سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 258952

جوش دوران بلوغ به علت ترشح هورمون های جنسی وچربی زیاد در پوست ایجاد می شود. جالب است بدانید این جوش ها بیشتردرنواحی ویژه ای ازبدن دیده می شود. این جوش ها به طور معمول در 80 درصد دختران و 90 درصد پسران بروز می کند.در ادامه به توضیحات بیشتری در این خصوص می پردازیم .

وقتی غرور جوش می زند!

سلامت نیوز:جوش دوران بلوغ به علت ترشح هورمون های جنسی وچربی زیاد در پوست ایجاد می شود. جالب است بدانید این جوش ها بیشتردرنواحی ویژه ای ازبدن دیده می شود. این جوش ها به طور معمول در 80 درصد دختران و 90 درصد پسران بروز می کند.در ادامه به توضیحات بیشتری در این خصوص می پردازیم .
 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،در بعضی از نوجوانان تنها یک یا دو جوش ظاهر می شود و در بعضی افراد این تعداد بیشتر است . هورمون آندروژن که بیش از حد در بدن وجود دارد ،غدد لنفاوی را فعال می کند و باعث تولید بیش از حد چربی می شود. همچنین به رشد باکتری پرو پیونی باکتریوم که باعث ایجاد آکنه می شود کمک می کند. سبوم بیش از حد موجود روی پوست، فولیکول های مو را مسدود و منافذ را از آلودگی و عفونت پر می کند ودر نهایت  به آکنه یا جوش تبدیل  می شود.


  انواع جوش ها
جوش غرور ممکن است یک جوش سر سفید (زمانی که منافذ مسدود و بسته می شود) یا یک جوش سر سیاه (زمانی که منافذ بسته است  اما قرار گرفتن در معرض هوا آن را ایجاد می کند) باشد.گاهی هم جوش های قرمز ومسدود شده که معمولا بزرگ ،قرمز، دردناک و عمیق هستند، در پوست ایجاد می شود.جوش های سر سیاه و سر سفید از نوع التهابی و به راحتی قابل درمان است.


 کک ومک نوجوانی
یکی از تغییرات پوستی در دوران بلوغ، ایجاد کک و مک روی پوست است که علت آن پخش نشدن یکنواخت ملانین در سطح پوست و تجمع آن دریک ناحیه است. این عارضه در نوجوانان سفیدپوست و در نواحی در معرض تابش آفتاب بیشتر دیده می شود.


 رعایت اصول بهداشتی:
- هر روزحمام بروید.
- پوست تان را شب ها قبل از خواب با آب گرم و صابون بشویید.
- برای شست وشو از صابون های زبر استفاده نکنید.
- صابون های ضدباکتری گزینه های خوبی برای شست وشوی صورت است.هنگام استفاده از اسپری های مو یا ژل ها، این مواد با پوست صورت تان برخورد نکند زیرا برخورد این مواد با پوست، سبب بسته شدن منافذ و ایجاد التهاب می شود.مصرف مایعات فراوان، میوه ها و سبزی ها بسیار موثر است .برای پیشگیری از بروز جوش های غرور،ورزش کردن، تفریح در هوای پاک و تمیز و استراحت به اندازه کافی پیشنهاد می شود.


 درمان های طبیعی:
- یک قاشق چای خوری سرکه سیب
- نصف فنجان آب
- 2 تا 3 قطره روغن درخت چای
- تمام مواد را با هم ترکیب و درون ظرف یا قوطی اسپری نگهداری کنید.
- با استفاده از یک پنبه ، این ترکیب را روی مناطق مد نظر قرار دهید.


ماسک عسل
- یک چهارم فنجان عسل ارگانیک
- نصف یک عدد لیمو ترش
- پوست خود را بخور دهید (با استفاده از آبی که درون قابلمه می ریزید و تحت حرارت قرار می دهید.)
این کار منافذ پوست را باز می کند.
سپس آب لیمو را بگیرید و به خوبی با عسل ترکیب کنیدو روی پوست بمالید.

 افزایش فعالیت غدد تیروئیدی ممکن است باعث افزایش جوش های صورت و بدن شود. پوست بسیار تحت تاثیر مشکلات روانی قرار می گیرد، لذا دیده شده که در افراد افسرده یا عصبی ، اختلالات پوستی شایع تراست. درخور ذکر است مشکلات روانی و استرس های درونی باعث افزایش جوش های صورت می شود و درمان را مشکل تر می کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha