیئت مدیره تشکیل شده و تحت عنوان شرکت میلاد سلامت تامین اجتماعی ثبت شده است و الان یکسال است که در حال فعالیت است و قرار است که کل درمان  به تدریج زیر مجموعه ی آن برود.

اولین گام بیمارستان های هیئت مدیره ای که وجود داشت یعنی میلاد و البرز به آن واگذار شده است. بعد تصویب شده است که هر بیمارستان جدید سازمان حتما به شکل هیئت مدیره ای اداره شود و بلافاصله بیمارستان هیئت مدیره ای بیرجند و بعد ایلام و امیرکبیر اهواز و الان بیمارستان خوی دارد به آن اضافه می شود. هیئت مدیره تصویب کرده است که هر سال پنج بیمارستان قدیمی نیز به این جمع وارد شد الان برای پنج بیمارستانی که در سال 97 انتخاب شده اند؛ عبارتند از ......(حضور ذهن ندارم) تکلیف پرسنل رسمی آنها نیز به این شکل است که با پرسنل در اختیار هیئت مدیره ها قرار می گیرند منتهی ردیف های انها ستاره دار می شود یعنی بعد از بازنشستگی این فرد شاغل دیگر فرد جدیدی به استخدام رسمی سازمان در نمی اید و از طریق شرکت جای او فرد جدیدی استخدام می شود.

[quote-right] گایدلاین این امکان را نمی دهد که دست پزشک برای تراشیدن هر هزینه ای باز می شود و اجازه نمی دهد که بی جهت خدماتی ارایه شود ولی الان ما هرچه نوشته شود در پرونده ها بیمه ها موظف هستند که بپردازند؛ البته الان چون برخی از گایدلاین ها نوشته شده است جلوی برخی از این خدمات غیرضرور گرفته شده است. [/quote-right]

یکی از انتقادات بدنه ی سازمان به این روند هیئت مدیره ای شدن این است که می گویند این هیئت مدیره ها به محلی برای انتصابات افراد غیرسازمانی تبدیل شده است؟

دکتر درخشان : «ببینید این مصوبه ی هیئت مدیره است و این چیز بدی نیست و فقط در مورد یک نفر این دیده شده است و اصلا هیئت مدیره ها در کل کشور اینجوری است باید بتواند از پتانسیل های منطقه ای استفاده کند. اعضای هیئت مدیره پنج نفرند  و مصوب شده است که یکی از اعضای انها رئیس دانشگاه آن منطقه باشد تا بتوان از پتانسیل های آنجا استفاده کرد. رئیس دانشگاه کمک می کند و مقابل ما نمی ایستد.»


به نظر شما بهتر نیست که پرسنل در بیمارستان های هیئت مدیره ای مختار شوند بین ماندن و رفتن، خرید خدمت شوند؟

دکتر درخشان : «این هم پیشنهاد خوبی است و قابل طرح که ممکن است طرح شود.من شخصا این پیشنهاد را می پسندم.»

 

انتقاد دیگری که منتقدان دارند این است که ای تی سازمان که روزی در کشور پیشرو بود الان هیچ سنخیتی با یک نهاد بیمه ای ندارد؛ همین اقدامی که می فرمایید در مورد دفترچه ی الکترونیک سلامت اجرا شده است برای یک نهاد بیمه ای, اقدمی بسیار دیرهنگام محسوب می شود؛ لطفا توضیح دهید که دست آوردهای ای تی در سازمان چه بوده است؟

 دکتر درخشان : « همینطور که شما اشاره کردید در دنیای امروز ای تی بستر تمامی پیشرفت هاست حتی در بستر سیاسی و اجتماعی که شما بیشتر از من دارید کار می کنید، آی تی بستر تمام توسعه ها در حوزه ی اقتصادی است در بخش درمان حتی اعمال جراحی نیز بر مبنای ای تی می باشد.

سازمان تامین اجتماعی در سال های دور پیشرو بود منتهی در برهه ای بسیار مغفول بود و از سال 92 که مجددا تلاشی در این زمینه صورت گرفته است اولین گام تغییر بستر HIS بیمارستان ها بود که قبلا داس بود و به ویندوز تبدیل شد که می تواند تحت وب باشد.

قطعا این امر مشکلاتی را در دو حوزه ایجاد می کند در وزارت بهداشت و درمان هر بیمارستانی برای خودش با شرکتی قرار داد HIS  بست و بعدها اینها را با هم متصل کردند اما ما در کشور به دلیل داشتن یک سیستم اداری و مالی کاملا یکپارچه ملزم بودیم که HIS یکپارچه را در کل کشور دایر کنیم که طبیعی بود این کار بسیار سختی در کشور است که در گام اول باید ان را اجرا می کردیم. از همان ابتدا همه می دانستند که این کار ، کار سختی است و به تدریج باید مشکلات ان برطرف شود.


 اما مشکل دیگری داشتیم این بود که ما در حوزه ی مالی و در انبارها یک نرم افزار داشتیم که در همه ی بیمارستان های کشور یکسان است که تحت عنوان نرم افزار ای ام وی که از چند سال قبل بود. مالی سیستم می گفت که این HIS باید با این سیستم مالی انبار لینک بشوند که این لینک شدن مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد کرد و حدود یک سال و نیم برای ما و همکاران ما اشکال ایجاد کرد. بالاخره الحمدااله مشکلات آن به یک درصد رسید.»


جسارتا این مشکلاتی برای سیستم ایجاد کرد ولی ایراد اساسی این است که معاونت درمان شما با حدود 20 هزار میلیارد تومان اعتبار فاقد بخش مدیریت مالی است و با بخش مالی سازمان که کار بیمه ای و اقتصادی می کند یکی است و فکر می کنم مشکلات از اینجا شروع شد ! 

دکتر درخشان : «بله بلاخره مالی و اداری و بودجه ی سازمان همه با هم مشترک است. اما بلاخره این مشکلات برطرف شد. الان برنامه ی ما این است که تمام برنامه ها به طرف آی تی برود؛ در درمان مستقیم که دفترچه های کاغذی حذف شده است و نرم افزار پکس نیز در بسیاری از مراکز مستقر شده است و در ابتدای سال آینده مراکز باقیمانده نیز به سیستم پکس متصل می شوند.»

 

شما در بخش درمان غیرمستقیم چه اقدامی برای ایجاد دفترچه الکترونیکی سلامت در دست اقدام دارید؟ بخصوص اینکه عدم وجود اطلاعات کافی سبب شده است که خدمات القایی در برخی از خدمات بسیار زیاد شکل بگیرد؟! مانیتورینیگ برای اعداد و ارقام حوزه ی درمان غیرمستقیم دارید که مثلا در حوزه ی بیماری های قلبی چه اتفاقی افتاده است؟

 
دکتر درخشان : « من اصل قضیه را بگویم که متاسفانه این مانیتورینگ کامل نیست زیرا به طور کامل فرایندها بر خلاف درمان مستقیم در دست ما نیست و ما سیستم های خود را بر اساس ای تی مستقر کردیم ولی انطرف موضوع اصلا پرونده ها الکترونیک نیست  و وزارت بهداشت و درمان باید این اقدام را انجام بدهد.»

 

درست می فرمایید ولی منظورم این است که شما به عنوان معاون درمان سازمان که دارید برای بخش درمان غیرمستقیم هزینه می کنید می توانید هزینه های خود را مانیتور کنید که مثلا بدانید چقدر فاکتور آنژیوگرافی را پاس کردید؟

دکتر درخشان : « ببینید بله, می توانیم رشد کمی را در بیاوریم»

 

 مثلا چقدر رشد داشته اید در طی سال های اخیر؟

دکتر درخشان : «ما این اعداد را داریم و در اختیار شما قرار می دهیم الان حضور ذهن برای این اعداد ندارم ولی همه ی اینها هست, از واحدهای مربوطه در اختیار شما قرار خواهیم داد.»



آقای دکتر در مورد گایدلاین ها توضیح بدهید که امروز به یک مطالبه عامه ی کارشناسان تبدیل شده است که چه اقدامی کرده اید؟
دکتر درخشان : « گایدلاین ها قدم اول کیفی سازی خدمات و نظارت بر آنها و کنترل هزینه هاست. اینکه برخی می گویند می خواهند پول داده نشود درست نیست و تصمیم بر این است که با استقرار گایدلاین ها پول به جا و درست و به دست کسی برسد که واقعا کار کرده است و کار درست انجام داده است.
 ما الان در نبود گایدلاین ها به هیچ پزشکی نمی توانیم بگوییم که چرا اینکار را انجام داده ای ، هزینه هایی برای نظام سلامت ایجاد می شود که اهرمی برای کنترل آن نداریم و این اهرم های کنترلی در همه جای دنیا که امری پذیرفته شده است یکی بحث پرونده ی الکترونیک سلامت است و دیگری بحث گایدلاین هاست.

تا ما نسخه الکترونیک و پرونده ای الکترونیک نداشته باشیم نمی توانیم به سمت کنترل هزینه ها رفت؛ یعنی من مدیر بتوانم هر لحظه روی مانیتور خود همه خدمات را کنترل کنم و البته به زودی و در همین روزها این اقدام میسر خواهد شد که تیم وسیعی روی این موضوع کار کرده و دوبار هم نسخه ی آزمایشی ان نمایش داده شده است. گایدلاین این امکان را نمی دهد که دست پزشک برای تراشیدن هر هزینه ای باز می شود و اجازه نمی دهد که بی جهت خدماتی ارایه شود ولی الان ما هرچه نوشته شود در پرونده ها بیمه ها موظف هستند که بپردازند؛ البته الان چون برخی از گایدلاین ها نوشته شده است جلوی برخی از این خدمات غیرضرور گرفته شده است.


بخصوص در حوزه ی داروهای سرطان اقدامات کنترلی خوبی صورت گرفته است و تا کنون حدود هشتاد گایدلاین در درمان غیرمستقیم ابلاغ شده است که اینها را وزارت بهداشت داده است و ما آنها را اجرایی کرده ایم و البته ما هم 25 گایدلاین را نوشته ایم که با هماهنگی کامل هم بوده ایم و اجرا کرده ایم تاکنون  از 140 گاید لاینی که وزارت بهداشت به ما ابلاغ کرده است 80 تا را در این مدت چند ماه ابلاغ کرده ایم و بقیه در حال نهایی شدن  ابلاغ کردن هستند.»



 این گایدلاین ها تا چه حد در کنترل هزیه های شما موثر بوده اند؟
دکتر درخشان : «خیلی زیاد بخصوص در مورد داروهای سرطانی اما هنوز در ابتدای راه هستیم و هنوز به جمع بندی قابل ارائه نرسیده ایم مثلا ما رقم داریم که مثلا سال 96 نسبت به سال های قبل چقدر در کاهش مصرف هورمون رشد موفق بودیم. که به شما ارائه می دهیم. کار دیگر این گایدلاین ها این است که از قاچاق دارو جلوگیری می کند. و اینکه بفهمیم در کجا مصرف می شود.»

 

این صحبتی که اخیرا وزیر ارتباطات مطرح کرد که بیمه ها به دلیل ضعف آی تی چند برابر مقدار واقعی داروی موجود در کشور فاکتور پاس کرده اند واقعیت دارد؟
دکتر درخشان : «ایشون در واقع داشت می گفت که ما داریم کار مشترکی می کنیم بین وزارت ارتباطات و بهداشت و درمان و بیمه ها در حال انجام است که تحت عنوان اصالت دارو در حال نشانه دار شدن هستند که معلوم شود این دارو در کجا ثبت و مصرف شده است.ایشان یک نمونه ای را از قبل می گفت و داریم جلوی این کار رو می گیریم که در طرح سنجش صالت دارو جلوی این کار ها رو می گیریم.»

با سپاس از زمانی که در اختیار مخاطبین سلامت نیوز گذاشتید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha